Miss Sophy Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 På tide å oppgradere batteripakken i båten . Noen der ute som vet hvor man handler AGM batterier rimeligst ? Quote Link to post
Bårdp Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Jeg har kjøpt på Biltema og er fornøyd med de. Quote Link to post
Miss Sophy Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Batteriene er på 115ah , skal sjekke om de har på Biltema . Takk for tipset . Quote Link to post
Worry II Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 (edited) Edit. Jeg skal selv erstatte med Ritar sine, da disse har samme mål som nåværende AGM. https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-100ah 307x169x211 Edited March 19, 2019 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
Miss Sophy Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Ja de skal passe i nåværende kasse . Batteriene er på 115 ah . Det er 4 stykker. Quote Link to post
pipe Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 (edited) Mekonomen Tønsberg skaffet meg Euroglobal 115 ah AGM batterier i fjor. De hadde Sønnak batterier på lager men de leveres i 100ah og ikke i 115ah. Betalte ca kr 2200 pr stk. Syntes prisen var fair så jeg styrte ikke noe mere med det så kan ikke svare på hvor du får AGM 115ah billigst. Edited March 20, 2019 by pipe (see edit history) Quote Link to post
Fjordgubbe Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 (edited) Sparelys: 4 AGM Batterier Solar 140 kr 8380 Frakt kr 200!! Vanskeleg å slå denne! K Edited March 21, 2019 by Fjordgubbe (see edit history) Quote Link to post
JRK Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Hei, Den prisen er nok uslåelig Fjordgubbe. Selv kjøpte jeg Ritar 120 AH (Ordinær pris 2600,- Betalte 2,200,-) Endel data er faktisk bedre på Riter Maks lade strøm er oppgitt til 34,5 A Ritar mot 25 A på Solar Kapasitet C20 oppgitt til 120 Ah Ritar mot 111 Ah på Solar Vekt 31,5 Ritar mot 30 på Solar Slik jeg oppfatter databladet så Oppgir de 140 Ah ved C100 (100 timers utladning) og dette er vel ikke relevant for båtbruk, men kanskje for hytte. Har man flere batterier som d 4 stk er ikke dette noe problem. Så kan jeg heller ikke se hva Solar tåler av maks strøm. Her oppgir Ritar 1150 A / 5 sec. Dette er viktig for meg som kjører 2 thrustere og winsj på samme batteribank Quote Link to post
Fjordgubbe Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 JRK skrev 21 minutter siden: Hei, Den prisen er nok uslåelig Fjordgubbe. Selv kjøpte jeg Ritar 120 AH (Ordinær pris 2600,- Betalte 2,200,-) Endel data er faktisk bedre på Riter Maks lade strøm er oppgitt til 34,5 A Ritar mot 25 A på Solar Kapasitet C20 oppgitt til 120 Ah Ritar mot 111 Ah på Solar Vekt 31,5 Ritar mot 30 på Solar Slik jeg oppfatter databladet så Oppgir de 140 Ah ved C100 (100 timers utladning) og dette er vel ikke relevant for båtbruk, men kanskje for hytte. Har man flere batterier som d 4 stk er ikke dette noe problem. Så kan jeg heller ikke se hva Solar tåler av maks strøm. Her oppgir Ritar 1150 A / 5 sec. Dette er viktig for meg som kjører 2 thrustere og winsj på samme batteribank Sikkert rett det du der skriv. Kjøpte sjølv to Solar 140 på Sparelys, men vekta var heilt den samme som på dei eg tidlegare hadde på 130 frå Maritim. Kanskje ein bør sjå meir på vekta? Men det som imponerte meg mest var fraktprisane. 200 kroner for godt 60 kg! Quote Link to post
JRK Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Jeg handlet et solcellepanel fra sparelys og reagerte også på den billige frakten :) Det som jeg også merket meg er både Solar og Ritar har relativ høy ladespenning slik at man kan bruke en vanlig bly/syre batterilader. Quote Link to post
blue moon Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Litt OT: For en som har aldrende bly/syre og skal bytte forbruksbank engang. Er det ingenting å ta hensyn til ved bytte til AGM her? Tenker lading, solcelle, regulator som er satt opp til nåværende bank. På Lifepo4 er det jo endel en må ta hensyn til og passe på. Jeg har også thruster og vinsj på forbruk.. Quote 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
JRK Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Lifepo¤ har jeg ingen kunnskap på, men det er gelt sikkert endel man må sjekke. Det er det også på AGM. Men i forhold til en gammel men elektronisk batterilader for bly syre battereer her er det bare floatspenningen. Vanligvis er denne 13,8 volt på en gammeldags batterilader. De fleste AGM skal ha maks 13,6 men mange ende lavere. Solara sier 13,8 og da er alt greit Quote Link to post
jotto Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Jeg trenger et større forbruksbatteri på rundt 100 Ah selv. Er det noen som har en formening om Ritar fra Seatronic vs AGM-batteriene fra Biltema? Quote Link to post
