TorgeirH Startet 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2019 Vi har bestemt oss for å bytte ut vår gamle 2-takter med noe nytt og mer miljøvennlig, med elstart og el-tilt. Har prøvd å gjøre litt research, og kommet fram til disse alternativene: Evinrude Suzuki Mercury Yamaha Honda Vekt (kg) 85 72 86 95 72,5 Pris (Kr) 42900 42750 36290 49700 47995 Betegnelse E30DPSL DF30ATL F30ELPT F30B BF30LRTU Sylindervolum 577 490 526 747 552 Slik jeg ser det, står det mellom Mercury og Suzuki. 14kg eller 6000kr, det er dilemmaet. Honda er forgassermotor og derfor egentlig ikke aktuell, men med for syns skyld. Evinrude er 2 takter og har vinterkonserveringsprogram, men jeg tror det blir helårsbruk og derfor lite bruk av den fuksjonen. Båten er en Askeladden 430, og vi hadde en 30hk Mercury på den før (ble stjålet) Bra motor, men opplevdes som tung og vi måtte stenge selvvlensingen når vi var ombord, ellers ble det vått. Derfor heller jeg mot 14 kg mindre på hekken, altså Suzuki. Men, er det noen momenter her jeg har oversett? Sitér dette innlegget Link to post
krepsen1972 Svart 17.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2019 Gå for Suzuki :) Knallbra motor,driftsikker,økonomisk og lite lyd Det at den er 14 kg lettere er et stort pluss Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Jeg tenker også Suzuki pga vekt. Men Merc har en god del høyre sylindervolum da. Det kan ha litt å si for bunndraget. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jerognal Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Tja nå er jeg helfrelst Yamaha-bruker og ikke uten grunn. Selv om den er tyngre så har den desidert størst sylindervolum, best rykte(ikke uten grunn), driftssikkerhet og desidert best annenhåndsverdi om det er et argument. Skulle jeg IKKE gått for Yamaha så ville jeg sett på de nye Evinrudene. Har sett altfor mye havarier på både Suzuki og Mercury til å kunne anbefale noen av de. Men mulig de har blitt bedre med årene.... Det vet vi først om noen år.... Hvordan er Tohatsu 4-taktere? Har ingen preferanser på de men er vel og et alternativ? Antall sylindre 3 Sylindervolum 526 cc Girskift Forover/nøytral/revers Tankvolum 25 ltr (ekstern) Vekt (letteste modell) 71,5 kg Men uansett motor ville jeg montert et stor bensinfilter med vannutskiller i båten så unngår du MYE problemer uansett motor.... spesielt mtp nye motorer med injektorer som koster skjorten å fikse. Redigert 18.Mars.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 jerognal skrev On 18.3.2019 at 7.45: Tja nå er jeg helfrelst Yamaha-bruker og ikke uten grunn. Selv om den er tyngre så har den desidert størst sylindervolum, best rykte(ikke uten grunn), driftssikkerhet og desidert best annenhåndsverdi om det er et argument. Skulle jeg IKKE gått for Yamaha så ville jeg sett på de nye Evinrudene. Har sett altfor mye havarier på både Suzuki og Mercury til å kunne anbefale noen av de. Men mulig de har blitt bedre med årene.... Det vet vi først om noen år.... Hvordan er Tohatsu 4-taktere? Har ingen preferanser på de men er vel og et alternativ? Men uansett motor ville jeg montert et stor bensinfilter med vannutskiller i båten så unngår du MYE problemer uansett motor.... spesielt mtp nye motorer med injektorer som koster skjorten å fikse. Vis hele sitatet Har du eksempel på nyere Suzuki og Mercury som har havarert? årsak? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cerberus Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 jerognal skrev On 18.3.2019 at 7.45: Skulle jeg IKKE gått for Yamaha så ville jeg sett på de nye Evinrudene. Har sett altfor mye havarier på både Suzuki og Mercury til å kunne anbefale noen av de. Vis hele sitatet Må du jaggu rulle inn. Er det noe som er plaget av akkurat dette så er det jo Evinrude. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Rulle inn? Mulig det. Om dokker hadde lest alt eg skrev så skrev eg om Suzuki/Mercury "Men mulig de har blitt bedre med årene.... Det vet vi først om noen år...." Faktum er at Både Mercury/Suzuki var dritt for endel år siden. MULIG de er blitt bedre.... det vil tiden vise. Faktum er at i mitt nærområde har ikke mindre enn 2 Mercury og 2 Suzuki havarert. Alle 4-taktere i klassen 50-90 Hk. Hvilke årsmodeller de var aner eg ikkje og heller ikkje årsak annet enn at de havarerte og ikke var reparerbar.... Evinrude er muligens dårlig. Det vet eg lite om.....var bare et alternativ til trådstarter. Har folk erfaringer fra Evinrude så er det jo kjekt om man skriver det. Trådstarter spør jo om erfaringer... Faktum er bare at når eg kikker på hvilke gamle motorer folk framdeles har i drift rundt om så ser eg mye Yamaha og Tohatsu. Svært få Mercury og Suzuki..... det er en fri verden. Trådstarter kan kjøpe det han vil.... Redigert 18.Mars.