Jump to content

Elektrisk vinsj på båthenger

Sofaseileren

Recommended Posts

Cerberus skrev for 3 timer siden:

Har man henger for å hjelpe seg med - eller har man henger for at den skal vare så mange år som mulig  gjerne 30? . Tydeligvis det siste som rår. Det er flaut å sjå landkrabber holde på i havna og alle vet best

Cerberus har her oppskriften på hvordan ødelegge en båthenger kjapt. Slik kan en også sjå på det... Men faktum er at Cerberus har her oppskriften på hvordan utnytte hengerens potensiale for å hjelpe seg mest mulig effektivt med minst mulig belastning og risiko for både mann og båt. 

En båthenger er selvsagt et hjelpemiddel eller et arbeidsredskap, men jeg er usikker på om du blander litt epler og pærer her. Jeg vil mene at de hengere som er beregnet på å tåle å druknes også er lagd av en slik kvalitet at de tåler å sveive opp en båt. Kan du gi et eksempel på en henger som har gode løsninger for vanntett elektrisk system og vanntette hjullager men samtidig så svak baugstøtte at den ikke tåler å sveive opp en båt som er innenfor nyttelasten på hengeren? Jeg vil også påstå at mange ramper er så pass korte at det ikke lar seg gjøre å drukne hengeren helt, i hvert fall ikke ved fjære.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Om man vil bytte ut den manuelle vinsjen som er der fra før med en elektrisk, setter man selvfølgelig på en elektrisk med tilsvarende trekkraft som den manuelle, og ikke en som trekker 10 ganger så mye. Det sier seg i grunnen selv.

I tillegg er det vekten av båten, hellingen på rampa og motstanden i rullesystemet som avgjør kraften. Uansett om du trekker med en Kynningsrudkran eller en manuell vinsj blir kraften lik, gitt at båt, rampe og rullesystem er de samme

Nå har jeg hatt en og samme henger, båt og vinsj siden 2007 og ikke gjort noen forandringer på hengeren utover å sette på (gjort av forhandler ved kjøp av hele pakka)  en elvinsj. Har til dato ikke hatt noen problemer med hverken henger eller vinsj (forøvrig heller ikke båt/motor) og ved sjøsetting/opptak så kjører jeg hengeren så langt ut at kun gummien på dekkene er i vann, ikke noe annet, trykker på en knapp og ser på at båten enten går ut eller kommer opp. Kan noen forklare meg hva jeg gjør feil siden jeg ikke opplever hverken stress, at noe er tungt eller vanskelig og intet har gått galt? Skyller også alltid båt/henger umiddelbart med ferskvann ved opptak. Utover det har jeg ikke gjort noe som helst med hengeren utover å sjekke lufttrykket. Var innom en forhandler/verksted for hengere i fjor og spurte dem om jeg ikke burde ha en service på hengeren og da lurte de på hva som var galt. Nei, egentlig ingenting, men ti år gammel og aldri gjort noe med den var mitt svar. Kom tilbake når, eller hvis du har et problem var deres svar/råd.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

I tillegg er det vekten av båten, hellingen på rampa og motstanden i rullesystemet som avgjør kraften. Uansett om du trekker med en Kynningsrudkran eller en manuell vinsj blir kraften lik, gitt at båt, rampe og rullesystem er de samme.

Om båten er Titanic og du drar med en håndvinsj med kapasitet 0,5 Tonn så blir ikke kraften mer enn 0,5 Tonn, uansett hvor mye du drar.

Om båten er Titanic og du drar med en Kynningsrudkran (har forøvrig aldri vært borti den krantypen) med kapasitet 10 Tonn, blir kraften 10 Tonn. Kraften blir ikke lik.

Du får ikke Titanic på en vanlig båthenger. Jeg forutsetter her at båten som skal opp er innenfor kapasiteten til hengeren. 

Kraften kan aldri bli større en den kraft som skal til for å sveive opp båten. 

Hvis du har fått tak i en henger der den manuelle vinsjen ikke er dimensjonert for å trekke opp båter opp til tillatt nyttelast blir saken selvsagt en annen. 

Et viktig aspekt kan dog være høyden på baugstøtten. Hvis baugen på båten er av en slik design at baugstøtten må høyes øker momentet på baugstøtten betraktelig.

Mouche skrev for 1 time siden:

Nå har jeg hatt en og samme henger, båt og vinsj siden 2007 og ikke gjort noen forandringer på hengeren utover å sette på (gjort av forhandler ved kjøp av hele pakka)  en elvinsj. Har til dato ikke hatt noen problemer med hverken henger eller vinsj (forøvrig heller ikke båt/motor) og ved sjøsetting/opptak så kjører jeg hengeren så langt ut at kun gummien på dekkene er i vann, ikke noe annet, trykker på en knapp og ser på at båten enten går ut eller kommer opp. Kan noen forklare meg hva jeg gjør feil siden jeg ikke opplever hverken stress, at noe er tungt eller vanskelig og intet har gått galt? Skyller også alltid båt/henger umiddelbart med ferskvann ved opptak. Utover det har jeg ikke gjort noe som helst med hengeren utover å sjekke lufttrykket. Var innom en forhandler/verksted for hengere i fjor og spurte dem om jeg ikke burde ha en service på hengeren og da lurte de på hva som var galt. Nei, egentlig ingenting, men ti år gammel og aldri gjort noe med den var mitt svar. Kom tilbake når, eller hvis du har et problem var deres svar/råd.

