paxo Startet 23.August.2005 Del på Facebook Startet 23.August.2005 Jeg har lyst til å "blåse liv i" en tidligere båtbetegnelse som tydeligvis har gått i glemmeboka. Nemlig: Passbåt.Det var betegnelsen for planende båter med fordekk og (som oftest) vindskjerm, men uten overnattings muligheter.Jeg tror på en renessanse for disse båtene etterhvert som kone, barn og venner blir lei av å sitte i blåsten, mens far? sitter lunt alene bak skjermen i skjærdgårdsjeepen. Ser at folk som annonserer passbåter tilsalgs ofte beskriver dem som "skjærgårdsjeeper med dekk" eller "daycruiser utenovernattingsmuligheter".Finn.no har ikke engang båtene som egen gruppe.Noen som støtter opp? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Absolutt. Denne betegnelsen hører jeg nå svært sjelden, samt møter litt reaksjoner fra enkelte når jeg selv bruker dette ordet. Det har seg slik at jeg er veldig på jakt etter denne type båt (har også annonse under kjøp), eksempelvis With mahogny utgave. Men stort sett alt av denne type båt du nevner kan være av interesse. Renessanse er tilbake for fullt innen trebåtmiljø, det er vanskelig å unngå å legge merke til det, det kan derfor meget vel være at passbåt kommer tilbake for fullt. La oss håpe.......... (skulle du forøvrig vite om noen restaureringsobjekter innenfor nevnte kategori, IM meg ) Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Det er en flott båt du har, da kommer vel min også under betegnelsen " passbåt" ? 1963 mod. Ancas med seilduks pressening til å sitte under når det kommer regnskurer ... og med båtplassen vimpel !! Det var ikke mange vimpler å se i telemarkskanalen i sommer fra 30/7 - 4/8 gitt... https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ancas.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ANCAS2.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/0/733/ancas4.jpg Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Helge Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Henger meg absolutt på denne oppfordringen! Få frem betegnelser som passbåt, speedbåt igjen. Kanskje kan man i tillegg ta fram noen nye bedre betegnelser på mere moderne båtløsninger også? Leeeenge har mange båtjournalister, båtselgere osv kallt hele spekteret av båter fra de HELT uten overnattingsmulighet opp til båter som du utmerket kan bo/sove i både 3 og 4 dager for daycruiser.... DAY.... cruiser. Merkelig Når jeg hører ordet daycruiser tenker jeg på en båt man kjører rundt i på dagtid men ikke kan bo i, overnatte i. Men betegnelsen "weekendcruiser" passer kanskje ikke i amerikanske ører da forkortelsen blir WC Min lille passbåt (eller speedbåt om man vil) på ca 4,4 m liker jeg best å bruke nettopp et av de to navnene på. Alternativt kunne DEN mer "moderne" hete daycruiser. Men min 22 foter med overnattingsplass til 5 personer, kokeapparat med to bluss, sjøtoalett med septik etc etc klinger merkelig som day...cruiser. Skal vi bare på dagstur, i hvert fall om vi ikke skal veldig langt, drar vi i passbåten! Skal vi overnatte, eller i alle fall veldig langt så overnatting "kan" bli nødvendig drar vi i 22-fotern. Må si jeg lenge har vært litt forvirret over noen av betgnelsene på båtene. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
paxo Svart 23.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2005 Fine båter... I "gamle dager" dvs. sekstitallet og delvis syttitallet var definisjonene her oss temmelig klare. Passbåt var planende og hadde dekk, daycruiser hadde senger under dekk. Litt mer forseggjort kabin var cabincruiser.Da kunne man reise på ferie i den også. Det var ikke så store krav til størrelse og komfort som nå.. Endel gråsoner mellom disse to var det selvfølgelig, men passbåten var vanligvis ikke beregnet til overnatting. Sitér dette innlegget Link to post
