Jump to content

TAMD 31A startproblem

Unique 833 akter

Recommended Posts

Motoren er en TAMD 31A og jeg sliter med å får motoren til å starte, den går en halv omdreining og så sier det klikk.klikk.  Motoren sitter i en Unique 833 AC og det er så trangt at jeg ikke kommer til for å måle hverken starter eller dynamo. Så kikket jeg på "kontrollboks" i motor og registrer denne kabelen som kommer ut fra "kontrollboksen", den ligger løst og den må da høre til et sted. vet at motoren var ute for 2 år siden på et merkeverksted. I tillegg er sikringsholder tom? Kan de ha koplet ut noe?

Når det gjelder selve startproblemet så har jeg dreid motoren rundt et par ganger med skralle. Alle batteriene er fulladet, men jeg har vært borti flere ganger at den første starten må jeg ha mer power. Vurderer å teste med en startbooster på 3500 A. Eventuelt tenker jeg å finne en løsning for å kople strøm rett på starter for å eliminere dårlige kontakter. Jeg har byttet impeller , og der var det 2 tenner som var borte, lå heller ikke igjen i huset....

Annen info: Voltmeter på instrumentering ved start er på 13 v. og alt virker normalt i det jeg vrir om nøkkel.

kontakt.jpg

Tamd e.jpg

Kontakten er til en solenoid som opprinnelig satt på et spjeld i eksos kneet. Det er vanlig å fjerne denne. Lang historie, men det har med lav kompresjon og røyk ved kald motor å gjøre. Konstruksjonen var dårlig, og er droppet på nyere motorer til fordel for høyere kompresjon. Med andre ord, den trenger du ikke! Sikringen mener jeg er til det samme, men der må jeg dobbeltsjekke med skjema. Til problemet ditt så høres det ut som et strøm problem, enten for lite spenning inn på starter, eller dårlig starter. Du bør måle spenning direkte på starter når den får. Dårlige koplinger eller kabler kan fort gjøre at den ikke får nok strøm selv om du har fulle batterier. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...