Jump to content

Levetid Tru Design - erfaringer?


Familiesnekke

Recommended Posts

Alle mine skroggjennomføringer og bunnventiler er modne for utskifting, og da vurderer jeg Tru Design. Jeg leser mye bra om TD, og på nettsiden står det at de startet med dette på 70-tallet.

 

Er det noen her inne som har erfaring med holdbarheten over lang tid? 10-20-30år?

 

Noen som erfart at:

-plasten sprekker, 

-ventilene setter seg fast, eller at

-håndtaket knekker på ventilene?

Link to post

Jeg starter med 1 1/2’’ tom på septik da jeg har kværn, men gikk fra 1 1/2’’ på kjølevannet til 2’’. Motorene mine har relativt stor vanngjennomstrømning, så jeg ville ikke bomme på det. Var litt knot da det ikke leveres så små slangestusser til disse, men via en syrefast overgangsnippel kommer jeg meg «ned igjen» på slangedimensjonen (har 42 mm slange).

 

Kuleventilene er fysisk mye større enn metallventilene, så vær sikker på at du har nok plass. 

Link to post
  • 5 uker senere...

Holder på å bytte en gjennomføring nå, til TruDesign. Hadde jeg visst hvor solid den forrige var (og hvor godt den satt) ville jeg aldri begynt, men det er ikke så lett å vite før en gir seg i kast med vinkelsliperen.

 

Største utfordring så langt er at hullet i skroget må være noe større for disse enn den gamle, i tillegg til at hullet ifølge oppskriften skal være 1mm større enn gjennomføringen – å lage et allerede eksisterende hull er kronglete nok, men noen hakk mer kronglete er det å bore opp i en dimensjon det ikke finnes hullsag til. Men med nok fortykket epoxy og et hull i omtrent rett størrelse kommer det nok til å holde tett.

Link to post
snowbird skrev for 4 timer siden:

Jeg har byttet fra slike plastkraner til messing. Etter 10 år begynte septik kran å lekke ved kranen , og ved sjekk på land holdt ikke kula tett.

Hmm, interessant observasjon! Det er vel første gangen jeg har hørt den erfaringen om komposittventiler / Marelon. Ellers har jeg hørt at niplene har blitt presset ut av ventilen på båter som har ligget på sjøen om vinteren. Men kanskje slike hendelser ikke er så uvanlig, men at de som har montert kompositt har vært så høye på all skryt at slike erkjennelser sitter langt inne :giggle:

 

Euklid skrev 19 minutter siden:

Største utfordring så langt er at hullet i skroget må være noe større for disse enn den gamle, i tillegg til at hullet ifølge oppskriften skal være 1mm større enn gjennomføringen – å lage et allerede eksisterende hull er kronglete nok, men noen hakk mer kronglete er det å bore opp i en dimensjon det ikke finnes hullsag til.

Nei, det fikser du lett med en rettsliper og slipehylser:

https://www.xn--verkty-fya.no/bosch-rettsliper-ggs-28-lce?ads_cmpid=1606585656&ads_adid=60855436295&ads_matchtype=&ads_network=u&ads_creative=305522740011&utm_term=&ads_targetid=pla-293946777986&utm_campaign=&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&ttv=2&gclid=Cj0KCQjw4-XlBRDuARIsAK96p3CuykGULsqIcrwXEIoRaTDwooyVADIdSdby8Or_oFmJNDH__POUf9UaAobsEALw_wcB 

 

Slipehylser har du jo alt fått link til :smiley: Slipehylsene fra Biltema funker greit nok, men vær obs på at spindlene er av dårlig kvalitet og så bløte i stålet at du kan få kast. På noen av gummihylsene sitter hullet eksentrisk slik at de kaster. Men for å ta opp et slikt hull holder de lenge.

Link to post

Ikke egen erfaring, men har blitt fortalt at disse plastventinene ikke bare er plast. De har også en innbakt aksling i rustfritt stål. Denne kan ryke, og da blir kula stående i den posisjonen den hadde da akslingen røk av. Jeg hadde True Design, en ventil, i 10-års tid. Ikke problemer. Nå har jeg rustfrie ventiler skrotet fra prosessindustrien som ble montert i 1999. De går også fremdeles, ingen planer om å bytte dem ut.

Link to post

«TruDesign Load Bearing Collars are designed for use with TruDesign Skin Fittings and Ball Valves. 
With the Collar in place, the Skin Fitting-Ball Valve-Hose Tail assembly will withstand a 500 lb (227 kg) static force applied to the Hose Tail end of the assembly, for a minimum of 30 seconds – complying with North American ABYC H-27 standards.»

Link to post

For min egen del har jeg kommet til at det ikke er så ofte jeg har feite amerikanere ombord, og sjansen for at de som eventuelt måtte komme på besøk skal klare å ramle i høy fart mens de befinner seg inne i skapet under vasken på do er såpass liten at jeg kommer til å montere gjennomføring uten støttehjul.

 

ABYC har som mange andre standarder mye fornuftige greier det kan være verdt å kikke på, men også en del som virker ganske fjollete og overdrevet. I Trinidad bor en stor flokk amerikanske pensjonistseilere, noen mindre aktive enn andre. Husker spesielt et firkløver jeg møtte på, som la ut i det lange og brede om disse standardene, og de stadige oppgraderingene båtene deres måtte gjennom for alltid være beredt på det som måtte dukke opp på havet. Ingen av båtene hadde forlatt havna på noen år, men de holdt nå hjulene i gang i båtsjappene der nede, det skal de ha.

Link to post
Hulda skrev for 12 timer siden:

Omsatt til norsk: En feit 140 kg hamburgeramrikaner som ramler og tråkker lengst ut på krana. Det skal den tåle uten skade. Lars H og Hulda ligger et par hakk under designvekten :-) Kanskje om vi begge hoppa samtidig. 

 

Lagt til, kjenner ikke slike Europa-krav.

 

Dette er vel med forsterkningen på. Hva tåler den uten?

Link to post
18 hours ago, lippert said:

For å følge opp litt her: dette fungerte fint som bare det. Hele operasjonen var unnagjort på et halvt minutt eller så, og den lille drillen hadde mer enn nok kraft (fryktet at jeg måtte opp på en større drill – utrolig greit med disse små i trange skott).

 

40F3D29E-1C6D-4F00-8B3F-A65DA8FCA15A.jpeg.f918048a243867a81571492bb1d3a986.jpeg

Merker på kvaliteten at dette Biltemasettet var billig, men det holder nok til ganske mange flere hull enn jeg har planer om å slite med.

Link to post

Det er vel en grunn til at de ble forsterket.

Ventilene tålte ikke kulden, en ble frostsprengt  og den andre holdt ikke tett etter en kulde periode, det var heldigvis på land..

 

370b9bacca539420c8a2864d7dc7b720 full

Disse holder

https://www.marinechandlery.com/blakes-seacock-the-original-taper-plug-valve

Blakes Seacock - the original taper plug valve

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...