Solux24 Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 (edited) Skal kjøpe nye batterier til båten har adskilt start og forbrukkrets (en dynamo og ladac/skillerele for lading) har tenkt og utvide med solcelle paneler en gang i fremtiden. Hvordan er spenningsreguleringen på moderne solcellepanel? Har tenkt å gå for AGM batterier vil helst slippe at batteriene lades i stykker av for høy spenning, Vil det bli problemer om jeg har to forskjellige amperetimer på batteriene må jeg ha en regulator til hvert? Siden båten ligger på bøye og jeg er borte 6 måneder i året skal solcellepanelet primært brukes til å (vedlikholds)lade batteriene Edited March 16, 2019 by Solux24 (see edit history) Quote Link to post
Seilerslask Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Paging @Joerg Becker Hvor store er batteriene i båten i dag? Og hvor store AGM-batterier har du tenkt å kjøpe? Hvis du kjøper f.eks. en Victron MPPT-lader så kan de stilles inn for å lade AGM-batterier på best mulig måte enten via forhåndsinnstilte verdier for AGM, eller ved å legge inn data fra produsenten av batteriene. Quote Link to post
Joerg Becker Posted March 16, 2019 Share Posted March 16, 2019 Forskjell i kapasiteten (Ah) per stykke på batteriene er ikke noe problem, så sant du bruker akkurat det samme type og gjerne helst på omtrent samme alder (SoH) Husk lav floatspenning også med solceller, særlig om sommeren når det finnes lys både mye og lenge. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Solux24 Posted March 17, 2019 Author Share Posted March 17, 2019 Nå står det to helt like 120ah gel batterier har tenkt å kjøpe et 60ah dedikert startbatteri og ett 120ah forbruksbatteri (tenkte å gå for Exide) Quote Link to post
Recommended Posts