Jump to content

Spørsmål ang. motorlabber


nomen

Recommended Posts

I min Skarpnes 30 sitter det en TAMD30 motor, dvs. motoren står pr.nå i garasjen.

Jeg vil skifte ut motorlabbene nå som motoren har vært ute til div. reparasjoner i vinter.

 

Motorlabbene som står der idag er av typen Metalstik  Cushyfloat, som etter hva jeg skjønner er fra Trellborg.

 

Nummeret som står på gummien er 17 1609, noe som jeg også finner igjen hos Trelleborg. Problemet er bare at det er flere varianter mtp. hardheten på gummien.

Dermed er det ingen mulighet til å avgjøre hvilken gummihardhet som mine labber har idag.(alle har like mål)

 

 

 

 

Motoren veier ca 380 kg med girkasse, og all propelltrust tas opp av motorens labber.

Deler jeg vekten på 4 ender jeg på 95 kg som er Max belastning til motorlabben med lavest shore (45), skal jeg da velge den, eller bør en legge inn en margin og gå for modellen over

på 55 shore som har max belastning 140 kg?

 

Vil gjøre dette riktig første gangen, da dette er nokså dyre saker, som neppe lar seg returnere hvis det er feil + at jeg vil unngå og måtte kødde med å bytte labber igjen "midt i sesongen" p.g.a for mye vibrasjon, el.

 

Erfaringer tas imot med stor takk.

 

image.png

image.png

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg sitter med motorlabben i hånden, og leter med "lys og lykter", eneste nummeret jeg finner er ett 2-tall støpt i gummien akkurat slik den øvrige merkingen.

 

Jeg får ringe litt rundt på mandag, og høre om noen kan hjelpe, tenkte å ringe Framnes i Sandefjord, eller han Pentaforhandleren i Oslo området,hva heter han igjen?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
index skrev On 23.3.2019 at 10.15:

Jeg ville ha gått for 55 shore.  45 høres veldig mykt ut med mindre du har thrustlager og CV ledd.

Snakket med Sleipner idag, og de også anbefaler 55 shore. Så da blir det slik.

 

Ringte forresten med Framnes først, da de er VP forhandler, en hyggelig kar letet frem originale fester til min motor. VP skal ha drøye 2000 kr pr.stk??.

Jeg takket høflig nei, og sa at å bruke nesten 10 000 kroner på dette, var fullstendig uaktuelt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har skiftet motorlabber på flere  30 og 31 motorer og har brukt 45shore motorlabber fra maritim på alle.(god kvalitet og pris på de)  var 45 shore som sto orginalt på de også.

Alle har fått myyye mindre vibrasjoner og støy i båtene. 

Et tips er å lakere labbene med noe motorlakk feks. før du montere de så de ikke begynner å irre..

 

https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-45-galv-m-bolt

Redigert av Windy 32 (see edit history)
Link to post
Windy 32 skrev for 13 timer siden:

Jeg har skiftet motorlabber på flere  30 og 31 motorer og har brukt 45shore motorlabber fra maritim på alle.(god kvalitet og pris på de)  var 45 shore som sto orginalt på de også.

Alle har fått myyye mindre vibrasjoner og støy i båtene. 

Et tips er å lakere labbene med noe motorlakk feks. før du montere de så de ikke begynner å irre..

 

https://www.maritim.no/motorlabb-type-c-s-45-galv-m-bolt

Har dette vært installasjoner hvor motoren har tatt all trust fra propellen, eller har det vært et trustelager?

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

To av disse er i min egen båt med drev og kun to motorlabber på hver motor. to andre jeg har skiftet på er med fast aksel uten trustelager eller flexiledd. men kan godt hende det kan være en god plan som flere skriver her  å bruke 55shore. for de blir nok noe mykere etter en del timers bruk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...