Jump to content

Navionics og kartpakker, Norge, Shetland, Orknøyene og Færøyene

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Island har Orknøyene og Shetland, men Shetland akkurat såvidt ut på østkysten. Og jeg må ha Island pga Færøyene. Så da må jeg ha UK for å få Nordsjøen mellom Shetland og til dit Norge er dekket. 

Tre kartpakker da, og den ene for å dekke en stripe i Nordsjøen, dog med plattformer :-)

Det er bedre med en AIS transponder ombord enn å få data fra Marinetraffic.com m.fl.. Det får du i beste fall der du har internett forbindelse. En forutsetning er at det er noen på land som tar i mot AIS signaler for området du er i og at de deler det med Marinetraffic. Det blir et opplegg som er for dårlig som et navigasjonshjelpemiddel og du kan ikke stole på det.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Pinkvin skrev for 11 timer siden:

. Ville gjerne hatt mulighet til å motta AIS fra wifi som jeg har i båten, de

... hvorfor vil du ikke ha mulighet for å dukke opp på andres skjermer også? Marine traffic er for de som sitter på land og lurer på hva som foregår på sjøen. Med AIS sender ombord, sender du et aktivt signal til radarskjermer innenfor VHF rekkevidde, vesentlig bedre enn en  Radarreflektor. Jeg hadde ikke krysset nordsjøen uten AIS.

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 3 minutter siden:

... hvorfor vil du ikke ha mulighet for å dukke opp på andres skjermer også? Marine traffic er for de som sitter på land og lurer på hva som foregår på sjøen. Med AIS sender ombord, sender du et aktivt signal til radarskjermer innenfor VHF rekkevidde, vesentlig bedre enn en  Radarreflektor. Jeg hadde ikke krysset nordsjøen uten AIS.

Har ingenting med Marine Traffic å gjøre, som selvsagt ingen bruker til annet en "gøy". Snakker om programvare som leser AIS signalene fra AIS mottakeren som (også) sender signalene vha egen Wifi- sone. 

Av en eller annen merkelig grunn så har ikke Navionics noe opplegg for det, i motsetning til feks iSailor, Opencpn og sikkert en haug med andre. 

Guest Avmønstret#
Furu skrev for 2 timer siden:

Sikkerhets soner og flyttbare innretninger flytter jo på seg i Nordsjøen, navionics kart på plotter vil vel ikke være så nøyaktig lenger kanskje?

Oppdaterte kart har jeg på nettbrett, får vel ikke noe ferskere enn det vil jeg tro. Og alt annet av installasjoner og båter har vel stort segg AIS, pluss at vi har øyne også da ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Furu: Ah, så jeg må først trykke riktig folio i høyremargen, så trykke på selve kartet. Stussa på det for har Oslo- Ålesund og den faktiske dekningen går mye lengre ut i Nordsjøen enn det som syns i kartbutikken. 

Nå må iPaden oppdateres med noe greier her... blir testing etterpå. 

Tror du misforstår. Litt avhengig av hvor du drar fra, er det uansett så mye bevegelig trafikk at det utkikk/radar/AIS er hva som gjelder. Jeg har papikart som forteller hvor de faste installasjonene befinner seg. Elektroniske kart vil vel vise det samme. Med samme forsinkelsen. Faren er øvrig trafikk. Kompisen min som seilte fra Tyskland og rundt Skottland, fortalte at disse oljeinstallasjonene var det minste problemet. De lagde et helvets bråk om han hadde kurs mot dem. Lenge før han var innenfor 500-meter'n.

Å ikke se dem når de dukker opp over horisonten, er vanskelig. I hvert fall om natten. De lyser som juletrær.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg fant det helt uproblematisk med både plattformer og skipstrafikk over. Har ais sender og mottaker. Vi dro på et litt snaut værvindu fra Shetland. Et kraftig lavtrykk var på vei mot vestlandskysten fra nord. Da var det veldig greit at plattformene fungerer som relay stasjoner på VHF. Kalte opp kystradioen og fikk værmelding. Hadde også tidvis 4g dekning på telefon på noen av plattformene. 

Guest Avmønstret#

Joda, regner ikke det som noe problem pr se, men vil ha oppdaterte kart der jeg seiler når jeg aldri har seilt der før, og nå har jeg det. Dvs elektroniske og oppdaterte med AIS på iPad for bruk i cockpit, pluss plotter med eldre c-map kart, uten AIS mulighet i cockpit. Og PC med GPS og AIS nede i båten. Og ferske overseilingskart i papir. Så nå er kartgreiene på stell ;-)

Skal nok se både trålere og plattformer i tide :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...