nomen Startet 23.Mars.2019 Del på Facebook Startet 23.Mars.2019 (redigert) I min Skarpnes 30 sitter det en TAMD30 motor, dvs. motoren står pr.nå i garasjen. Jeg vil skifte ut motorlabbene nå som motoren har vært ute til div. reparasjoner i vinter. Motorlabbene som står der idag er av typen Metalstik Cushyfloat, som etter hva jeg skjønner er fra Trellborg. Nummeret som står på gummien er 17 1609, noe som jeg også finner igjen hos Trelleborg. Problemet er bare at det er flere varianter mtp. hardheten på gummien. Dermed er det ingen mulighet til å avgjøre hvilken gummihardhet som mine labber har idag.(alle har like mål) Motoren veier ca 380 kg med girkasse, og all propelltrust tas opp av motorens labber. Deler jeg vekten på 4 ender jeg på 95 kg som er Max belastning til motorlabben med lavest shore (45), skal jeg da velge den, eller bør en legge inn en margin og gå for modellen over på 55 shore som har max belastning 140 kg? Vil gjøre dette riktig første gangen, da dette er nokså dyre saker, som neppe lar seg returnere hvis det er feil + at jeg vil unngå og måtte kødde med å bytte labber igjen "midt i sesongen" p.g.a for mye vibrasjon, el. Erfaringer tas imot med stor takk. Redigert 23.Mars.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
index Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Jeg ville ha gått for 55 shore. 45 høres veldig mykt ut med mindre du har thrustlager og CV ledd. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MorganX Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Det skal stå hvilken hardhet det skal være på enten gummien eller på metallet. Se på undersiden av motorlabbene. Jeg lette ganske mye for å finne det. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Jeg sitter med motorlabben i hånden, og leter med "lys og lykter", eneste nummeret jeg finner er ett 2-tall støpt i gummien akkurat slik den øvrige merkingen. Jeg får ringe litt rundt på mandag, og høre om noen kan hjelpe, tenkte å ringe Framnes i Sandefjord, eller han Pentaforhandleren i Oslo området,hva heter han igjen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hulda Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Ls-Sa ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2019 index skrev On 23.3.2019 at 10.15: Jeg ville ha gått for 55 shore. 45 høres veldig mykt ut med mindre du har thrustlager og CV ledd. Snakket med Sleipner idag, og de også anbefaler 55 shore. Så da blir det slik. Ringte forresten med Framnes først, da de er VP forhandler, en hyggelig kar letet frem originale fester til min motor. VP skal ha drøye 2000 kr pr.stk??. Jeg takket høflig nei, og sa at å bruke nesten 10 000 kroner på dette, var fullstendig uaktuelt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Windy 32 Svart 25.Mars.2019 Del på Facebook Svart 25.Mars.2019 (redigert) Jeg har skiftet motorlabber på flere 30 og 31 motorer og har brukt 45shore motorlabber fra maritim på alle.(god kvalitet og pris på de) var 45 shore som sto orginalt på de også. Alle har fått myyye mindre vibrasjoner og støy i båtene. Et tips er å lakere labbene med noe motorlakk feks. før du montere de så de ikke begynner å irre.. https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-45-galv-m-bolt Redigert 25.Mars.2019 av Windy 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 Windy 32 skrev for 13 timer siden: Jeg har skiftet motorlabber på flere 30 og 31 motorer og har brukt 45shore motorlabber fra maritim på alle.(god kvalitet og pris på de) var 45 shore som sto orginalt på de også. Alle har fått myyye mindre vibrasjoner og støy i båtene. Et tips er å lakere labbene med noe motorlakk feks. før du montere de så de ikke begynner å irre.. https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-45-galv-m-bolt Har dette vært installasjoner hvor motoren har tatt all trust fra propellen, eller har det vært et trustelager? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Windy 32 Svart 26.Mars.2019 Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 To av disse er i min egen båt med drev og kun to motorlabber på hver motor. to andre jeg har skiftet på er med fast aksel uten trustelager eller flexiledd. men kan godt hende det kan være en god plan som flere skriver her å bruke 55shore. for de blir nok noe mykere etter en del timers bruk. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 Ok takk, jeg skal ta en prat med en som skifter en del båtmotorer i året imorgen. Så håper jeg hans anbefaling er lik den jeg får her inne, ellers blir jeg forvirret?? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.