Jump to content

Volvo Penta 2030, skore seg. Forsøke å starte eller demontere.


sunnmøre

Recommended Posts

sunnmøre skrev for 7 timer siden:

motoren og han stansa. Sjekka olja, såg framleis ut til å vere midt mellom merka. Prøvde å dreie motoren

 

sunnmøre skrev for 4 timer siden:

Grunnen til at eg tappa av olja, var for å sjekke om det virkelig var nok olje på motoren, noko som det ikkje var.

 

Jeg får ikke dette til å henge sammen...

Med mindre det da ikke er som "Lazyjack" foreslår; for lang peilepinne; noe som i høyeste grad vil være en reklamasjonsgrunn.

Men hva med observasjonen av oljetrykket? Om man ikke har alarm, så har man da gjerne en oljetrykksmåler, eller som et minimum, en oljetrykkslampe. På en ny/overhalt motor er det da to ting man følger med argusøyne, og det er oljetrykk og temperatur.... Nivået er jo forsåvidt uinteressant så lenge trykket er i orden.

Link to post

Dette må du ta opp med den som har stått for overhalingen.Selv en med godt ord på seg kan gjøre feil,tro meg. Jeg har overhalt flere motorer en jeg har tall på, men har prestert å levere motor uten å trekke til toppene feks.Feil skjer, ta kontakt med vedkommende,så finner du ut om han er en seriøs selger.

Link to post

Et veivlager eller rammelager kan utmerket godt rive seg kort tid etter montering uten at det er gjort noe feil. Ikke uten grunn at en i dag har kontinuerlig lagerklaringsmåling på store motorer istedenfor å tørne de ut periodisk for kontroll. Det viser seg ar sjansen for lagerhavari er absolutt størst de 100 første driftstimene etter at et lager er montert.

Link to post

Skal prøve å motivere meg for å få ut motoren i morgon eller tysdag. Har ein kjenning som vil bistå med skruing for å lokalisere kva som er gale. Dersom det er lagerhavari, skulle det ikkje då vere meir ulyd og bråstopp? Når motoren stoppa så var det ein svak plystrelyd som varte nokre sekund. Motoren lar seg dreie rundt ved hjelp av ei stor skralle. Høyrer ingen unormale lyder når eg gjer det. 

Link to post
sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Dersom det er lagerhavari, skulle det ikkje då vere meir ulyd og bråstopp?

Veivlager har en enkel, men effektiv funksjon for å hindre bråstopp ved havari. Det eneste som hindrer selve lageret i å rotere er et lite "øre" som stikker ut i et spor. Om lageret setter seg på veiva rives dette øret av, og lageret kan dermed roterer med veiva inne i lagerskåla, uten å gjøre mer umiddelbar skade. Slik unngår man de voldsomme belastningene som ville ha oppstått ved en bråstopp. Man skal imidlertid ikke kjøre lenge før lagerskåla blir nedslitt.

Når dette skjer blir motoren tregere å dra rundt fordi man nå ikka drar ei glatt veiv rundt i et smurt lager, men en ru lagerytterside rundt i ei ru lagerskål. Dette kjenner man naturlig nok ved den minste bevegelse, så effekten av en evt. kompresjon kan man se bort ifra.

 

Det er tydeligvis enighet om at nevnte metode for å tappa av oljen ikke gir noen pålitelig indikasjon på det opprinnelige nivået, og at det derfor er mer sannsynlig at peilepinneavlesningen er riktig. Da er det i såfall overveiende sannsynlig at havariet har en direkte sammenheng med overhalingen, eller snarere, mangel på sådan.

Jeg kan imidlertid ikke se at det er beskrevet noen oljetrykksindikator som var aktiv i skadeøyeblikket, men hvis så var tilfelle er diskusjonen om oljenivå overflødig.

 

Link to post

Det er alarm for oljetrykk og temperatur på motoren. Desse vart ikkje aktivert. Motoren er mykje tyngre å rotere no. På fredag dreia eg fint motoren for hånd, no klarer eg ikkje å dreie motoren uten å bruke ei stor skralle.

På fredagen var det ikkje kobla kjølevann på motoren. Det er vel kanskje enklare å dreie motoren utan dette innkobla.

Ellers så starter motoren fint på tomgang, ingen ulyder. Er likevel redd å for å køyre motoren meir, med tanke på å skade meir. 

 

Plystrelyden i forkant av han stoppa er vel ikkje så bra?

