Jump to content

"Passbåt" tilbake fra glemselen?


paxo

Recommended Posts

Jeg har lyst til å "blåse liv i" en tidligere båtbetegnelse som tydeligvis har gått i glemmeboka. Nemlig: Passbåt.

Det var betegnelsen for planende båter med fordekk og (som oftest) vindskjerm, men uten overnattings muligheter.

Jeg tror på en renessanse for disse båtene etterhvert som kone, barn og venner blir lei av å sitte i blåsten, :sad:
mens far? sitter lunt alene bak skjermen i skjærdgårdsjeepen. :cool:

Ser at folk som annonserer passbåter tilsalgs ofte beskriver dem som "skjærgårdsjeeper med dekk" eller "daycruiser uten
overnattingsmuligheter".
Finn.no har ikke engang båtene som egen gruppe.

Noen som støtter opp?

Link to post
Share on other sites

Absolutt.

 

Denne betegnelsen hører jeg nå svært sjelden, samt møter litt reaksjoner fra enkelte når jeg selv bruker dette ordet.

 

Det har seg slik at jeg er veldig på jakt etter denne type båt (har også annonse under kjøp), eksempelvis With mahogny utgave. Men stort sett alt av denne type båt du nevner kan være av interesse.

 

Renessanse er tilbake for fullt innen trebåtmiljø, det er vanskelig å unngå å legge merke til det, det kan derfor meget vel være at passbåt kommer tilbake for fullt. La oss håpe..........

 

(skulle du forøvrig vite om noen restaureringsobjekter innenfor nevnte kategori, IM meg :wink: )

Link to post
Share on other sites

:smiley: Det er en flott båt du har, da kommer vel min

også under betegnelsen " passbåt" ? 1963 mod. Ancas med

seilduks pressening til å sitte under når det kommer regnskurer ...

og med båtplassen vimpel !! Det var ikke mange vimpler å se i telemarkskanalen

i sommer fra 30/7 - 4/8 gitt...

:seeya:https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ancas.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ANCAS2.JPG

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ancas4.jpg

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Henger meg absolutt på denne oppfordringen! Få frem betegnelser som passbåt, speedbåt igjen. Kanskje kan man i tillegg ta fram noen nye bedre betegnelser på mere moderne båtløsninger også?

 

Leeeenge har mange båtjournalister, båtselgere osv kallt hele spekteret av båter fra de HELT uten overnattingsmulighet opp til båter som du utmerket kan bo/sove i både 3 og 4 dager for daycruiser.... DAY.... cruiser. Merkelig :rolleyes: Når jeg hører ordet daycruiser tenker jeg på en båt man kjører rundt i på dagtid men ikke kan bo i, overnatte i. Men betegnelsen "weekendcruiser" passer kanskje ikke i amerikanske ører da forkortelsen blir WC :lol:

 

Min lille passbåt (eller speedbåt om man vil) på ca 4,4 m liker jeg best å bruke nettopp et av de to navnene på. Alternativt kunne DEN mer "moderne" hete daycruiser. Men min 22 foter med overnattingsplass til 5 personer, kokeapparat med to bluss, sjøtoalett med septik etc etc klinger merkelig som day...cruiser. Skal vi bare på dagstur, i hvert fall om vi ikke skal veldig langt, drar vi i passbåten! Skal vi overnatte, eller i alle fall veldig langt så overnatting "kan" bli nødvendig drar vi i 22-fotern. Må si jeg lenge har vært litt forvirret over noen av betgnelsene på båtene.

Link to post
Share on other sites

Fine båter...

I "gamle dager" dvs. sekstitallet og delvis syttitallet var

definisjonene her oss temmelig klare. Passbåt var planende

og hadde dekk, daycruiser hadde senger under dekk.

Litt mer forseggjort kabin var cabincruiser.Da kunne man reise

på ferie i den også.

Det var ikke så store krav til størrelse og komfort som nå..

Endel gråsoner mellom disse to var det selvfølgelig, men

passbåten var vanligvis ikke beregnet til overnatting.

Link to post
Share on other sites

Sitter å følger diskusjonen og lurer på hva som er forskjell på passbåt og smugler.står en gammel smugler på qxl. :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Smuggler er et båtmerke, og de bygde vel opprinnelig speedbåter til konkurransebruk...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Fine båter...

I "gamle dager" dvs. sekstitallet og delvis syttitallet var

definisjonene her oss temmelig klare. Passbåt var planende

og hadde dekk, daycruiser hadde senger under dekk.

Litt mer forseggjort kabin var cabincruiser.Da kunne man reise

på ferie i den også.

Definisjonene temmelig klare? Tja..., jeg ser ikke helt hvorfor dette at det er senger under dekk med fornuft skal gi båten navnet DAY-cruiser? At det er senger ombord gir vel i utgangspunktet KUN den forskjellen at du kan tilbringe nettopp natten ombord i båten.

Link to post
Share on other sites

Sitter å følger diskusjonen og lurer på hva som er forskjell på passbåt og smugler.står en gammel smugler på qxl. :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Så vidt jeg vet er vel smuglerbåt (ikke båtmerket Smuggler) noen langsmale deplasementbåter med stor motor. Hadde etter datidens målestokk stor fart og fikk navnet sitt da de ble brukt mye til smugling av brennevin.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Riktig. Smuglerbåt er vanligvis betegnet kun som kravellbygde plattgattere nå til dags.

Passbåter er planende.

Planende med dekk foran. Uten overnatting.

Uansett materiale.

 

Når det gjelder diskusjonen om bruk av "daycruiser" er jeg enig i

at den kan virke misvisende, men at de alltid hadde overnattingsmulighet

er det bare å gå tilbake til gamle modeller for å se. Denne betegnelsen

er, så vidt jeg forstår, så godt innarbeidet at forvirringen bare blir større

hvis man prøver å forandre på den.

 

Min tanke var å bringe tilbake bevisstheten om at det er noe som het/heter

passbåt, og at betegnelsen vil forenkle beskrivelsen av en viss type båter

som idag har mistet navnet. :yesnod:

Det er en fin båttype som ikke burde trenge å beskrives som: "skjærgårdsjeep

med dekk" eller lign.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder diskusjonen om bruk av "daycruiser" er jeg enig i at den kan virke misvisende, men at de alltid hadde overnattingsmulighet er det bare å gå tilbake til gamle modeller for å se. Denne betegnelsen er, så vidt jeg forstår, så godt innarbeidet at forvirringen bare blir større hvis man prøver å forandre på den.

Her er jeg litt uenig! Dersom man bare hadde funnet betegnelser som helt klart var bedre og var mer beskrivende for hva båten faktisk egner seg til og ikke - og som samtidig klinger bra i folks ører vil det absolutt være riktig å forsøke å gå over til disse betegnelsene på båtene. Det burde ikke skape uoverkommelige problemer mht forvirring selv i en overgangsfase. Det er imidlertid kanskje ikke noen liten utfordring å finne noen slike betegnelser :confused: betegnelsene burde sikkert være "norske" siden den kanskje mest formidable (umulige) utfordringen ligger i å overbevise amerikanerne om at f.eks. daycruiser låter feil. Men de har da flere andre brukbare betegnelser på andre båttyper slik som bow-rider og walk-around... :lol:

 

Min tanke var å bringe tilbake bevisstheten om at det er noe som het/heter passbåt, og at betegnelsen vil forenkle beskrivelsen av en viss type båter som idag har mistet navnet. :yesnod:  Det er en fin båttype som ikke burde trenge å beskrives om: "skjærgårdsjeep

med dekk" eller lign.

Her er jeg HELT enig !
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...