Jump to content

Hvilken klasse i Færdern?


Stokk

Recommended Posts

Rating treffer ganske bra, selv om det er en del uheldige utslag. Stort sett vinner beste båten uansett. De beste seilerne vil alltid forbrede seg bedre, lettere båt, bedre seil, raskere tilpassning til nye forhold. Som ett eksempel stilte vi ikke opp i en regatta uten at båten hadde vært på land og blitt vannslipt under. Vi hadde vel heller ingen ombord som ikke hadde minimum 50 trening/regatta dager i året, de fleste langt flere. Det blir ganske mange timer forskjell i mål når noen gjør alt riktig, andre bare slenger med på denne ene regattaen i året.

 

Rating er satt til ett bestemt seilareal, code 0/1 øker seilarealet en del. Båten får dermed tilsvarende fartsegenskaper som båter med spinnaker / genaker. Her er det enkelt matematisk å dokumentere at Code 0/1 ikke har sammenfallende fartspotensiale som båter uten disse seilene, og dermed bør de ikke seile sammen.

Link to post

Håper ikke trådstarter blir skremt av forrige innlegg  .. 

 

Du bør selvsagt ikke melde deg på i R-klasse, om du melder deg på i vanlig Nor-rating vil du havne i en vanlig klasse hvor brorparten seiler med vanlige turbåter og med et langt lavere ambisjonsnivå. Klassen vinner du nok ikke, men det er spennende å se hvor langt man kommer før sistemann, første gang man stiller. Så rykker man stadig oppover med mer erfaring.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Framtia skrev 49 minutter siden:

Hva mener du med at bruk av rating gir rare resultater? Er selvsagt ikke slik at ratingen sikrer full rettferdighet uansett, men man havner jo i klasser med noenlunde lik rating.

 

Forøvrig er det jo bare å melde seg på i klasse med spinnaker, raringen tar jo hensyn til seilkonfigurasjonen.

 

Så båter med ganske mye mer fancy seilkonfigurasjoner enn vår som fikk svært godt betalt i fjor. Men som du sier ser er det umulig å få det helt rettferdig uansett. 

Link to post
Framtia skrev 43 minutter siden:

Håper ikke trådstarter blir skremt av forrige innlegg  .. 

Beklager, jeg seilte selvfølgelig i den største R klassen. Der er det noen seriøse deltakere. Har brukt mye tid på ratingsystemer, de er det beste vi har. Men ser veldig merkelige utslag av og til. Håpet er at forbredelser, erfaring og talent er det som skal avgjøre resultatlisten.

 

Ingen risiko for å treffe meg på startstreken. Har lagt opp. Det jeg savner er teknisk optimalisering av båten og treninger. Følger med på det som skjer og savner miljøet.

Link to post

Rating, LYS osv blir aldri debatert ferdig. Er man helt i mot.. seil entype. Men når man ser på entype klasser er det langt mellom båtene der også. mannskapet er viktigst uansett.

 

Rating klassen gjør at det føles som regatta. Enten det er rating med eller uten flygende seil.

Har båten seilnummer i seilene er det ikke store kostnaden å få et målebrev. Målingen varer ut båtens levetid hvis man ikke skal seile internasjonalt da og krever flere målepunkter.

  • Enten at man får et direkte uten måling hvis det er flere båter av samme type i databasen. Blir ikke helt riktig da man får målebrevet fra den båten som har mest rating.
  • Eller får målt opp båten til rating. Stort sett mål på rigg og koster normalt ikke mye. Jeg er klassemåler selv og har målt X antall båter.

Første året etter båten er målt får man gratis målebrev utstett av NorRating.

 

Så er det å få målt seil. Slik vi gjør det på Sørlandet er at vi arrangerer målekveld i en gymsal på våren og måler alt der. da inviteres seilforeninger i nærområdet inn. En måler eller de fleste seilmakere kan også gjøre det. Men seilet kan ikke være på båten.

Link to post
Stokk skrev for 1 time siden:

 

Men jeg stiller ikke i klasse med spinnaker selv om jeg har en Code 1.

Om man vil seile med spinnaker velger man selv. På færderen melder man da seg på i egen NorRating klasse uten spinnaker. I normale helge regattaer kan man melde seg på innen 96 timer før start uten spinnaker om man velger det. I klubbregattaer er det mye forskjellig praksis.

Når man får Rating så får man alle konfigurasjoner i målebrevet.

 

Men det er ofte en missoppfatning jeg møter som måler der eier sier at man ikke vil seile i spinnakerklasse fordi han kun har Code 1 eller Code 0.

