Lars Ole Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 Noen som vet hvordan jeg kan koble denne ais til open cpn på mac med rs 232 eller usb? Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted March 20, 2019 Share Posted March 20, 2019 (edited) Vet ikke om noe av det samme kan gjelde for Mac men til PC kjøper en en sånn USB plugg med ledninger ut som en da kan koble til NMEA enheter. Så er det en del mikkemekk med emulering av com porter ifht USB for å få det opp å gå, rett hastighet på datatrafikken osv. Så går det en stund så gjør Windows om innstillingen ;-) Men en enklere metode må være å kjøpe en Yakker for rundt 500,- pluss porto som du kobler til, da kan du ta i mot AIS signalene via wifi... men du skal også sende.... øh, der slutter min kompetanse, men det er vel programmert inn i boksen, så du skal kun motta AIS signalene på din Mac. Da må Yakbitz være den enkleste og beste måten iom at du kan ta ned signalene på hvilken som helst "dings", inklusiver din Mac. Du trenger ikke å ha wifi i båten for at det skal fungere, den lager sin egen wifisone. http://www.yakbitz.com/Yakker.aspx ------- Alternativt kan du kanskje bare la den sende, og kjøpe en egen mottaker for Macen? Er mange alternativ nå til lave priser: https://www.tindie.com/stores/Quarkelec/ Edited March 20, 2019 by Avmønstret# (see edit history) Quote Link to post
Lars Ole Posted March 22, 2019 Author Share Posted March 22, 2019 Takk for tips. Om det er pc eller mac har nok ikke så mye å si. Jeg ønsker å sende og motta. Noen som kan hjelpe meg med koblingskjema usb eller rs 232 kabel til ais’en? Dvs hvilken farge på ledning fra usb/rs232 til -, + og gnd? Quote Link to post
Mix Posted March 22, 2019 Share Posted March 22, 2019 Farge og farge. Du trenger en usb til rs232 overgangskabel/konverterkabel. Du klarer deg med 3 ledere. Rx, Tx som krysses og gnd. Pinne 2,3 og 5 på en DB9 RS232 plugg. F.eks en slik. Eller en slik hvis du ikke gidder å lodde. Så bør du sette inn en bryter mellom de to siste pinnene til høyre for å slå av/på sending. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted March 23, 2019 Share Posted March 23, 2019 Men boksen sender vel det som er programmert inn i den? Så du trenger vel kun mottak? Og da ville jeg gått for Yakker og Wi-Fi så slipper du kabel til PC og kan bruke brett/tlf som plan B. Med Yakker er det bare å koble de to nmea kablene inn, ingen lodding eller mikk. Koble på strøm og tut og kjør. Quote Link to post
Recommended Posts