Jump to content

Elektrisk vinsj 12volt


koja

Recommended Posts

Jeg har en elektrisk vinsj som trekker 1361 kg med enkel line. Båten med motor veier 700 kg. Den skal trekkes ca 10 meter med ca 5-7% stigning. Hvilket batteri må jeg kjøpe? Tenker på Ah. Eller er det andre ting jeg må vurdere? Båten står i en nausthenger som jeg triller ut av naustet. Bruker skinner på ca 3 meter. Har fram til nå brukt håndvinsj. Kan vel bruke samme sted for den elektriske vinsjen som den hånddrevne vinsjen eller?

Hvor bør vinsjen monteres ? Lavest mulig ? Andre gode råd ?

 

Hilsen

Jan H Kolstø

Link to post
Share on other sites

I et friksjons- og tapsfritt univers hadde dette krevd i overkant av 1 Wh pr. hal. Som jeg forstår skal båten trilles på en vogn på skinner. Da blir friksjonen moderat, og selv med godt slingringsmonn vil jeg anta at 10 Wh holder lenge. Dette er ikke mer enn et mobiltelefonbatteri, så her er det ikke ampèretimene som er det viktigste. Det kommer selvsagt an på hvor ofte du har tenkt å lade det, og at utvekslingen er noenlunde fornuftig, slik at den ikke må gå i en evighet nærmest ubelastet, men det vesentlige er at batteriet leverer nok strøm til å drive vinsjen effektivt. Dette står nok på den, ellers har den sikkert en anbefalt sikringsstørrelse som gir en pekepinn om dette.

Husk at kablene bør være såpass tykke at de ikke gir unødig tap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...