NorDan_780 Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Har i dag en 5 HK 2 takt på gummibåten til ungene. Vurderer å skifte ut denne med en ny Suzuki 6 HK. Er det noen som har testet 5 HK 2 takt mot 6 HK 4 takt? Har egentlig behov for litt mer effekt når jeg er med i jolla, er redd for at 4 takten kan bli dauere? Må ta av og på motoren, så 8 HK 4 takt blir for tung og uhåndterlig. Noen som har erfaring og dele? Quote Link to post
Worry II Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Hei, jeg anbefaler deg Honda sin 6hk. Jeg kjøpte den i fjor og er superfornøyd med den: https://www.westsystem.no/p/18577/honda-bf-6-hk---4-takt Skikkelig kvalitet ! Quote Link to post
ozo Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 En firetakter gir tregere respons på gasspådrag enn en tilsvarende stor totakter, og har oftest litt mindre dreiemoment, men når de først er oppe i turtall bør de være temmelig like. En totakter er dermed bedre egnet til f.eks. vannskikjøring, men det er vel neppe aktuelt i dette tilfellet. Quote Link to post
NorDan_780 Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Nei, vannskikjøring var ikke planen :) Mer bekymret for det du nevner ift dreiemoment. Kjedelig om den blir vanskeligere å få i plan selv om hk er 1 opp. Er akkurat greit med 5 hesteren. Når den først er oppe antar jeg at 6hk 4 takt er ett lite hakk sprekere. Quote Link to post
Worry II Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Jeg tok vare på den gamle Mercury 2T 5hk i tilfelle Hondaen var slappere, men det var den ikke. Mulig litt tregere opp, ja, men du så mye mer behagelig når den først er oppe. Her er rorkulten separert med gummipakning også, så ingen sjenerende risting i hånda lenger. Blir Hondaen med på tur i år også ! Quote Link to post
-morten- Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Onkelen bygde en 8 fots jolle, der vi prøvde en 6HK Mariner 4t. den plana ikke med en ombord en gang! Båten var lettbygget og med mye bæring, men denne motoren var rett og slett for tung Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NorDan_780 Posted March 19, 2019 Author Share Posted March 19, 2019 Worry II skrev for 2 timer siden: Hei, jeg anbefaler deg Honda sin 6hk. Jeg kjøpte den i fjor og er superfornøyd med den: https://www.westsystem.no/p/18577/honda-bf-6-hk---4-takt Skikkelig kvalitet ! Hvorfor valgte du akkurat Honda' en? Har vurdert flere, men blir ikke helt klok :) Suzukien ser ut som er den med best dreiemoment ifølge tester, nå er den nye modellen 3,5 kg lettere vs honda også. Og så virker den å være veldig fin å bære. Men Honda en er nok kanskje den med mest komfort ved kjøring. Litt større tank er også positivt. Unga har jo bare to stillinger på gassen. Så tanken blir fort tom! Quote Link to post
Kenneth82 Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Skal ungene starte motoren selv? Det er vel slikt at 4-takter kan være tyngre å dra igang enn 2-takter? Quote Link to post
Worry II Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 Skal se om jeg finner tråden om dette fra i fjor, så jeg ikke bare gjentar meg selv.. Quote Link to post
Worry II Posted March 19, 2019 Share Posted March 19, 2019 (edited) Her var tråden fra i fjor, hvor jeg fortalte hvorfor jeg ville kjøpe Hondaen, og hvordan jeg opplevde den etter bruk, som en av de første i Norge https://www.boattest.com/view-news/5268_honda-s-three-new-outboard-models-4-hp-5-hp-and-6-hp Denne splitter nye og bærbare Honda-motoren vant nylig IBEX Innovation Award og ble best i sin klasse fordi den er brukervennlig, lett å starte og utstyrt med one touch-stoppfunksjon i tillegg til å være ekstremt enkel å ta med seg.# Edited March 19, 2019 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
NorDan_780 Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Takk for svar :). Veldig viktig poeng det med at den er enkel å starte for ungene. Er jo litt derfor en ser etter ny motor også for å få noe som er driftsikkert når ungene er ute på ekspedisjon. Ser det er delte meninger om start av Suzukien, men denne har også kommet i ny model.... Får ta en tur til lokale forhandleren som selger både Suzuki og Honda, står mellom disse. Fant en test mellom disse på Youtube hvor konklusjon var at Suzuki var sterkest opp i plan, mens toppfart var ganske lik. Hondaen var litt bedre ift støy og vibrasjon. Testen var på forrige modeller. Quote Link to post
Worry II Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 (edited) Suzukien var også ny i fjor. Sikkert ok den men vet at den er litt tyngre å starte. Fordelen med Suzukien er bærehåndtaket, men merk at dette kun er en fordel om du skal bære den langt. Av og på bak på båten, blir hipp som happ. Edited March 20, 2019 by Worry II (see edit history) Quote Link to post
-morten- Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Den Honda' en så smekker ut! Har veldig god erfaring med Honda småmotorer! Er vel kansje litt inhabil etter som jeg er Hondafan, og alt jeg har med motor på er stort sett Honda! Bortsett fra båt! Har to Mercury en Yamaha og en Suzuki Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
NorDan_780 Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Har ikke plass til motoren bak på båten, så den har jeg nede i ett rom under dørken. Løftingen opp og ned her som er største utfordringen i grunn. Quote Link to post
Worry II Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 NorDan_780 skrev 1 minutt siden: Har ikke plass til motoren bak på båten, så den har jeg nede i ett rom under dørken. Løftingen opp og ned her som er største utfordringen i grunn. Det er ikke en fordel for Hondaen, for den kan kun ligge med den ene siden ned. Gripehåndtaket i forkant er i metall med relativt skarp kant, noe jeg bemerket som negativt i fjor. Men så lenge man er klar over det, er det jo greit. Jeg begynner å bli lei av småmotorer som ser ut som de er støpt i hardplast og som ser 4 år gamle ut etter første sesong. Quote Link to post
NorDan_780 Posted March 20, 2019 Author Share Posted March 20, 2019 Ok, det var en nyttig opplysning. Høres ut som gripehåndtaket er som på Yamaha'en vi bruker nå :). Litt skarp å holde i, men greit nok. Fester motoren på en tverrbjelke slik at det blir tilsvarende som å vippe den opp bakpå jolla. Det er akkurat der bærehåntaket i bakkant på Suzukien kommer på sin plass. Må ned i butikken å se å kjenne litt på de. Høre om de har gjordt noen forbedringer på Suzukien ift start. Quote Link to post
Recommended Posts