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Takk for tipset om Tohatsu. Der var det faktisk Suzuki-vekt, samt Mercury pris og slagvolum, og således gikk den rett opp på førsteplass på listen min! Tohatsu 71,5kg 36219kr MFS30EPTL 526 CC Redigert 18.Mars.2019 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Yamaha har også en nyere 25 hk med innsprøytning som veier 56 kg. Usikker på om du får el-tilt på denne men du får i alle fall el-start. Synes 70 kg virker mye bak på en askeladden 430 men har begrenset erfaring med båten. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Steike! Ser litt på den nå. Må jo være en vinner. Manuell start på denne har automatisk dekompressjon-funksjon så den skal være meget enkel å dra i gang på manuell. Her er så mye vekt spart at det bør absolutt vurderes. Uten komp. i dra-øyeblikket så er det jo omtrent null motstand. Spennende. Står iallefall at el-start kan monteres på de.... men blir vel noen kilo tyngre og da.... Leveres med el-tilt. og. https://yamahaoutboards.com/en-us/home/outboards/25-2-5-hp/f25-specialty Redigert 18.Mars.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Jeg har el start på min, mener det ikke var mange kg i ekstra vekt og da får du jo også lading med på kjøpet. Kun hatt den ett år så kan ikke si så mye om kvaliteten men har svart til forventningene så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Etter erfaringer med Yamaha 80 og 100 hk på jobb så er jeg ikke i tvil om at det havner en Yamaha på båten hvis jeg trenger påhenger en dag... Det får bare koste litt ekstra. Nøkkelord: starter hver dag, selv med slurvete vedlikehold, tåler vanvittig med juling (girhus bl.annet). Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Broren min er på jakt etter 30hk sin båt for å erstatte en 30 yamaha 2T som ble fasa ut pga 30 år med korrosjon . Tror Suzukien er favoritt pga vekta jerognal skrev for 5 timer siden: Hvordan er Tohatsu 4-taktere? Har ingen preferanser på de men er vel og et alternativ? Vis hele sitatet Om jeg ikke tar feil så samarbeider Tohatsu og Mercury på disse småmotorene: En kompis har en tohatsu, funker helt fint. Timmeeh skrev On 18.3.2019 at 9.55: Etter erfaringer med Yamaha 80 og 100 hk på jobb så er jeg ikke i tvil om at det havner en Yamaha på båten hvis jeg trenger påhenger en dag... Det får bare koste litt ekstra. Vis hele sitatet Har hatt en Yamaha F40 , 30hk er basert på samme blokka. Flotte motorer , men etter min mening litt i tyngste laget for mange 14 fotere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Har selv en Tohatsu 25 som er samme motor som Mercury. (25 og 30 er like bortsett fra motorstyring og kammer fant jeg ut) Hatt denne i 6 år nå uten et feilslag. En stor fordel er at den er 3 sylindret som gjør at den går mye roligere enn 2 sylindrede motorer. Suzuki sin er vel også 3 syl. Jeg kjøpte den som overligger hos West System, da var prisen 26 000,- noe som var langt under de andre merkene. Mange av de litt eldre 4takterene hadde jo endel problemer slik som tæring osv så tror ikke man kan sammenligne så mye. Kjøper du en ny motor tror jeg ikke merket spiller så stor rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Tror jeg hadde styrt unna Merc og Tohatsu. Har inntrykk av at småmotorene til Mercury ikke holder samme kvalitet som de større. For min del vil da Yamaha og Suzuki stå igjen som favoritter, og jeg ville da valgt Suzuki av to årsaker. Nr en: Forhandler og service, nr to; vekt. Redigert 18.Mars.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TorgeirH Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Men hvis Mercury og Tohatsu er samme sak, hvorfor veier Tohatsu sin 30hk 72kg, mens Mercury sin veier 86kg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) skulle til å nevne det i forrige post - når det gjelder vekt, pass på at du sammenligner "sammenlignbare" motorer , - stammelengde samt med/uten powertrim utgjør fort noen kg til eller fra I tabellen øvest står mercuryen listet som F30ELPT, som betyr elstart, lang , powertrim. Mens Toshibaen sine 71,5 kg listes slik på feks westsystem sine sider: Vekt (letteste modell) 71,5 kg Redigert 18.Mars.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
TorgeirH Svart 18.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 (redigert) Ja, det har jeg prøvd så langt det lar seg gjøre, ser i Tohatsu manualen at de ikke viser den uten rorkult: https://www.tohatsu.com/tech_info/own_man_pdfs/Toh_MFS25C_30C_003-11117-0.pdf Men det blir ok over 80 kg ja. Redigert 18.Mars.2019 av TorgeirH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2019 Men hvor i motoren har de spart inn over 20 kilo i vekt? Ser den kun har 2 sylindre, det gjør jo endel. Men en 2 sylmotor rister og bråker endel mer enn 3, har kompiser med 2 syl Honda og Mercury, merker stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 ...så lenge du går for 4-takter har det lite å si - alle merkene har sine tilhengere, alle merkene har sine historier om havari og problemfrihet. Slagvolum har mindre å si på såpass liten motor, vekt har mindre å si helt bak på båten. Men du vil ikke ha 2-takter - der er fordeler med dem, men støyen er utålbar etter du har hatt 4-takter en stund. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.