Jump to content

hvor handle AGM batterier rimeligst ?


Miss Sophy

Recommended Posts

Mekonomen Tønsberg skaffet meg Euroglobal 115 ah AGM batterier i fjor.
De hadde Sønnak batterier på lager men de leveres i 100ah og ikke i 115ah.
Betalte ca kr 2200 pr stk.
Syntes prisen var fair så jeg styrte ikke noe mere med det så kan ikke svare på hvor du får AGM  115ah billigst.

Edited by pipe (see edit history)
Link to post

Hei,

Den prisen er nok uslåelig Fjordgubbe.

 

Selv kjøpte jeg Ritar 120 AH (Ordinær pris 2600,- Betalte 2,200,-) Endel data er faktisk  bedre på Riter

Maks lade strøm er oppgitt til 34,5 A Ritar mot 25 A på Solar

Kapasitet C20 oppgitt til 120 Ah  Ritar mot 111 Ah på Solar

Vekt 31,5 Ritar mot 30 på Solar

Slik jeg oppfatter databladet så Oppgir de 140 Ah ved C100 (100 timers utladning) og dette er vel ikke relevant for båtbruk, men kanskje for hytte. Har man flere batterier som d 4 stk er ikke dette noe problem.

Så kan jeg heller ikke se hva Solar tåler av maks strøm. Her oppgir Ritar 1150 A / 5 sec. Dette er viktig for meg som kjører 2 thrustere og winsj på samme batteribank

Link to post
JRK skrev 21 minutter siden:

Hei,

Den prisen er nok uslåelig Fjordgubbe.

 

Selv kjøpte jeg Ritar 120 AH (Ordinær pris 2600,- Betalte 2,200,-) Endel data er faktisk  bedre på Riter

Maks lade strøm er oppgitt til 34,5 A Ritar mot 25 A på Solar

Kapasitet C20 oppgitt til 120 Ah  Ritar mot 111 Ah på Solar

Vekt 31,5 Ritar mot 30 på Solar

Slik jeg oppfatter databladet så Oppgir de 140 Ah ved C100 (100 timers utladning) og dette er vel ikke relevant for båtbruk, men kanskje for hytte. Har man flere batterier som d 4 stk er ikke dette noe problem.

Så kan jeg heller ikke se hva Solar tåler av maks strøm. Her oppgir Ritar 1150 A / 5 sec. Dette er viktig for meg som kjører 2 thrustere og winsj på samme batteribank

 

 Sikkert rett det du der skriv. Kjøpte sjølv to Solar 140 på Sparelys, men vekta var heilt den samme som på dei eg tidlegare hadde på 130 frå Maritim. Kanskje ein bør sjå meir på vekta?  Men det som imponerte meg mest var fraktprisane. 200 kroner for godt 60 kg!

Link to post

Jeg handlet et solcellepanel fra sparelys og reagerte også på den billige frakten :)  

Det som jeg også merket meg er både Solar og Ritar har relativ høy ladespenning slik at man kan bruke en vanlig bly/syre batterilader.

Link to post

Litt OT: For en som har aldrende bly/syre og skal bytte forbruksbank engang.

Er det ingenting å ta hensyn til ved bytte til AGM her? Tenker lading, solcelle, regulator som er satt opp til nåværende bank.

På Lifepo4 er det jo endel en må ta hensyn til og passe på.

Jeg har også thruster og vinsj på forbruk..

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post

Lifepo¤ har jeg ingen kunnskap på, men det er gelt sikkert endel man må sjekke. Det er det også på AGM. Men i forhold til en gammel men elektronisk batterilader for bly syre battereer her er det bare floatspenningen. Vanligvis er denne 13,8 volt på en gammeldags batterilader. De fleste AGM skal ha maks 13,6 men mange ende lavere. Solara sier 13,8 og da er alt greit

Link to post

Da kan vi slå fast at AGM fritidsbatterier på 100-140AH i utgangpunktet har samme kapasitet men de er målt etter forskjellige normer
Det rimer jo greit med at LXBXH er likt og tilnærmet samme vekt.

