Jump to content

Tyskerskjøte en gang til

BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har byttet mast, og fått større storseil. Da trenger jeg nytt skjøte med større utveksling. Dette koster fort 12 000;= ???

Alternativt kunne jeg tenke meg tyskerskjøte, ved å bruke løygangen rett bak cocpit. Enkelblokk på løygangen, dobbelblokk på bomnokken, tauene føres frem til masten, eller foran på bommen? Bommen er en rullebom av carbonfiber. Tåler den isåfall å poppe fast fester til blokker her. Ellers så har jeg hele 6 vinsjer der bak, så regner med at tau og blokker kommer på langt under 12 000;- for ferdig løsning. Noen med erfaringer og tips?

BØstrøm skrev 16 minutter siden:

Bommen er en rullebom av carbonfiber. Tåler den isåfall å poppe fast fester til blokker her.

Det vil overraske meg hvis bommen tåler å poppe fast en blokk. I en ufrivillig jibb er det store krefter her. Jeg ville eventuelt spurt John Mast om dette. Helt fremme i innfestningen mellom mast og bom er det eneste stedet jeg tipper er sterkt nok. Er ellers veldig glad i tyskerskjøte.

Med rullebom og turbåt ville jeg vurdert enkel blokk ved bomnokken, og dobbel blokk i løygangen, ene enden av skjøtet festet i den ene siden av løygangen, den andre siden en blokk festet i motsatt side av løygangen som leder storseilskjøtet til en vinsj. Ikke like bra som trasisjonelt tyskerskjøte, men kanskje enklere å bygge?

SAM_3993.JPG.e1ae054601bb4abb1cea3989a3093482.JPG

Dette er vel hva du beskriver. Her blir utvekslingen 2:1 og skjøtet går frem til starten på hyttetaket, deretter akterover til winch. Systemet mitt fungrer helt greit. Tror du kan glemme planen med å poppe fast beslag. Vil ikke tro det blir nok hold. Hos meg er det nokså grove bøyler som er tredd inn i et spor og holdt fra og skli langs sporet med to bolter i hvert feste.

Jeg har løygangen bak styreposisjon og cockpit, så hos meg blir det nok litt annerledes. Tenker meg 2 tau som går fra en fotblokk på løygangen, til dobbelblokk i bomnokken, der det tradisjonelle skjøtet har festepunktet, frem til masta, deler seg, og går ned til dekk, føres akterover til vinsj på henholdsvis styrbord og babord, og en ende av skjøtet på hver vinsj. Når jeg tenker på det, tror jeg det må poppes feste til en blokk fast på hver side av masta, siden bommen er vesentlig tykkere enn vanlig bom. Men jeg vet ikke hva som er vanlig. 

pacuare skrev for 15 timer siden:

Med rullebom og turbåt ville jeg vurdert enkel blokk ved bomnokken, og dobbel blokk i løygangen, ene enden av skjøtet festet i den ene siden av løygangen

BØstrøm skrev for 15 timer siden:

Tenker meg 2 tau som går fra en fotblokk på løygangen, til dobbelblokk i bomnokken

...og plutselig ble det helt åpenbart for meg hvorfor ikke seilere og motorbåtfolk kan snakke sammen på en skikkelig måte... :-)

Stedet for tau, burde jeg skrevet skjøte.

Nokk = enden på en bom.

Fotblokk = blokk som er festet i dekk.

Løygang = skinne hvor storseilskjøtet er festet i dekk/ covkpit. Her er en vogn, som gjør at man kan flytte punktet til styrbord/babord, høyre/ venstre, mot lo/ le.

Blokk= Ett hus som rommer en skive, som tau løper rundt, og minsker friksjon. I moderne tid, gjerne med kulelager for mindre friksjon.

Du må prøve seilbåt.

Fall er det som kommer ovenifra i masten, til å heise seil i.

