Martin Fisher Posted March 24, 2019 Share Posted March 24, 2019 Har en Suzuki 50, 4 takt. Når jeg nå skulle ta den i bruk har jeg problemer med at den varsler for overoppheting. Har kun hatt klokker på den hjemme i gården, da jeg skulle prøvekjøre etter å ha byttet impeller, termostat osv. Grunnen er nok noe problemer med kjølevannet, uten at jeg klarer å finne ut hva. Det jeg kan se er at kjølevannet kommer i ca 3 min og spruter jevnt, deretter avtar det for å forsvinne helt, og det kan komme å gå etter det. Da varsler følgelig systemet for temp. Jeg har hatt opp alt på nytt, sjekka impeller, termostat og brukt en tynn ståltråd der vannet kommer ut. Kan ikke se noe sted at det har grodd, moterenhar gått 180 timer og blir lagret på land. Har lest i induksjonsboka uten å finne ut noe mer. Noe som kan bidra noe her tro, vært borti lignede, tips ...? Quote Link to post
jerognal Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 IOM at den stopper kjøling når den blir varm så kan det tyde på at det er tett et sted etter termostaten. Må jo nesten se på tegninger men systemrens kan jo være verdt å prøve... Hadde en Johnson engang som hadde samme symtom. Da var det feilmontert kjølerør opp i blokken. Men hvorfor DEN gav kjølestråle først for så å koke var et mysterium.. Ville tatt ned kjølerøret og sjekket der og skiftet O-ring(er). Blir jo straks litt mer arbeid.... Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 Oki skjønner... tror jeg prøver en systemrens først.... kan vel ikke skade. Jeg fjernet litt avleiringer når jeg byttet termostat og anodenepå blokka, mulig noe av dette har tatt veien inn i kjølesystemet Quote Link to post
svebe Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Ta inn termostat, se om den åpner i varmt vann. Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 Skal gjøre det, om den ikke åpner så er den ødelagt regner jeg med... litt rart den er i tilfelle ny... Quote Link to post
TonyP Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Jeg kom til å tenke på denne jeg så for en liten tid til bake... ikke samme motor men mulig de har gjort noe likt der har de gjort de vanligste steg for å finn overheat issue men måtte dypere.. Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 Flotters, før prøve litt her.. takk for tips Quote Link to post
jerognal Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Videoen var jo kanskje et tips, men trådstarter har jo problem med at kjølestrålen forsvinner etter noen minutter(om jeg har forstått riktig). Dette har trolig ikke noe med sensor å gjøre.... Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 jerognal skrev 16 minutter siden: Videoen var jo kanskje et tips, men trådstarter har jo problem med at kjølestrålen forsvinner etter noen minutter(om jeg har forstått riktig). Dette har trolig ikke noe med sensor å gjøre.... Ja den forsvinner, dvs nå kommer den ikke i hele tatt. Har sjekket termostat og den er helt fin. Jeg harfunnet ut at vannet ikkenår termostaten i det hele tatt. Det pumper bare luft i slangen og kommer ikke vann.... Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 (edited) Årsak funnet: var meget enkelt når jeg først fant det, den sugde inn falsk luft. Pakningen som sitter på kjølerøret overgang gearhus/undervannshus hadde ikke entret ordentlig og blitt dyttet litt oppover. Alt bra nå, takk for alle gode tips Edited March 25, 2019 by Martin Fisher (see edit history) Quote Link to post
jerognal Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Kjekt det ordna seg.... Quote Link to post
Martin Fisher Posted March 25, 2019 Author Share Posted March 25, 2019 jerognal skrev for 3 timer siden: Kjekt det ordna seg.... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.