Etter plystrelyden stoppa motoren omtrent som stoppbrytaren hadde blitt brukt. 

 

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post

Har hatt ein lengre prat med han som solgte meg motoren. Det er sjølvsagt ikkje så lett for han heller å seie noko sikkert om kva som kan ha skjedd med motoren. Han synes det er merkeleg det som har skjedd, synes mest at det kan høyrast ut som dieselkutt. Det som gjer denne teorien litt usikker, er prystrelyden som kom i forkant av driftsstoppen, samt at motoren har blitt tyngre å tørne rundt. Er her nokon med ein Volvo 2030 som kan seie at dei må bruke verktøy for å dreie motoren rundt?

 

Han meinte faktisk at han ville tatt sjansen på å starte opp motoren igjen. 

 

Han verka å vere positiv til å hjelpe til, om det er noko gale med motoren. Problemet er avstanden. 

 

 

Link to post
sunnmøre skrev for 4 timer siden:

Plystrelyden i forkant av han stoppa er vel ikkje så bra?

Etter plystrelyden stoppa motoren omtrent som stoppbrytaren hadde blitt brukt.

Om den har kjølevann eller ikke, har ingen betydning for rotasjonsfriksjonen her.

 

Plystrelyden, med påfølgende stopp, skyldtes sannsynligvis den store friksjonen som oppstår idet et lager river seg. Da blir det også svært varmt, og det utvider seg, slik at det blir enda tregere. Lagermetallet er imidlertid relativt mykt, så det vil, i en slik situasjon, slites fort ned. Etter å ha fått kjølt seg ned, og dermed krympet litt, er det nødvendigvis ikke lenger tregere enn at motoren lar seg starte igjen.

I en nødsituasjon kan man kjøre til land med en slik motor, men man risikerer at lagerskåla slites for mye til å kunne brukes igjen. Er det et rådelager er det "bare" å bytte råde, mens ei skadet ramlagerskål sannsynligvis betyr ny motorblokk.

Den gjeldende lagerskåla må derfor nå sjekkes nøye, i tillegg til veiva. Om det er oljekanaler i veiva er det påkrevd å, ikke bare sjekke at det er gjennomgang der, men å sørge for at de er helt åpne. Det samme gjelder om det er en annen type lagersmøring. En delvis gjengrodd oljekanal kan godt være årsaken til havariet. Et nytt lager er mye mer kresent på smøringen enn et gammelt, innkjørt et.

 

Hvis vi nå utelukker manglende oljetrykk som havariårsak, burde dette være en åpenbar reklamasjonssak.

 

Link to post
sunnmøre skrev 4 minutter siden:

Føler at det er litt dumt å reklamere, når eg eigentleg ikkje veit kva som er grunnen til problemet. 

 

Har i praksis to ulike tilnærminger. Å starte motoren og håpe på det beste.... Eller å ta motoren på land, demontere motoren i eit forsøk på å finne noko gale.

 

Dette bør det absolutt være opp til den som har garantiansvaret å avgjøre.

Link to post

Så lenge du har konstatert at den er tyngre å dreie rundt enn før så har du jo allerede bekreftet at det er en skade. Da vil det bare være dumt å starte opp igjen. Men det er selger som bør ta ansvar for feilsøkingen, dette er jo en klar reklamasjonssak!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Guest Thostr
1 minute ago, index said:

Så lenge du har konstatert at den er tyngre å dreie rundt enn før så har du jo allerede bekreftet at det er en skade. Da vil det bare være dumt å starte opp igjen. Men det er selger som bør ta ansvar for feilsøkingen, dette er jo en klar reklamasjonssak!

 

Enig. Neppe lurt å begynne feilsøking selv hvis det er en mulighet for at det er reklamasjonssak.

Link to post
sunnmøre skrev for 5 timer siden:

Det er alarm for oljetrykk og temperatur på motoren. Desse vart ikkje aktivert. Motoren er mykje tyngre å rotere no. På fredag dreia eg fint motoren for hånd, no klarer eg ikkje å dreie motoren uten å bruke ei stor skralle.

 

Plystrelyden i forkant av han stoppa er vel ikkje så bra?

Etter plystrelyden stoppa motoren omtrent som stoppbrytaren hadde blitt brukt. 

 

index skrev 6 minutter siden:

Så lenge du har konstatert at den er tyngre å dreie rundt enn før så har du jo allerede bekreftet at det er en skade. Da vil det bare være dumt å starte opp igjen. Men det er selger som bør ta ansvar for feilsøkingen, dette er jo en klar reklamasjonssak!

