Jump to content

AQAD41a som mangler krefter


båtfyren

Recommended Posts

Hei,

Min båt har en AQAD41A som har fått all verdens kjærlighet men som lite tilbake. Kreftene er bare liksom ikke tilstede. Får ikke turtall, så turbo slår ikke inn og dermed så holder vi oss på 6knop og ikke de behagelige 18knop.

Dette er gjort.

Byttet propeller til ett hakk mindre, 290 drev.

Overhalt og sjekket alle deler i motor, turbo byttet, kjølekretser renset av fag folk, veivaksel nede og sjekket, alle dyser er kontrollert, stempel hus kontrollert og 1 byttet, dynamo, startmotor, alle pakninger, pumper osv osv.  Det eneste som ikke er gjort med motor er å sjekke høytrykkspumpe diesel. Resten er gjort.

Renset diesel tank, byttet slanger, og seff alle filter, kjørt direkte ifra lite fat.

Kjørt uten dørk og uten turbo filter for å sjekke om den får tilstrekkelig med luft.

Skrog og drev er vasket og renset for groe.

Motor starter lett, sviver fint opp til 4-4200 uten belastning, mulig jeg kunne kommet høyere men har ikke prøvd.  Med belastning svarer den fint opp til ca 2000-2100rpm før det stopper og nå er røyken sort med slike deilige sot filler. Nå tørster den etter luft som turbo burde gi men det skjer ikke. Her ligger feilen tror jeg men forstår ikke hva. Kjøling er fin, ingen feber, oljetrykk midt på instrument, husker ikke hva som står der.

Er dette en grei måte å komme videre på:

1:            montere inn en trykkmåler på luft manifold, hvor skal denne monteres ? Om jeg borer ned i manifold kommer det litt aluminium spon, er det tilstrekkelig å støvsuge dette ?

2:            montere trykkmåling på eksos manifold, hvor skal denne monteres ?

3:            Eksosbend forstår jeg har en klaff inni seg som skal hindre hekksjø tilbakeslag. Har alle dette ? Kan jeg ha montert den feil vei ettersom jeg bare har sett at pil opp. Kan motoren bli kvelt av eksos ?

4:            sjekke den lille slangen på toppen av høytrykkpumpe. Skal det suge eller gi trykk ? kan jeg bruke zalo vann for å sjekke etter bobler ? hva annet sjekker jeg med denne «dingsen»

5:            sjekke intercooler slanger / hus, zalo vann ?

6:            skru på diesel pumpe skruen, ½ omdreining til høyre eller venstre / skue inn eller ut for mer diesel?

 

Vi har gitt oss denne sesong for å fikse båt, etter dette vil kona gi seg så nå har jeg kniven på strupen.

Jeg spander en kasse kald neste gang vi møtes til den som gir beste tips ?

 

Link to post

Svart røyk tyder på nok diesel og for lite luft. Måling av turbotrykk er et naturlig første steg. 

 

Er ladeluftkjøleren renset? Om denne er gjengrodd på luftsiden kan dette gi for lite luft. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hva er feil på en motor der alt er fikset?? Sotflakene er en god indikasjon her. Dieselpumpa kan nok ikke utelukkes helt, men det er overveiende sannsynlig at den får for lite luft. I og med at den uanstrengt når toppturtall ubelastet, er det neppe noen hindring på eksosen. Jeg ville først ha sjekket at turboen i det hele tatt går rundt(!!), og at den responderer på turtallsøkning. Dernest om det kan være en hindring eller lekkasje i intercooleren.

Link to post

Takk for raske svar, det ser ut som dere er enige i dette er et luft problem:

 

Brigg, ja den er renset men skal sjekke den igjen. kan jo være en endring. hvor ville du målt ladeluft ?

 

Bellen, rundt tappeplugg, mener du i selve innsats det lekker eller i huset ? det er et lite hull på undersiden av ladeluft hus men det tror jeg skal være der eller....

 

Ozo, hvordan sjekker jeg om turbo sviver rundt ? Hvordan sjekker jeg om den svarer på turtallsøkning ?

Lekkasje i intercooler, hvordan finner jeg ut om dette ?

 

 

Link to post
båtfyren skrev 12 minutter siden:

Brigg, ja den er renset men skal sjekke den igjen. kan jo være en endring. hvor ville du målt ladeluft ?

 

Har ikke prøvd å måle dette selv, men det skal vel være et hull med en blindplugg i på manifoilen? Det skal i alle fall være mulig å koble til er manometer uten å borre nytt hull. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ja, det er rundt dette hullet i bunn av huset som kan tære og det kan lekke ut luft der. Det skal være en tykk gummipakning der. Hvordan ser den ut? Turboen sjekker du ved å ta ut luftfilteret og stikker handen inn og snurrer turbohjulet (når motoren er stoppet). Denne skal snurre fritt uten lugging. Kjenn også etter aksiell og radiell slakke på turbohjulet samtidig. Det skal være på et minimum. 

