Elvarda Startet 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2019 Hei Førstegangskjøper av båt, og anskaffet meg ei Årø 28, 79-modell. Fikk den rimelig, og gikk derfor bort fra kravet mitt om hvit gelcoat. Båten har en beige farge på gelcoaten, og siden jeg fikk den så rimelig så vil jeg legge litt arbeid ned i å skifte til hvit. Har ikke allverden av kunnskaper om dette, så prøver med noen spørsmål her, og håper på gode svar. Er det Jotun 8008 jeg må ha? Fordeler/ulemper med maling vs. sprøyting av gelcoat? Lett å gjøre selv? Om noen har kunnskap om hvor mye tid og penger som ca. må legges ned tar jeg i mot all viten. Ellers skal jeg i gang med innvending puss og oppgradering av båt, men kommer tilbake til det i en annen post. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 (redigert) Ser på båtprodusentenes liste over gelcoatfarger at Årø 28 er oppført med 8008. Jeg har Jotun 8008 på min båt (Tobias), og den er ikke helt hvit, men litt gråaktig. Kan også beskrives som en meget lys beige. Hos Jotun blir 8008 kalt "offwhite". Så om det er helt hvit gelcoat du er ute etter, er ikke Jotun 8008 fargen for deg. Mange her på forumet som har god greie på den jobben du har tenkt å gjøre, så du får sikkert mange gode råd. PS. Alltid en fordel å legge ved et bilde eller fem når du spør etter råd. ? Redigert 20.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Det er vel enklere å foliere båten. Andre her på forumet har delt sine erfaringer med det, så det burde være greit å finne med et søk. Sitér dette innlegget Link to post
Elvarda Svart 20.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2019 Takk for svar. Foliere ja, får ta et raskt søk å se hva jeg finner. Sitér dette innlegget Link to post
Elvarda Svart 24.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2019 Jannmar skrev On 20.3.2019 at 13.47: Ser på båtprodusentenes liste over gelcoatfarger at Årø 28 er oppført med 8008. Jeg har Jotun 8008 på min båt (Tobias), og den er ikke helt hvit, men litt gråaktig. Kan også beskrives som en meget lys beige. Hos Jotun blir 8008 kalt "offwhite". Så om det er helt hvit gelcoat du er ute etter, er ikke Jotun 8008 fargen for deg. Mange her på forumet som har god greie på den jobben du har tenkt å gjøre, så du får sikkert mange gode råd. PS. Alltid en fordel å legge ved et bilde eller fem når du spør etter råd. ? Går bort fra å ta hele gelcoaten, vil ikke gape over for mye med en gang. Du skriver at du har samme farge på din båt. Jeg tenker å foliere stripa på båten, og har tenkt på marineblå, men fått råd om å se på en annen farge på grunn av sammensetningen av farger. Ble tipset om en gråfarge. Har du en formening om det? Hvilke farger samspiller på Tobias? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Hei igjen, Min Tobias har bare den ene fargen over alt, både utvendig og innvendig. Har vært fornøyd med det, så jeg har ikke tenkt på hvilke andre farger som passer sammen med denne. Jeg har heller ingen forslag å komme med, men har hørt, og sett på dette forumet at blått kan være en problematisk farge å holde ved like. Om båten på bildet er din båt, ser det ut til at det er samme farge som på min. Sitér dette innlegget Link to post
Elvarda Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Min båt på bilde ja, ikke fått noe navn enda. Fornøyd med fargen etter å ha sett båten, kjøpte den nesten usett. Har lest det samme om blåfargen, falmer bort. Mye mulig det blir en gråtone i stripa da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.