Bams Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Sitter å følger diskusjonen og lurer på hva som er forskjell på passbåt og smugler.står en gammel smugler på qxl. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Intressant Var ikke smugler datidens speedbåt har bare ett intrykk av det Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Hei ! Jeg har alltid brukt ordet Passbåt om min Draco 1700. Synes det er en bra og passende betegnelse.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Sitter å følger diskusjonen og lurer på hva som er forskjell på passbåt og smugler.står en gammel smugler på qxl. <{POST_SNAPBACK}> Smuggler er et båtmerke, og de bygde vel opprinnelig speedbåter til konkurransebruk...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Helge Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Fine båter... I "gamle dager" dvs. sekstitallet og delvis syttitallet var definisjonene her oss temmelig klare. Passbåt var planende og hadde dekk, daycruiser hadde senger under dekk. Litt mer forseggjort kabin var cabincruiser.Da kunne man reise på ferie i den også. Definisjonene temmelig klare? Tja..., jeg ser ikke helt hvorfor dette at det er senger under dekk med fornuft skal gi båten navnet DAY-cruiser? At det er senger ombord gir vel i utgangspunktet KUN den forskjellen at du kan tilbringe nettopp natten ombord i båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
SveinHa Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Sitter å følger diskusjonen og lurer på hva som er forskjell på passbåt og smugler.står en gammel smugler på qxl. <{POST_SNAPBACK}> Så vidt jeg vet er vel smuglerbåt (ikke båtmerket Smuggler) noen langsmale deplasementbåter med stor motor. Hadde etter datidens målestokk stor fart og fikk navnet sitt da de ble brukt mye til smugling av brennevin. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
paxo Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Riktig. Smuglerbåt er vanligvis betegnet kun som kravellbygde plattgattere nå til dags. Passbåter er planende. Planende med dekk foran. Uten overnatting. Uansett materiale. Når det gjelder diskusjonen om bruk av "daycruiser" er jeg enig i at den kan virke misvisende, men at de alltid hadde overnattingsmulighet er det bare å gå tilbake til gamle modeller for å se. Denne betegnelsen er, så vidt jeg forstår, så godt innarbeidet at forvirringen bare blir større hvis man prøver å forandre på den. Min tanke var å bringe tilbake bevisstheten om at det er noe som het/heter passbåt, og at betegnelsen vil forenkle beskrivelsen av en viss type båter som idag har mistet navnet. Det er en fin båttype som ikke burde trenge å beskrives som: "skjærgårdsjeep med dekk" eller lign. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Når det gjelder diskusjonen om bruk av "daycruiser" er jeg enig i at den kan virke misvisende, men at de alltid hadde overnattingsmulighet er det bare å gå tilbake til gamle modeller for å se. Denne betegnelsen er, så vidt jeg forstår, så godt innarbeidet at forvirringen bare blir større hvis man prøver å forandre på den.Her er jeg litt uenig! Dersom man bare hadde funnet betegnelser som helt klart var bedre og var mer beskrivende for hva båten faktisk egner seg til og ikke - og som samtidig klinger bra i folks ører vil det absolutt være riktig å forsøke å gå over til disse betegnelsene på båtene. Det burde ikke skape uoverkommelige problemer mht forvirring selv i en overgangsfase. Det er imidlertid kanskje ikke noen liten utfordring å finne noen slike betegnelser betegnelsene burde sikkert være "norske" siden den kanskje mest formidable (umulige) utfordringen ligger i å overbevise amerikanerne om at f.eks. daycruiser låter feil. Men de har da flere andre brukbare betegnelser på andre båttyper slik som bow-rider og walk-around... Min tanke var å bringe tilbake bevisstheten om at det er noe som het/heter passbåt, og at betegnelsen vil forenkle beskrivelsen av en viss type båter som idag har mistet navnet. Det er en fin båttype som ikke burde trenge å beskrives om: "skjærgårdsjeep med dekk" eller lign. Her er jeg HELT enig ! Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.