Link to post

Høres ut som pusteproblemer så turbotrykk på innsugsmannifold virker å være riktig sted å begynne videre nå. 

Er det ny eller brukt turbo? 

Er det riktig turbo? 

Var symptomene like med gammel turbo? 

På 40 motor var det en blindplugg på 1/8" for tilkobling av trykkmåling på innsugsmanifold, sikkert noe slikt på denne også. 

I verksted manual finnes det kurve for turbotrykk ved forskjellig turtall, så du kan sjekke om den gir over minimum trykk. Vær obs på at det nødvendigvis ikke stemmer ved lave turtall, da det ikke er nok belastning avhengig av båttype. 

Link to post

Når du har luftfilteret ute kan du muligens se, men i alle fall høre turboens rotasjon.

Ikke stikk hånda inn der med motoren i gang ;-)

Turtallet på turboen skal normalt øke vesentlig ved et sted mellom 1500 og 2000 rmp.

En annen ting: Hvis motoren har vært demontert... Er timingen på kamakselen riktig?

Link to post

Brigg, jeg skal ned i kveld og lete etter blindplugg, det ville gitt mye svar om eg fikk koblet nanometer her :-)

 

Bellen, alle pakninger på ladeluft er nye men jeg skal sjekke med Zalo vann om et bobler. Kona får bli med ut og kjøre båt :-)

Turbo har nesten ingen slark inn/ut og sviver helt fint rundt med lett håndmakt. ingen skrape lyder. Turbo er helt ny (- 40 timer)

 

Gullfisk, turbo er ny, kan det være feil type. må innrømme jeg ikke har sjekket etter leveranse. ville vært typisk de har levert feil :-( men det blir sjekket.

Symptomer startet med turbo som røk, ny torbo og nytt havari kort tid etterpå. og da plukket jeg motor i alle deler. Fant flere feil med motor små men muligvis utslagsgivende. 1 dyse med ødelagt spiss, en sylinder hus som var sprukket, 2 stempelfjører som var slitt, kjølerør til turbo som var tett, oljerør til turbo var helt fint faktisk. 

Tanke, når jeg finner denne 1/8 plugg og kobler til nanometer, er det noe som hindrer meg å kjøre eks 2 bar trykkluft inn ? lettere å høre / finne luftlekkasje men motor ikke er i gang.  ??

 

 

Ozo, har forstått det slik at turbo skal gi ladetrykk ved ca 2100rpm den svier vel før dette men her skal den våkne til liv. 

 

timing kamaksel, mener du der som diesel pumpa er koblet inn ?  Jeg brukte Nilsen motor i Stavanger til å ta indre deler av motor. inklusiv å koble inn diesel pumpa. de gikk inn med et kamera et eller annet sted for å se på timing til pumpa. de skal også komme ned på et tidspunkt når motor har gått ca 50-80 timer for å etter justere ventiltoppen for her måtte ventil seter sette seg på nytt.

er det andre timinger en diesel pumpa jeg skal få sjekket ?

 

Link to post
båtfyren skrev for 5 timer siden:

timing kamaksel, mener du der som diesel pumpa er koblet inn ?

 

Timingen på dieselpumpa er selvsagt også viktig, men jeg tenkte på timingen på kamakselen. Altså at ventilene matcher posisjonen på stemplene. Enten det er drev-, kjede-, eller rem-overføring er det mulig og sette dette feil. Om denne vinkelfeilen er liten blir oftest konsekvensen at motoren blir generelt svak, og "møter veggen" ved ganske moderat turtall. (Er feilen for stor kan stempelet støte imot ventilene, men det er en annen historie).

 

Turboen går rundt helt fra tomgang, men på et gitt motorturtall "våkner den til liv" og turtallet øker vesentlig, og begrenses deretter av mottrykket i innsuget.

 

Jeg kan ikke se noen faremomenter ved å sette på trykkluft, men det kan kanskje bli vanskelig å få det tett nok til å få opparbeidet trykk...? Det kommer selvsagt også an på kapasiteten til kompressoren.

Link to post
båtfyren skrev On 16.3.2019 at 7.39:

Eksosbend forstår jeg har en klaff inni seg som skal hindre hekksjø tilbakeslag. Har alle dette ? Kan jeg ha montert den feil vei ettersom jeg bare har sett at pil opp. Kan motoren bli kvelt av eksos ?