I fra databladet på mine batterier
100HR(10.8V)140Ah
20HR(10.8V ) 115Ah
10HR(10.8V )100ah

Ja ja man lærer noe vær dag så da kunne jeg like godt plukket med meg Sønnak sine AGM 100ah isteden for å ta i mot butikken sitt tilbud om å bestille Euroglobal sine 115ah "label trimede" batterier..

Edited by pipe (see edit history)
Link to post
6 hours ago, jotto said:

Er det noen som har en formening om Ritar fra Seatronic vs AGM-batteriene fra Biltema?

 

Jeg finner AGM 95ah batteri på sidene til BT som er begregnet til bruk i bil.
Sorte med gule topper.
Tipper de er målt etter en annen norm som refererer til bilbatterier og ikke fritidsbatterier.
I bly/syre verden så har ett startbatteri dårligere egenskaper enn ett fritidsbatteri til forbruk.
Om dette også er tilfelle med AGM batterier vet jeg ikke.
Noen som føler seg kallet til å sende BT en mail om det finnes datablad på artikkelnummer 80-900?

Link to post
16 minutes ago, pipe said:

Jeg finner AGM 95ah batteri på sidene til BT som er begregnet til bruk i bil.
Sorte med gule topper.
Tipper de er målt etter en annen norm som refererer til bilbatterier og ikke fritidsbatterier.
I bly/syre verden så har ett startbatteri dårligere egenskaper enn ett fritidsbatteri til forbruk.
Om dette også er tilfelle med AGM batterier vet jeg ikke.
Noen som føler seg kallet til å sende BT en mail om det finnes datablad på artikkelnummer 80-900?

Biltemas AGM 95Ah

 

Screenshot_20190321-191700_Drive.jpg

Link to post
5 minutes ago, YngveKL said:

Med 19 plater per celle er det kanskje et typisk startbatteri? :smiley:

Ja det er typisk ett startbatteri da det er ett bilbatteri.
Ser også CCA er oppgitt som betyr Cold Crank Amp noen som ikke normalt er viktig på ett forbruksbatteri.
Takk for databladet og kjenner at dette tema for meg er av stor interesse.
Kan litt om batterier i fra før men vil lære mere så hittil er denne tråden helt topp

Link to post

Et startbatteri er et startbatteri uansett om det brukes i bil eller i båt. Tynne plater gir stor overflate og kan levere mange ampere over kort tid. Et forbruksbatteri har tykkere, men færre plater, og er bedre egnet for å levere mindre strøm, men over lengre tid. Det er vel hovedforskjellen mellom disse, så sant jeg har forstått teknikken rett. :smiley:

Link to post

Det du linker til er et Deep Cycle batteri, og går "i boka mi" under hovedkategorien forbruk, med mulighet for å fungere som startbatteri også. Det kan lades ut mye dypere enn et rent startbatteri, uten å ta skade. Jeg vil anta at et slikt batteri rent teknisk er en mellomting mellom tynne/mange plater og tykke/få plater (uten at jeg vet akkurat hvor "grensen" går). Det er mange her på forumet som kan mye mer enn meg om dette. :smiley:

Link to post

Det sies jo at Optima batteriene er gode. De har Redtop (i mørk grå kasse) som er et rent startbatteri. Så har de Yellowtop (i lys grå kasse) som er et forbruksbatteri. De har også BlueTop (i lys grå kasse) som er akkurat det samme som Yellowtop (i lys grå kasse), men har et ekstra sett med skru-poler. Dette er da marineutgaven. De har også et BlueTop (mørk grå kasse) som fungerer som startbatteri, med ekstra skru-poler.

 

Forskjellen mellom disse og vanlige batterier er at disse er "spiralbatterier", dvs platen(e) er rullet sammen med et isolerende lag i mellom (som en rullekake). Man får vel således et kraftigere batteri med et mindre volum. Tror jeg :wink:

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...