Skjøte er det du justerer seilet med. Festet i enden av seilet, som ikke er fast i mast eller forstag(wire fra dekk til mastetopp)

Lensetakler er løse wir`e, eller tau, festet midt på masten, gjerne der toppen av forseilet er festet. Strammes for å « takle lens»;Dvs. Stabiliserer punktet det forseilet/seilene kommer inn på masten. Mangler man dette, kan masten pumpe i sjøgang. Staget forseilet kommer inn til masten på, må stå fast. Lensetaklene går bakover, som ekstra stag, når de trengs. Disse lensetaklene kommer gjerne i veien på en av halsene. Derfor kan de ikke stå permanent, som akterstag, forstag, over, og undervant gjør. I lett vind festes de gjerne foran ved masten, sammen med over og undervant, som er wiren som holder masten sideveis.

Guest Avmønstret#

Akkurat det dere drøfter nå er språk som må, og vil overleve fordi det beskriver ulike ting som må skilles. Klart, en dag sier noen "ta lina som går bortover til seilet" og "dra i lina som går opp i masta" i stedet for skjøte og fall ;-) 

Noe jeg liker litt er at språket utvikler seg, når feks "utrigger" blir til "uteligger", eller "utligger". En har på en måte bevart noe av opprinnelsen, en rigg ut, men laget noe helt nytt. Når "baugspryd" har blitt "baugspyd" så blir det litt det samme. Syns det er greit at en tar det gamle og lager en mer moderne versjon på en måte.

Det som kan irritere litt er når noen blånekter på at det faktisk heter "utrigger" og "baugspryd". Og "sannheten" ligger i antall treff på google, og den gjør kanskje det? Uansett, vi er nok siste generasjon på så mye rart, det må en tåle. I mellomtiden har det kommet så mye nytt til som vi ikke har fått med oss at regninga går i null ;-)

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Det som kan irritere litt er når noen blånekter på at det faktisk heter "utrigger" og "baugspryd". Og "sannheten" ligger i antall treff på google, og den gjør kanskje det? Uansett, vi er nok siste generasjon på så mye rart, det må en tåle. I mellomtiden har det kommet så mye nytt til som vi ikke har fått med oss at regninga går i null ;-)

Veldig bra :smiley:

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Dere prøver å latterliggjøre ett fagspråk, som har bundet nordmenn sammen i minst 1300 år. Les dere gjerne opp, men la være å latterliggjøre....

Nei du, latterliggjøring av fagspråk holder jeg meg for god for. Men jeg fryder meg likevel over det humoristiske i det hele.

Min kommentar har ingen verdens ting med latterliggjøring å gjøre, ihvertfall ikke av andre enn meg selv som åpenbart mangler kunnskapen. Det var bare artig å lese et slik språk som jeg ikke forsto ett kvekk av. Og jeg som selv trodde jeg hadde et aldri så lite snev av peiling... :-)

BØstrøm skrev for 19 timer siden:

Bra det finnes båtbutikk rett ved Langelinie, der båten ligger.

Har ikke vært i den butikken, og vet forøvrig heller ikke hvordan du best fester blokka i karbonbom. Men, dersom butikken ikke har det du trenger, så vil jeg tillate meg å tipse om Lynetten havn. Der har de nemlig en butikk med godt sortiment..   https://www.baadservice.dk/

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Guest Avmønstret#
BØstrøm skrev 1 time siden:

Pinkvin, du pleier å være etterettelig, men her var det mye tull. « ta tauet som er tykkest, dra det rundt den blanke der, og spør skipper om hvordan du skal feste det» Vi vil vel ikke det

Har vært der så mange ganger at jeg bare jatter med ;-) Det beste er kråkereirene av knuter som folk bruker hvis de skal være helt sikre på at noe sitter, og det gjør det som regel, noe så inn i helv.... :-)

Ødelegger litt den opprinnelige tråden dette,men kanskje noen kunne lage en tråd der en spør om seiluttrykk og annet en lurer på ang.seiling? Må jo kunne ha en lett tone uten at det blir det vanlige for og mot seilbåt maset. Det er det vel nok tråder en kan puste liv i  om en vil. At endel båtfolk tilbringer hele helgen i gjestehavn,med et teppe over beina mens de har nesen i en bok,røyker snadde,og kun svarer på spørsmål om Shetland er vel blitt akseptert nå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...