Dette spjeldet er vel det som er montert på noen vp. Datidens motorer hadde lav kompresjon for og gi plass til all ladeluften fra turbo. Siden turboen ikke er særlig effektiv på tomgang ble forbrenningen dårlig med mye røyk som resultat. Spjeldet delvis stengte eksosen når motor gikk på tomgang og sto i fri. Det økte kompresjonen, forbrenning ble mer effektiv, og røyken forsvant. Men når man øker gasspådrag skal spjeldet åpne helt. Hvis det ikke gjør det så kan det føre til både svart røyk og slapp motor.

Link to post

Palbryn, jeg skulle ned å montere slik som du viste på bildet men min plug passet ikke. fikk et av gutta på verksted.  Har du formening om det er mm gjenger eller tommer ? hva heter denne tilkobling. jeg vet ikke om gjengene er skadet eller om jeg har feil plug og vil ikke friske opp gjenger før jeg vet litt mer.  Alltid skal det være noe :-)

 

 

Link to post
båtfyren skrev for 6 timer siden:

Palbryn, jeg skulle ned å montere slik som du viste på bildet men min plug passet ikke. fikk et av gutta på verksted.  Har du formening om det er mm gjenger eller tommer ? hva heter denne tilkobling. jeg vet ikke om gjengene er skadet eller om jeg har feil plug og vil ikke friske opp gjenger før jeg vet litt mer.  Alltid skal det være noe :-)

 

 

Usikker siden det er en stund siden, men jeg mener det var vel 1/4" RTeller NPT. Jeg hadde med bolten til en Tess butikk som fant en overgang. 

Link to post
6 hours ago, Bestefar said:

Under feilsøking oppdaget jeg at aktuatoren (pos. 20) ikke beveget seg når jeg økte turtallet på motoren

Jeg til gode at høre om en VP 41A, hvor den aktuator stadig fungerer efter hensigten.

Spjældet kan/skal/bør åbnes helt og blokeres der; plastikstrips har vist sig holdbare til formålet. Den eneste bivirkning er øget røg i tomgang, til gengæld fungerer motoren også ved fuld gas ...

 

Med hensyn til måling af turbotrykket, kan man uden problemer holde en "gummikegle" ned i hullet. Overtrykket er kun omkring 1 bar, det holder selv min kone med hånden.

Jeg bruger en tilsvarende denne her:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/motorverktoy/drivstofftrykkmaler/drivstofftrykkmaler-2000016980

Det bliver ikke så præcist, men man kan uden videre se om turboen udvikler tryk eller ikke.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post

Nå har jeg testet slik som foreslått. Sjekk slark i turbo, av med luftfilter, koble inn nanometer.

Vips så virker motor helt fint. Spretter opp som en champagne kork og jeg får etter 1-2 min ca 3600-3700 rpm.  Men kunne ikke holde på fjorden i dag ettersom sjøen gikk hvit. Avlest trykk er hva jeg skal ha men må ha med kona for å finlese på måler. Alle andre målinger er helt fine, temp, olje trykk osv.

Jeg forstår ikke en d…t

 Var lekkasjen på bolt hvor jeg har montert nanometer ?

Er det luftfilter som er tett , det er noe olje på ifra veivhus men er kun ca 10 timer gammelt.

Har jeg dunket borti noe som var løst som nå satt på plass ?

 

 

Det står i verksted boka at ved mistanke om luft lekkasje skal ladeluftkjøler trykktestes ved 2 bar og det godtas ingen trykkfall. Hvordan skal dette utføres ?

Jeg monterte sammen med nanometer en hansen luftkobling med reduksjon som skulle gi meg trykk inn i luft manifold. Det kom luft inn men den forsvant like raskt og ingen lekkasje funnet. Går det ut stempler og der igjen eksos ? tanken var å få luft lekkasje teste i hjemme havn. Funket ikke

 

Det var kjekt at båten virket i dag men jeg stoler ikke helt på den gamle for den har sviktet meg før…

Link to post
mmosberg skrev for 2 timer siden:

Jeg setter en tier på at det var turboen som satt..... Kan ikke se noen annen fornuftig forklaring i og med at du har hatt sort røyk før dette=plenty diesel.

Ja, eller spjeldet i eksosen. Det er vel elektriskt styrt og hvis ikke strømmen til det slår seg av så blir det vel stående på. Er jo lett og koble det fra og låse det i åpen stilling. Nå har det vel ikke noe for seg og feilsøke så lenge motoren fungerer som den skal, men skulle problemet dukke opp igjen så ser man jo om armen som beveger spjeldet ikke åpner spjeldet. Trykktesten av ladeluftkjøler som du leste i verkstedboka må vel være trykktest av sjøvanndelen i kjøleren, og ikke luftdelen. Og sette trykk på luftdelen vil bare føre til at lufta går ut igjen via turbo og luftfilter, samt ventiler og sylindere som du selv skriver.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...