Jump to content

Halyard vannutskiller spytter vann i eksosen


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. Monterte Halyards MS5000 til mitt aggregat igår. Det ble en kraftig forbedring med støynivået men etter en stund begynte den smålig å gulpe litt vann ut av eksosen. Sjøvannspumpa på motoren Kubota 1505, har 1" tilkoblinger. Leverer den rett og slett for mye vann iforhold til hva separatoren svelger unna? Står separatoen skal svelge unna 42l/m.Fant ikke spesifikasjonene på Sherwood G701 pumpa som er montert men tilsvarende i Jabsco ser jeg leverer 96l/m i 3m høyde på 1750rpm. ?

 

Dere som har slik separator ombord er det normalt at det er halvfullt med vann i separatoren når aggregatet sviver eller skal den være omtrent tom ? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så stort aggregat min er et IS 5,0 og bruker halyard separator. mener det skal stå i manualen max og minimum avstand på slanger fra potta og opp til separator kan det være for kort avstand her. slik at separator fylles for fort opp

20160704_221115.jpg.070164d96cd77d499eafab9a4790e0e1.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet å sjekke hvor høyt nivå du har inni seperatoren mens aggregatet sviver en gang? Du ser det om du lyser med en skarp lykt på separatoren. Jeg er innenfor på slangene men jeg måtte montere den noe lavere over vannlinjen enn mininum i manualen da jeg ikke hadde mer høyde under dekk å gå på... Dreneringslangen ble også ganske lang (3.6m) men dette fant jeg ikke noe maksimum på i manualen. Kun at utløpet måtte være minimum 10cm under vannlinjen. Mitt utløp er dog sikkert en meter under vannlinjen. Kan dette også ha innvirkning? Skulle ikke tro det ble så mye mottrykk ? 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ta en telefon til Progressing og forklare problemet. Men min personlig mening så må vel du opp en størrelse til MS 7510 som tar unna ca 62L min.

Men her vil du vel også få et problem med dimensjonene på slangene du allerede har.

Har dessverre ikke startet opp mitt enda. Men skal ta en test neste gang jeg er ombord..

Iom at du har muligens litt motstand på kjølevannet. Har du sjekket bunnventilen at den ikke er grodd igjen.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Mener på husken at det kun er anbefalt maks lengde på slanger. 

Har selv et IS 3.5 Mase med den minste seperatoren fra Halyard. 

Den separerer vel nær 90-95 prosent. 

Dette er også riktig ifølge manualen. 

For meg høres det ut som du har litt for liten kapasitet på seperatoren. 

Link to post
Share on other sites

Det kan nesten se slik ut. Jeg flyttet derimot eksosslangen så denne ligger med fall hele tiden. Da slipper jeg "spyttingen" og nå renner det bare en jevn tynn stråle. Jeg er uansett fornøyd med lydnivået det ble mye bedre med separatoren montert. I tillegg for jeg holdt kontroll på om det faktiskt er kjølevann på eksosen selvom jeg har autostop/alarm på dette. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...