 

Holder med index her. Ut fra hva du beskriver ville jeg aldri startet motoren uten å åpne den først. Du sier jo selv at motoren har blitt hardere å tørne, det betyr jo at noe "ligger på" et sted.

Plystrelyden tipper jeg har kommet fra et lager, ikke et stempel, siden det var en jevn plystrelyd. Dette kan komme ved rotasjon, mens et stempel som går opp og ned ikke ville gitt deg en jevn lyd.

Hvis det har blitt byttet lager i motoren, og lagerklaring ikke har blitt nøye målt før den har blitt skrudd sammen, kan det være at de nye lagrene har vært utenfor toleranseområdet med den følge at du ikke har hatt nok lagerklaring. Det som da kan skje er at motoren er lett å turne kald før oppstart. Men når den startes opp og det utvikles varme, vil lager og aksel utvide seg noe, med den følge at du kan miste den klaringen du trenger for å opprettholde en oljefilm mellom aksel og lager. Når du mister oljefilmen vi du få metall mot metall, og det vil gi deg en mekanisk lyd. Får du først metall mot metall vil du få en eksponentiell varmeutvikling, og i løpet av kort tid vil lageret begynne å knipe på akselen, også kalt skjæring. Det behøver ikke nødvendigvis bety at du får en omfattende riving i metallet, verken i lageret eller i akselen dersom du stopper motoren fort nok. Når motoren blir kald (og dersom du ikke har fått for mye riving) vil metalldelene trekke seg sammen , og du får igjen klaring mellom lager og aksel og motoren lar seg tørne. Men dersom lageret er noe revet vil du få en langt høyere friksjon, som også stemmer med det du beskriver. Hvis du da igjen starter opp motoren vil du raskt få varmgang i det aktuelle lageret, med på følgende nytt havari. Det du risikerer i tillegg til defekt lager er at du får så mye varmgang i akselen at den mister herdsel. Slike aksler er set-herdet. Dvs. at de har et tynt overflateskikt som er hardt, men inni er stålet "mykt" og seigt. Det er for å unngå at veivaksler, kamaksler, osv. skal bli så sprø at de knekker. Det er kun på overflaten at de har fysisk kontakt med lageret uansett.

 

Det jeg tenker på som sannsynlig årsak er 

  • Feil lagerklaring eller feil montert lager
  • Manglende oljesmøring (tett oljekanal fram til dette lageret)
  • Dårlig rengjøring ved overhaling med påfølgende partikler som kan gi skjæring
  • Manglende kjøling, f.eks. ved at en av kjølekanalene har blitt stoppet til. 

Når det gjelder dieselteorien vet jeg ikke helt hva han tenker på.

 

Bårdp skrev for 15 timer siden:

Det viser seg ar sjansen for lagerhavari er absolutt størst de 100 første driftstimene etter at et lager er montert.

Noe som gjør at jeg ville vært superskeptisk til å kjøpe en overhalt motor med 0 driftstimer.

Link to post
Guest Balder..

Ta ut dyser/plugger (avhengig av diesel eller bensin) så du mister kompresjonen, da kan motor lett dras rundt slik att en som er litt motorkyndig bør kunne kjenne om motor går unormalt tungt rundt.

Se om noen av dysene/pluggene avviker i farge fra de andre, har du en skjæring av den ene eller andre årsaken vil det ofte vise seg på den aktuelle sylinders dysespiss eller plugg i form av annen farge, ofte grå og ru metalisk/grått belegg.

Bruk så ett inspeksjons kamera for motorer å sjekk stempler, sylindrer mm, har brukt dette til inspekson av motorer i både "hodet å baken" ifbm kontroll/leting etter juks på løpsmotorer, du kan inspisere stort sett overalt, inn via hull til dyser/plugger, innsugs og eksos manifoiler, inn fra tappepluggen på bunnpanne, påfyllingsplugg for olje og mange andre plasser.

Finner du ikke spon/skader/spor etter varmgang etter en grundig runde med ett slikt kamera er det lite sannsynlig att det er en mekanisk skade.

En kompresjonstest er det første som ofte gjøres.

Dette burde egentlig ikke være så komplisert, ta grep i steden for å spekulere, søk opp en kyndig i nærområdet som kan komme til stedet å ta en sjekk av motor der den står montert.:)

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...