Familiesnekke Startet 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2019 Alle mine skroggjennomføringer og bunnventiler er modne for utskifting, og da vurderer jeg Tru Design. Jeg leser mye bra om TD, og på nettsiden står det at de startet med dette på 70-tallet. Er det noen her inne som har erfaring med holdbarheten over lang tid? 10-20-30år? Noen som erfart at: -plasten sprekker, -ventilene setter seg fast, eller at -håndtaket knekker på ventilene? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Har kjøpt inn dette selv. Vær obs på at innvendig åpning i ventilene er en del mindre enn på metall. Har derfor gått opp en størrelse på noen av mine gjennomføringer Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 @nordan family 27; takk for tipset. Gikk du for 1.5in eller 2in? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2019 Jeg starter med 1 1/2’’ tom på septik da jeg har kværn, men gikk fra 1 1/2’’ på kjølevannet til 2’’. Motorene mine har relativt stor vanngjennomstrømning, så jeg ville ikke bomme på det. Var litt knot da det ikke leveres så små slangestusser til disse, men via en syrefast overgangsnippel kommer jeg meg «ned igjen» på slangedimensjonen (har 42 mm slange). Kuleventilene er fysisk mye større enn metallventilene, så vær sikker på at du har nok plass. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Jeg har byttet fra slike plastkraner til messing. Etter 10 år begynte septik kran å lekke ved kranen , og ved sjekk på land holdt ikke kula tett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 snowbird skrev 6 minutter siden: Jeg har byttet fra slike plastkraner til messing. Av merket Trudesign? Ikke bra om de ikke varer mer enn ti år nei. Foreløpig godt fornøyd med mine, de gjør det de skal og ventilene er lettbetjente. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Var Marelon, skal jo være ekstremt sterk polymer kompositt ifølge reklamen Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Har hørt skryt om Marelon tidligere, så dette var jo trist. Får håpe Trudesign er hakket bedre kvalitet☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Holder på å bytte en gjennomføring nå, til TruDesign. Hadde jeg visst hvor solid den forrige var (og hvor godt den satt) ville jeg aldri begynt, men det er ikke så lett å vite før en gir seg i kast med vinkelsliperen. Største utfordring så langt er at hullet i skroget må være noe større for disse enn den gamle, i tillegg til at hullet ifølge oppskriften skal være 1mm større enn gjennomføringen – å lage et allerede eksisterende hull er kronglete nok, men noen hakk mer kronglete er det å bore opp i en dimensjon det ikke finnes hullsag til. Men med nok fortykket epoxy og et hull i omtrent rett størrelse kommer det nok til å holde tett. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Euklid skrev 11 minutter siden: være 1mm større enn gjennomføringen – å lage et allerede eksisterende hull er kronglete nok, men noen hakk mer kronglete er det å bore opp i en dimensjon det ikke finnes hullsag til. Disse er fine til å lage større hull https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipeverktoy/sliperullsett-25-deler-2000018439 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Euklid Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Takk for tipset! Skal plukke opp et sånt sett når de åpner i morgen, så blir det nok orden på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 snowbird skrev for 4 timer siden: Jeg har byttet fra slike plastkraner til messing. Etter 10 år begynte septik kran å lekke ved kranen , og ved sjekk på land holdt ikke kula tett. Hmm, interessant observasjon! Det er vel første gangen jeg har hørt den erfaringen om komposittventiler / Marelon. Ellers har jeg hørt at niplene har blitt presset ut av ventilen på båter som har ligget på sjøen om vinteren. Men kanskje slike hendelser ikke er så uvanlig, men at de som har montert kompositt har vært så høye på all skryt at slike erkjennelser sitter langt inne Euklid skrev 19 minutter siden: Største utfordring så langt er at hullet i skroget må være noe større for disse enn den gamle, i tillegg til at hullet ifølge oppskriften skal være 1mm større enn gjennomføringen – å lage et allerede eksisterende hull er kronglete nok, men noen hakk mer kronglete er det å bore opp i en dimensjon det ikke finnes hullsag til. Nei, det fikser du lett med en rettsliper og slipehylser: https://www.xn--verkty-fya.no/bosch-rettsliper-ggs-28-lce?ads_cmpid=1606585656&ads_adid=60855436295&ads_matchtype=&ads_network=u&ads_creative=305522740011&utm_term=&ads_targetid=pla-293946777986&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&ttv=2&gclid=Cj0KCQjw4-XlBRDuARIsAK96p3CuykGULsqIcrwXEIoRaTDwooyVADIdSdby8Or_oFmJNDH__POUf9UaAobsEALw_wcB Slipehylser har du jo alt fått link til Slipehylsene fra Biltema funker greit nok, men vær obs på at spindlene er av dårlig kvalitet og så bløte i stålet at du kan få kast. På noen av gummihylsene sitter hullet eksentrisk slik at de kaster. Men for å ta opp et slikt hull holder de lenge. