Jump to content

Kan lukt i båten skyldes sliten dieselpåfyllingsslange?


tami

Recommended Posts

Snart sesongstart. Jeg er i gang med å fjerne kilder til båtlukt om bord.  Nytt toalett, nye septikslanger og rensing av septiktank er på gang. I tillegg skal fenderlist av slik at vann som kommer inn og blir stående i kjølen ikke blir et problem.  Skal også skumme litt slik at det blir helt tett mellom motorrom og kabin. 

 

Men det er en luktkilde jeg ikke har forklaring på ennå.  Jeg har en Viksund 270.  På styrbord side på bakdekket er det et lagerrom. Her inne står parafintank til kokeapparat og dieselslange frå påfylling til tank går gjennom rommet.  I dette rommet er det ei kvass lukt. Klarer ikke gjenkjenne lukt.  Lukter ikke hverken diesel eller parafin. Ikke fuktig inne i rom og ikke synlig tegn på lekkasje.  Luktkilden er uavhengig av om båt brukes eller ikke.  

 

Har noen erfaring med lukt grunnet dieselpåfyllingsslange? 

 

Har en’ dieseltank ombord og vil tro at diesel ved gange i mye sjø strømmer opp og ned i denne slangen   Er det 20 år gammel slange som er årsak til lukt og som bør byttes?

Redigert av tami (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 57 minutter siden:

Er det noen ventiler/ventilasjon på dette stuerommet?

Nei. Kun åpent ned til motorrom. Var nede i båt i kveld og tror lufteslange kan være synder.  

 

Kjøper både påfylling og lufteslanger så får vi se om d hjelper

Link to post
Share on other sites

Litt ventilasjon er ofte av det gode. Det skal lite til før det blir lukt i et tett rom. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

tami skrev for 14 timer siden:

Hadde det luktet diesel hadde jo dette vært greit.  Men det er denne kvasse udefinerbare lukta jeg ikke kjennes med.

De fleste gummityper inneholder svovel. Dette vil frigjøres i større eller mindre grad etterhvert som gummien degenereres. Om det er nok til å forårsake fenomenet du beskriver vet jeg ikke, men sulfid lukter ille, også i små doser.

Link to post
Share on other sites

Slange er ikke tett.  Funker som d skal ved fylling.  Men slangen så «fuktig» ut et par plasser og jeg mener å kjenne igjen lukta fra denne.   Som nevnt så vil det strømme diesel opp i slange ved sjøgang og teori ozo presenterer kan stemme bra. Kjøper ny slange og håper d gjør månn.  

 

Rom er ikke mer enn en meter fra luftinntak til motor så noe frisk luft er d tilgang på.  Har  vurdert å pumpe luft ut av motorrom for å hindre at motorromslukt kryper inn i kabin. Men pumpe løser ikke problemet    Tror ikke luktkilden blir med ut via pumpa?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...