JRK Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 På seatronics hjemmesider står det at Ritar er et Long Life batteri med forvented levetid 12 År Hva Biltema sier vet jeg ikke Quote Link to post
pipe Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 (edited) Da kan vi slå fast at AGM fritidsbatterier på 100-140AH i utgangpunktet har samme kapasitet men de er målt etter forskjellige normer Det rimer jo greit med at LXBXH er likt og tilnærmet samme vekt. I fra databladet på mine batterier 100HR(10.8V)140Ah 20HR(10.8V ) 115Ah 10HR(10.8V )100ah Ja ja man lærer noe vær dag så da kunne jeg like godt plukket med meg Sønnak sine AGM 100ah isteden for å ta i mot butikken sitt tilbud om å bestille Euroglobal sine 115ah "label trimede" batterier.. Edited March 21, 2019 by pipe (see edit history) Quote Link to post
pipe Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 6 hours ago, jotto said: Er det noen som har en formening om Ritar fra Seatronic vs AGM-batteriene fra Biltema? Jeg finner AGM 95ah batteri på sidene til BT som er begregnet til bruk i bil. Sorte med gule topper. Tipper de er målt etter en annen norm som refererer til bilbatterier og ikke fritidsbatterier. I bly/syre verden så har ett startbatteri dårligere egenskaper enn ett fritidsbatteri til forbruk. Om dette også er tilfelle med AGM batterier vet jeg ikke. Noen som føler seg kallet til å sende BT en mail om det finnes datablad på artikkelnummer 80-900? Quote Link to post
YngveKL Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 16 minutes ago, pipe said: Jeg finner AGM 95ah batteri på sidene til BT som er begregnet til bruk i bil. Sorte med gule topper. Tipper de er målt etter en annen norm som refererer til bilbatterier og ikke fritidsbatterier. I bly/syre verden så har ett startbatteri dårligere egenskaper enn ett fritidsbatteri til forbruk. Om dette også er tilfelle med AGM batterier vet jeg ikke. Noen som føler seg kallet til å sende BT en mail om det finnes datablad på artikkelnummer 80-900? Biltemas AGM 95Ah Quote Link to post
YngveKL Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Med 19 plater per celle er det kanskje et typisk startbatteri? Quote Link to post
pipe Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 5 minutes ago, YngveKL said: Med 19 plater per celle er det kanskje et typisk startbatteri? Ja det er typisk ett startbatteri da det er ett bilbatteri. Ser også CCA er oppgitt som betyr Cold Crank Amp noen som ikke normalt er viktig på ett forbruksbatteri. Takk for databladet og kjenner at dette tema for meg er av stor interesse. Kan litt om batterier i fra før men vil lære mere så hittil er denne tråden helt topp Quote Link to post
YngveKL Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Et startbatteri er et startbatteri uansett om det brukes i bil eller i båt. Tynne plater gir stor overflate og kan levere mange ampere over kort tid. Et forbruksbatteri har tykkere, men færre plater, og er bedre egnet for å levere mindre strøm, men over lengre tid. Det er vel hovedforskjellen mellom disse, så sant jeg har forstått teknikken rett. Quote Link to post
jotto Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 På Ritar-batteriet hos Seatronic (https://seatronic.no/strom/batterier/agm-batterier-100ah) står det "Godt egnet som startbatteri i båt". Hva slags AGM-batteri bør man satse på som rent forbruksbatteri da? Quote Link to post
YngveKL Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Det du linker til er et Deep Cycle batteri, og går "i boka mi" under hovedkategorien forbruk, med mulighet for å fungere som startbatteri også. Det kan lades ut mye dypere enn et rent startbatteri, uten å ta skade. Jeg vil anta at et slikt batteri rent teknisk er en mellomting mellom tynne/mange plater og tykke/få plater (uten at jeg vet akkurat hvor "grensen" går). Det er mange her på forumet som kan mye mer enn meg om dette. Quote Link to post
YngveKL Posted March 21, 2019 Share Posted March 21, 2019 Det sies jo at Optima batteriene er gode. De har Redtop (i mørk grå kasse) som er et rent startbatteri. Så har de Yellowtop (i lys grå kasse) som er et forbruksbatteri. De har også BlueTop (i lys grå kasse) som er akkurat det samme som Yellowtop (i lys grå kasse), men har et ekstra sett med skru-poler. Dette er da marineutgaven. De har også et BlueTop (mørk grå kasse) som fungerer som startbatteri, med ekstra skru-poler. Forskjellen mellom disse og vanlige batterier er at disse er "spiralbatterier", dvs platen(e) er rullet sammen med et isolerende lag i mellom (som en rullekake). Man får vel således et kraftigere batteri med et mindre volum. Tror jeg Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.