Det virker som du har en henger som er godt tilpasset båten og din bruk. I tillegg tar du vare på den og siden du ikke opplever problemer regner jeg med at du ikke låner den bort:yesnod:. Har du dessuten en bil som er egnet for bruken finner jeg ikke noe å ta deg på!

Komodo skrev for 16 timer siden:

Skjønner jo at du jobber hos Svela Kalle, og Svelahengerene er jo uten tvil Rolls Roys blant båthengere. Hvis vinsjen du linker til er på samme nivå skjønner jeg at den koster litt. Vinsjen jeg nenvte fra Flak vet jeg er i bruk på et par marinaer, men hvor lenge de varer til proffbruk vet jeg ikke. Men vinsjer av den kvaliteten du nevner her, med geardeler av dårlig stålkvalitet er det jo veldig kjedelig å ende opp med. 

Lurer også litt på disse vanntette lagerene det er snakk om. Hvor vanntette er de egentlig?

Takk for pene ord! Jeg tror ikke det er noen feil med vinsjene fra Flak og jeg har også inntrykk av de er et seriøst firma som tar ansvar om det skulle oppstå problemer. Hvis jeg bleser annonsen korrekt er det ikke frikobling på den utgaven som heter "Rock", det tror jeg du vil irritere deg på i lengden hvis det stemmer.

Når det gjelder vanntette lager kan jeg kun snakke for de Knott-produkter vi bruker på våre hengere. Det systemet holder faktisk forbausende tett, selv om systemet med en Zimmering innerst naturlig nok kan bli mindre tett etter lang kjørestrekning med støv og gruspartikler som kan skade gummien. Hjullagrene i seg selv er også av den lukkede typen eller "Rubber sealed" som det heter på utenlandsk.

1 hour ago, Kallethekid said:

Det virker som du har en henger som er godt tilpasset båten og din bruk. I tillegg tar du vare på den og siden du ikke opplever problemer regner jeg med at du ikke låner den bort:yesnod:. Har du dessuten en bil som er egnet for bruken finner jeg ikke noe å ta deg på!

Låner aldri bort (som skrevet tidligere i tråden) og vil aldri kjøpe en brukt henger (også skrevet/anbefalt) og hvorfor er også nokså klart som tråden har utviklet seg samt hvordan enkelte sier de (mis)bruker sine hengere. En annen ting er at jeg er forundret over hvor god pris man får for brukte hengere, varehenger så vel som båthengere, så planlegger for salg av brukte hengere nå og kjøp av nye når gode tilbud dukker opp. Hvor velegnet bilene jeg har benyttet er kan sikkert diksuteres, men overholder regler mht vekt osv og sørger for å benytte rampe(r) som er greie i bruk og ikke for bratte samt tilgang til ferskvann/slange osv

31 minutes ago, Jannmar said:

Og hva er problemet da?

Da er det vel ett fett om vinsjen er manuell eller elektrisk.

For egen del heter det prolaps i ryggen som ikke er noen god kombinasjon med manuell vinsj på en båthenger. Elvinsj derimot fungerer bra siden det jo bare er å trykke på en knapp. Eller kanskje jeg har misforstått ditt poeng.

Mouche skrev 14 minutter siden:

For egen del heter det prolaps i ryggen som ikke er noen god kombinasjon med manuell vinsj på en båthenger. Elvinsj derimot fungerer bra siden det jo bare er å trykke på en knapp. Eller kanskje jeg har misforstått ditt poeng.

Ja. Du har misforstått, eller jeg har uttrykt meg dårlig.

Mitt poeng var at det ikke er noe problem å montere en elektrisk vinsj som erstatning for den manuelle på en båthenger.

Det er de som skriver i denne tråden at det ikke går pga. at tårnet på hengeren ikke tåler det osv osv. Det var det jeg svarte på.

Hadde jeg hatt båthenger nå, hadde jeg også byttet ut den manuelle vinsjen med elektrisk. ? 

Mouche skrev for 15 timer siden:

En annen ting er at jeg er forundret over hvor god pris man får for brukte hengere, varehenger så vel som båthengere,.......

Har sett at du har skrevet dette også tidligere Mouche. Nå har jeg erfart det selv, og skjønner godt at man kan bli forundret. På FINN går de brukte båthengerne unna som varmt hvetebrød. Er det ingen som sjekker ny-pris? Var for noen dager siden i kontakt med en som skulle selge en 5 år gammel henger som etter eget utsagn skulle være "pent brukt".  Var interessert, men påpekte at prisdifferansen opp til helt ny 2019 modell var kun 4000 kr og forventet et avslag. Men det var blank nei gitt, han hadde allerede "mange" som var interessert, så her var det nærmest kø, hvis jeg forstod selgeren rett. 

For min del ble det en helt ny 2019 modell med  full garanti - ja ikke minst for at den ikke er druknet i saltvann. Et enkelt valg :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
  • 2 uker senere...
Sofaseileren skrev for 12 timer siden:

Da er valget tatt og vinsj og batterikasse innkjøpt og montert. Vi har også oppgaven med å fjerne vrakbåter fra en kommune i fjorden, og kommer til å måtte bruke hengeren mye, og må vite at vinsjen holder. Valget falt på en ComeUp fra Svela. Så langt veldig imponert! :)

51B9D222-DA9F-4EDC-991F-AA4D7154409A.jpeg

308DFE3C-D89D-4046-B277-A56737880479.jpeg

Så hyggelig at alt passet! Bare å ta kontakt om det  er noe mer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...