En Code 1 er en spinnaker. (En Asymetrisk spinnaker) I gamle LYS hadde man bare maksmål å forholde seg til for seilene. Regelen tok ingen hensyn til hvordan seilet var laget. Fordel med NorRating (ORC Club) er at båten får et måltall bassert på de seilene man faktisk har. I gamle LYS fikk man et standard fratrekk for ikke seile med spinnaker. I NorRating så regner programmet ut hvordan båten går med kun storseil og største forseil. Alså mere retferdig vil noen si. Den Ratingen vi seiler på er et gjennomsnitt av forskjellige vindvinkler og vindstyrker. I ORC kalles det OSN= Offshore single number. Står masse om det på hjemmesiden til NorRating.

 

ORC legger egentlig opp til at man bruker de forskjellige ratingene som står på målebrevet. Da vil det bli enda mere retferdig. Problemet er ofte at de som klager på retferdigheten da begynner å klage på at det blir for avansert. Vanskelig å gjøre alle til lags!

 

Færderseilasen er en artig seilas synes jeg. Jeg har deltatt flere ganger med egen båt. Jeg har også vært mannskap på en båt der eier er her på forumet! Skal man vinne må mannskapet være 100% på hele veien til det bitter end. Kjøre rette vinkler på båt i medvind. Jeg rullerer rormann etter nødvendighet og har 2 faste. Kjører storseil og taktikk selv.

 

Link to post

jeg har to gennakere, en stor A2 og en liten A0. På siste regattaen i fjor tok jeg ut et nytt målebrev hvor kun A0 inngikk. Ratingen ble bare redusert marginalt (vesentlig mindre enn jeg hadde håpet), så jeg kommer heretter til å ha begge seil med, selv om jeg ikke planlegger bruke alle. Dersom du deltar med Code1 innmålt og det blir mye vind vil du trolig tjene på dette ratingmessig fremfor de som har innmålt en stor spinnaker, i og med at den kan brukes i forhold der man kanskje ikke setter en stor lensegennaker. I hvertfall ingen grunn til å seile Færdern uten å ha muligheten til å heise Code 1 når du er så heldig å ha en slik. Alle Færderseilaser har perioder med lite vind, og da er store seil kjærkomment.

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Er det myye penger i potten dere seiler om...?

jeg seiler fordi det er gøy, og fordelen med regatta er at flere båter starter samtidig og skal samme vei, så da er det stadig båter rundt å matche seg mot. Noen tar igjen meg, noen tar jeg igjen.

men klart det er viktigst å vinne, masse penger på spill tydeligvis... 

Link to post

Det er det som er så fint med Færdern, er både rom for dem som ønsker en sosial tur til Tønsberg, og for dem som liker seiling som konkurranseform. Ingen penger å vinne, men gleden ved evt å klare slå båter man konkurrerer med teller mye for meg ja. I fjor vant jeg en øl etter veddemål, den smakte veldig godt...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Til trådstarter: skaff deg målebrev, mål inn de seilene du har, og så seiler du. Rating er for å kunne konkurrere mellom forskjellige båttyper. Noen ganger er det kryss nedover, og tilbake, lite vind, mye vind, nå må alle gjennom Bolerne mot mål. Seil med det du har, prøv å få mest ut av båten gitt de forholdene som blir, og la regattakomiteen regne ut resultatlista etter målgang. Så kan du se hvordan du gjorde det mot sammenlignbare båter, kom du to timer senere i mål, eller midt i haugen, eller langt fremme. Det blir fort noen interne oppgjør. Men seil med det du har, kom deg til start?

Link to post
Code0 skrev 47 minutter siden:

men klart det er viktigst å vinne, masse penger på spill tydeligvis..

Vi er alle forskjellige. For meg var det viktigst å vinne. Ikke alltid vi vant, var flere som satset det som var nødvendig for å være konkurransedyktig. Ja, det var dyrt. Ingen penger på spill, alt ble brukt for å få båten til å seile så fort som mulig. Uansett idrett er det dyrt å gå helhjertet inn for å vinne. 

 

Det herlige med Færderseilasen er at der er det alle typer seilere. Alltid noen å knive med. Der er det faktisk en ulempe å være rask, blir lett alene, seiler bare mot instrumentene.

 

Færdern er en opplevelse. Bare å stille og prøve hva det er. Veldig mange av de som prøver gjør det igjen, så de aller fleste liker opplevelsen. 

Link to post

Trådstarter, du sier du skal debutere i Færder'n. Betyr det at du ikke har seilt regatta før?

 

I så fall vil jeg anbefale å delta i mindre regattaer (klubbregattaer) først, det er ganske hektisk med så mange båter, ikke minst gjennom Drøbaksundet. 

 

Debuterte selv i Færder'n i fjor, og var glad jeg hadde seilt et par mindre regattaer før. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...