Guest Avmønstret# Startet 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2019 Prøver å skjønne hva jeg må kjøpe til en iPad. UK + dekker Shetland og Orknøyene, så må jeg ha Island+ for å dekke Færøyene, men jeg finner ikke en pakke som dekker Nordsjøen hele veien over til Shetland. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Norway dekker til midt i Nordsjøen, UK overlapper slik at de til sammen dekker hele Nordsjøen. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2019 Island har Orknøyene og Shetland, men Shetland akkurat såvidt ut på østkysten. Og jeg må ha Island pga Færøyene. Så da må jeg ha UK for å få Nordsjøen mellom Shetland og til dit Norge er dekket. Tre kartpakker da, og den ene for å dekke en stripe i Nordsjøen, dog med plattformer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Må studere videre her. Ville gjerne hatt mulighet til å motta AIS fra wifi som jeg har i båten, det klarer ikke Navionics, men det gjør iSailor som også har nattmodus, men ikke kart over Nordsjøen av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 (redigert) Det er bedre med en AIS transponder ombord enn å få data fra Marinetraffic.com m.fl.. Det får du i beste fall der du har internett forbindelse. En forutsetning er at det er noen på land som tar i mot AIS signaler for området du er i og at de deler det med Marinetraffic. Det blir et opplegg som er for dårlig som et navigasjonshjelpemiddel og du kan ikke stole på det. Redigert 16.Mars.2019 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Code0 Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Pinkvin skrev for 11 timer siden: . Ville gjerne hatt mulighet til å motta AIS fra wifi som jeg har i båten, de ... hvorfor vil du ikke ha mulighet for å dukke opp på andres skjermer også? Marine traffic er for de som sitter på land og lurer på hva som foregår på sjøen. Med AIS sender ombord, sender du et aktivt signal til radarskjermer innenfor VHF rekkevidde, vesentlig bedre enn en Radarreflektor. Jeg hadde ikke krysset nordsjøen uten AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Code0 skrev 3 minutter siden: ... hvorfor vil du ikke ha mulighet for å dukke opp på andres skjermer også? Marine traffic er for de som sitter på land og lurer på hva som foregår på sjøen. Med AIS sender ombord, sender du et aktivt signal til radarskjermer innenfor VHF rekkevidde, vesentlig bedre enn en Radarreflektor. Jeg hadde ikke krysset nordsjøen uten AIS. Har ingenting med Marine Traffic å gjøre, som selvsagt ingen bruker til annet en "gøy". Snakker om programvare som leser AIS signalene fra AIS mottakeren som (også) sender signalene vha egen Wifi- sone. Av en eller annen merkelig grunn så har ikke Navionics noe opplegg for det, i motsetning til feks iSailor, Opencpn og sikkert en haug med andre. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 @Pinkvin oki, god tur? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Sikkerhets soner og flyttbare innretninger flytter jo på seg i Nordsjøen, navionics kart på plotter vil vel ikke være så nøyaktig lenger kanskje? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
CR 33 Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Wiking yachting Gøteborg har kampanje på AIS til 3400sek. Nettop kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 (redigert) Furu skrev for 2 timer siden: Sikkerhets soner og flyttbare innretninger flytter jo på seg i Nordsjøen, navionics kart på plotter vil vel ikke være så nøyaktig lenger kanskje? Oppdaterte kart har jeg på nettbrett, får vel ikke noe ferskere enn det vil jeg tro. Og alt annet av installasjoner og båter har vel stort segg AIS, pluss at vi har øyne også da ;-) Redigert 16.Mars.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 CR 33 skrev for 1 time siden: Wiking yachting Gøteborg har kampanje på AIS til 3400sek. Nettop kjøpt. Jeg har AIS som deles trådløst i båten. Plotteren er for gammel til AIS så jeg bruker nettbrett for å ha kart med AIS. Evt, PC, telefon eller hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 (redigert) Isailor aalesund-oslo kart går til 2grader east, orkney faroe shetland dekker resten ser ut til. Klikk to ganger i kart butikken så blir det en lys blå ramme irundt.. så nordsjøen er vel der Redigert 16.Mars.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Ah, se der ja! Fikk ikke de utsnittene når jeg sjekket. Da seiler iSailor opp som soleklar favoritt. Gode kart, nattmodus, AIS. Må sjekke hvordan den er ifht tidevann. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 16.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2019 Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Jeg finner de kartene på nettsiden til iSailor, men ikke i kartbutikken i appen. Så jeg står fortsatt uten Nordsjøen for iSailor. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Ett trykk på aktuelt kart kvar gong .. Rart de ikkje vises hos deg da Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
smurfe Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 (redigert) Hvorfor føler du at du trenger elektronisk kart midt på Nordsjøen? Jeg har seilt over med kart til plotteren for UK med Shetland og for Norge. Er jo i grunn bare midt ute hvor du ikke har kart, og det trengs vel strengt tatt ikke? Redigert 17.Mars.2019 av smurfe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Vil være 100% oppdatert på plattformer og installasjoner for det er ikke plotterkartene mine. Og jeg aner ikke hvor plattformene ligger, men forsåvidt så ser en de jo greit vil jeg tro ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Furu: Ah, så jeg må først trykke riktig folio i høyremargen, så trykke på selve kartet. Stussa på det for har Oslo- Ålesund og den faktiske dekningen går mye lengre ut i Nordsjøen enn det som syns i kartbutikken. Nå må iPaden oppdateres med noe greier her... blir testing etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Drit i kartref. på plattformene. Frigg er vekk, resten er der, mer eller mindre. Om du knaller baugen inn i en plattform eller en 200 tonn tråler er vel for deg ett fett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Forstår ikke hva du mener Hulda. Hvorfor skriver du at det er ett fett for meg om jeg knaller i en plattform eller tråler? Har jeg plaget deg på noen måte siden du skriver så lite hyggelig? —— Furu: Takk for hjelpen. Kart installert og alt ser veldig bra ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Tror du misforstår. Litt avhengig av hvor du drar fra, er det uansett så mye bevegelig trafikk at det utkikk/radar/AIS er hva som gjelder. Jeg har papikart som forteller hvor de faste installasjonene befinner seg. Elektroniske kart vil vel vise det samme. Med samme forsinkelsen. Faren er øvrig trafikk. Kompisen min som seilte fra Tyskland og rundt Skottland, fortalte at disse oljeinstallasjonene var det minste problemet. De lagde et helvets bråk om han hadde kurs mot dem. Lenge før han var innenfor 500-meter'n. Å ikke se dem når de dukker opp over horisonten, er vanskelig. I hvert fall om natten. De lyser som juletrær. Redigert 18.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
smurfe Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Jeg fant det helt uproblematisk med både plattformer og skipstrafikk over. Har ais sender og mottaker. Vi dro på et litt snaut værvindu fra Shetland. Et kraftig lavtrykk var på vei mot vestlandskysten fra nord. Da var det veldig greit at plattformene fungerer som relay stasjoner på VHF. Kalte opp kystradioen og fikk værmelding. Hadde også tidvis 4g dekning på telefon på noen av plattformene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Joda, regner ikke det som noe problem pr se, men vil ha oppdaterte kart der jeg seiler når jeg aldri har seilt der før, og nå har jeg det. Dvs elektroniske og oppdaterte med AIS på iPad for bruk i cockpit, pluss plotter med eldre c-map kart, uten AIS mulighet i cockpit. Og PC med GPS og AIS nede i båten. Og ferske overseilingskart i papir. Så nå er kartgreiene på stell ;-) Skal nok se både trålere og plattformer i tide :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.