Jump to content

TAMD74P, erfaringer med med kjemikalier som renser innvendig?


Cam44

Recommended Posts

1 hour ago, Cam44 said:

Noen som har erfaring med kjemikalier som renser innvendig.

motorene gå mye på tomgang i løpet av sommeren

Det de fleste tenker på er en drivstoff tilsettning men etter at Volvoen til den bedre halvdel fikk problemer med EGR ventil og lysende motorlampe lærte jeg meg at det finnes stoff man sprayer inn i luftfilter/innsug når bilen gikk på tomgang.
Dette var i følge mekanikeren mye mere effektivt for det renset bedre og man fikk også gjort rent innsug siden.
Diselknatteren ble ivertfall så god som ny igjen med bedre trekkraft enn jeg kan huske denne motoren hadde.
Fikk ikke helt tak i alle detaljene men ventiler og turbo skulle også bli reine igjen
Kanskje en slik rens enn gang i sesongen hadde vært lurt?

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

en kan bruke salo blanding også, bar pass på og være forsiktig når dette dusjes inn inntaket på turbo, husk også å skylle etterpå, mengden som skal brukes er ca 50-75ml med salo blanding først og skylling med rent vann etterpå, motor må være driftsvarm og kjøres på 2/3 turtall når dette gjøres

Link to post
Share on other sites

For noen år siden vet jeg dette produktet i linken under her ble brukt på en del båtmotorer.

Husker flere båteiere som hadde slitt med både tungstart og manglende turtall.  

 

Er i grunn todelt.

Først påfyll av et "stoff" som sørger for en innvendig vask mens motor rusler på tomgang(?).

Deretter ny olje med et annet produkt nedpå sammen med oljen og ut på tur en viss tid.

 

Men dette er kanskje allerede sendt på gamlehjemmet?

 

http://www.qmi.no/sider-marine/marine-prod.html

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

QMI har utmerkede produkter for innvendig rens av motor. Men om du ikke får tømt ut via bunnplugg som på en bil må du gjerne kjøre et par oljeskift med billigolje før du har alt vaskemiddelet ute.

Når det gjelder turbo/EGR rens kan eg anbefale Revive som sprayes inn i innsuget. Hadde mye turbotull på min xc70 D5. Prøvde diverse middel som bare hjalp en liten stund. Kjøpte så en ltr Revive. Den gjorde susen. Ikke hatt feilmelding på et år nå på XC'en.....

Bare pass på rikelig med vind når du kjører denne rensen. Røykla hele nabolaget her.... :-)

 

Dyserens som helles rett i dieselfilter er MEGET effektiv for å rense dysene. Bruker det hver gang eg skifter dieselfilter. 

Tunap produkter er det jeg har brukt som dyserens. Gammelvolvoen rullet 500.000 på samme dysene..... Håper XC'en klarer det samme.

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...