Jump to content

Saga 27 kabelstyring

jim aukan

Recommended Posts

Min saga 27 ac har kabelstyring.

Når jeg beveger meg fra førerplass til sete på motsatt side, endrer båten kurs med en gang.

Den svinger da til styrbord, og fortsetter med det til jeg retter opp med rattet.

Samme når jeg har med barna på tur.

De flytter på seg stadig, og jeg må dreie ratt for å holde kursen. 

Er det slark i styring?

Eller er det båten som er så følsom.

Har hatt tresnekker på 20 og 25 fot, og de var ikke så følsom.

Noen som har erfaring med dette? 

Det høres helt normalt ut, denne typer båter oppfører seg sånn. Det skal ikke mye forflytning av vekt til før kursen endres. Jeg har en Skilsø 27 som et akkurat lik, det har ikke noe med slakk i styringen å gjøre. 

Det er ren fysikk og strømningslære, og først deretter følger evt feil i styresystemet. :smiley:

Båt og vann yter motstand til hverandre.

Båten vill alltid følge minste motstanden (også når forskjellen mellom vann og båt blir dannet av ror og/eller maskinkraft).

Båter står ikke på skinner, men flyter og er omgitt av vann.
Siden det så ikke finnes noe "stiv" motstand vill hver minste forandring i vektfordelingen forandre båtens stilling i vannet
som også betyr at størrelsen i arealet som yter motstand imot vannet forandrer seg alle steder.
Blir det mindre på et sted da blir det mer andre steder, men i summen er kraften alltid lik.

Forandres båtens "stillingen" stadig (også f.eks. pga. bølger eller strømming i vannet) da følger båten stadig alle forandringer,
som resulterer forandringer i kursen etter hvert.
Og jo lettere en båt er desto enklere blir det synlig.

Men det samme skjer også med alle andre skip "i fart", uansett størrelse.
Forskjellen er bare hvor rask den dreier, bla. pga. tregheten som økes parallell til økning på vekten og som virker dempende.
Treghet og lengden av vertikale arealer under vann er det som er det som er mest avgjørende for ønsket kursstabilitet.

Så, ja, først og fremst er det normal.
Men så kan du både sjekke, forstå, og ikke minst smure styringen nå, er jo noe bra anledning for slik.  :smiley:

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.