Jump to content

Påhenger som nødmotor


syvers

Recommended Posts

:lol:

Min sønn (10) ønkser seg selvfølgelig eget båt. Har lyst på en gummibåt med påhenger. - og pappa'n er selvfølgelig i ferd med å gi etter ! Hvis det nå blir kjøp av dette kunne jeg tenke meg også å benytte denne påhengeren som nødmotor på en motorbrakett på badeplatformen til Nidelven (24). (som en ekstra sikkerhet med en aldrende VP ombord)

Har noen erfaring med hvor stor motor som er nødvendig for å kunne lose en Nidelv 24 trygt i havn ! Selvfølgelig vil jo det også være avhengig av bølger/vind/strøm o.s.v, men jeg befinner meg stort sett innaskjærs - ja foreløpig er jeg faktisk på en innsjø !

Nettopp det med innsjøen er faktisk et poeng her, fordi hvis jeg er utpå til litt unormale tider og hvis været ikke er det beste, kan jeg faktisk være eneste båten på hele sjøen, og da er det ikke lett å få eventuelt slepehjelp hvis VP'en skulle streike :lol:

 

Holder det f.eks med en 5-6 hk ? :smiley: , er det noen som har forsøkt dette?

Er ikke sikker på vekta til Nidelven, men jeg har sett oppgitt alt fra 1600 til 2000 kg, så det er vel noe rundt der.

 

syvers

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Columbi 66 seilbåt som vel veier ca. 1700kg. Har 5hk påhenger på denne og ved stille forhold går dette greit fremover i 5 knop.

 

Man trenger faktisk ikke så mye motor for å få god fart hvis ikke forholdene er ruskete.

 

Skulle jeg selv ha kjøpt motor til seilbåten min hadde jeg nok gått opp til en 2 sylindret 6hk da dette gir roligere gange og sikkert bedre holdbarhet (mindre slitasje). Vekten blir derimot straks høyere.

Link to post
Share on other sites

Ja....propellen har MYE å si skal man drive tung båt. Har tidligere vært borti seilbåt med påhenger og egen seilbåtpropell og dette "tok" utrolig mye bedre enn hjulvispen jeg har nå.

 

Men skal du ha det kun til nødbruk er vel ikke dette så farlig?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Columbi 66 seilbåt som vel veier ca. 1700kg. Har 5hk påhenger på denne og ved stille forhold går dette greit fremover i 5 knop.

5 knop med 5 hk ! Det er jo omtrent det samme som snekka gjør med VP'en på 36 hk !

Kanskje jeg skulle hive ut VP'en og montere påhenger fast ! Da blir'n jo neste 300 kg letter også !  :smiley::lol: :lol:

 

- takk for svar alle sammen.

syvers

:smiley:

Link to post
Share on other sites

5 knop med 5 hk ! Det er jo omtrent det samme som snekka gjør med VP'en på 36 hk !

Kanskje jeg skulle hive ut VP'en og montere påhenger fast ! Da blir'n jo neste 300 kg letter også !  :smiley: :smiley: :lol:

Min erfaring er også at det er utrolig hvor bra fart en får på en seilbåt med en liten påhenger - noen gode venner av oss har en 4 hester på en ganske stor seilbåt og det drar bra avgårde. Men de har en såkallt "seilbåtpropell" på motoren - det var i alle fall hva forhandleren av påhengsmotoren hadde kallt propellen når de kjøpte motoren.
Link to post
Share on other sites

5 knop med 5 hk ! Det er jo omtrent det samme som snekka gjør med VP'en på 36 hk !

Kanskje jeg skulle hive ut VP'en og montere påhenger fast ! Da blir'n jo neste 300 kg letter også !  :smiley::lol: :lol:

 

- takk for svar alle sammen.

syvers

:smiley:

Skroget på seilbåten er nok litt mer lettdrevet enn en snekke, men er det lite strøm og vind imot kan man få godt sig med liten motor.

Link to post
Share on other sites

5 knop med 5 hk ! Det er jo omtrent det samme som snekka gjør med VP'en på 36 hk !

Kanskje jeg skulle hive ut VP'en og montere påhenger fast ! Da blir'n jo neste 300 kg letter også !  :lol: :lol: :lol:...

Det er vel i vindstille og flatt vann at dette gjelder. Hadde en HR-26, den veier vel rundt 3,2 tonn, ombord var en Volvo MD5B med 7,5 hk. Denne kom opp i en 6,2 knop på flatt vann. Med 10 m/s vind og tilhørende brytende sjø midt i mot falt farten til 1,5 - 2 knop.

 

Men snakker vi om en *nødmotor* gjør en 5 hk påhenger sikkert god nytte, så lenge situasjonen ikke dreier seg om grov sjø og en del vind. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Naboen min hadde en gang en Hero 101. Han var på vei gjennom Vrengensundet da vinden plutselig forsvant helt. Og VP'en i Hero'en ville ikke starte. Da hoppet han i VG jollen som hadde en 5Hp motor, festet en tamp i Hero'en og tauet den gjennom sundet! Det gikk ikke fort i motstrøm, men de kom gjennom og fant igjen vinden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så, så -  nå må dere ikke ta det alvorlig, da PanPan og Baat-Guru - at jeg virkelig har tenkt å hive ut VP'en.  :smiley:

Du vet, vi må varsomme med motorbåtfolket! Når vi er underveis for seil vet vi aldri hva de finner på! Best å gi dem inn med teskjeer! :lol:
Link to post
Share on other sites

Så, så -  nå må dere ikke ta det alvorlig, da PanPan og Baat-Guru - at jeg virkelig har tenkt å hive ut VP'en.  :lol:

Men en kan jo håpe!  :lol: :lol:

Det er fredag idag! :smiley:

Lars H.

(Yanmar-eier)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Holder det f.eks med en 5-6 hk ? :smiley: , er det noen som har forsøkt dette?

Er ikke sikker på vekta til Nidelven, men jeg har sett oppgitt alt fra 1600 til 2000 kg, så det er vel noe rundt der.

Vi har sida byrjinga av 80-tallet hat ei løysing der ein kan plasera ein liten påhenger i inspeksjonsrøret for propellen, og bruka denne som nødmotor. Dette har vore ekstrautrusting for vår Tobias 23- og 21 Combi.

Vi har testa dette med ein 4 Hk Yamaha, med lang stamme, på 23 combi´en, og det var ikkje noko problem å krysse eit sund på vel 200m i stiv kuling. Opp mot vinden kan det imidlertid bli litt lite, og det kan vera ein fordel å "kryssa", omtrent som med ein seglebåt.

 

Tobias 23 Combi er 700 cm lang, 260cm brei, og har ei nettovekt på ca 2.100 kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...