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Ikke egen erfaring, men har blitt fortalt at disse plastventinene ikke bare er plast. De har også en innbakt aksling i rustfritt stål. Denne kan ryke, og da blir kula stående i den posisjonen den hadde da akslingen røk av. Jeg hadde True Design, en ventil, i 10-års tid. Ikke problemer. Nå har jeg rustfrie ventiler skrotet fra prosessindustrien som ble montert i 1999. De går også fremdeles, ingen planer om å bytte dem ut. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Denne hyper rundt nylon gjennomføringer er nesten religiøs og minner om debatten rundt ankere. Var det ikke slik at TD kom ut med en forterkningshylse fordi det var for enkelt å knekke gjennomføringen? En allerede gigantisk gjennomføring som ble enda større . Skeptisk! Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Eureka Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Den støttekragen lager man enkelt selv i vannfast finér. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Grunnen til at støttekragen finnes er såvidt jeg vet et ønske om å tilfredsstille de amerikanske ABYC-kravene, ikke at det var en masse skroggjennomføringer som gikk i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Og hva går disse amerikanske kravene ut på? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 «TruDesign Load Bearing Collars are designed for use with TruDesign Skin Fittings and Ball Valves. With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball Valve-Hose Tail assembly will withstand a 500 lb (227 kg) static force applied to the Hose Tail end of the assembly, for a minimum of 30 seconds – complying with North American ABYC H-27 standards.» Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Noen norske/europeiske tilsvarande krav? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Omsatt til norsk: En feit 140 kg hamburgeramrikaner som ramler og tråkker lengst ut på krana. Det skal den tåle uten skade. Lars H og Hulda ligger et par hakk under designvekten :-) Kanskje om vi begge hoppa samtidig. Lagt til, kjenner ikke slike Europa-krav. Redigert 19.April.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 For min egen del har jeg kommet til at det ikke er så ofte jeg har feite amerikanere ombord, og sjansen for at de som eventuelt måtte komme på besøk skal klare å ramle i høy fart mens de befinner seg inne i skapet under vasken på do er såpass liten at jeg kommer til å montere gjennomføring uten støttehjul. ABYC har som mange andre standarder mye fornuftige greier det kan være verdt å kikke på, men også en del som virker ganske fjollete og overdrevet. I Trinidad bor en stor flokk amerikanske pensjonistseilere, noen mindre aktive enn andre. Husker spesielt et firkløver jeg møtte på, som la ut i det lange og brede om disse standardene, og de stadige oppgraderingene båtene deres måtte gjennom for alltid være beredt på det som måtte dukke opp på havet. Ingen av båtene hadde forlatt havna på noen år, men de holdt nå hjulene i gang i båtsjappene der nede, det skal de ha. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Hulda skrev for 12 timer siden: Omsatt til norsk: En feit 140 kg hamburgeramrikaner som ramler og tråkker lengst ut på krana. Det skal den tåle uten skade. Lars H og Hulda ligger et par hakk under designvekten :-) Kanskje om vi begge hoppa samtidig. Lagt til, kjenner ikke slike Europa-krav. Dette er vel med forsterkningen på. Hva tåler den uten? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Barbaria skrev 44 minutter siden: Dette er vel med forsterkningen på. Hva tåler den uten? Jeg greide ikke å ødelegge den treveiskranen jeg hadde. Utover det har jeg ingen formening. Kraven var vel ikke engang funnet opp den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 18 hours ago, lippert said: Disse er fine til å lage større hull https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipeverktoy/sliperullsett-25-deler-2000018439 For å følge opp litt her: dette fungerte fint som bare det. Hele operasjonen var unnagjort på et halvt minutt eller så, og den lille drillen hadde mer enn nok kraft (fryktet at jeg måtte opp på en større drill – utrolig greit med disse små i trange skott). Merker på kvaliteten at dette Biltemasettet var billig, men det holder nok til ganske mange flere hull enn jeg har planer om å slite med. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Det er vel en grunn til at de ble forsterket. Ventilene tålte ikke kulden, en ble frostsprengt og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land.. Disse holder https://www.marinechandlery.com/blakes-seacock-the-original-taper-plug-valve Redigert 20.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.