Jump to content

Lage tørkeskap i båt


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har en plan om å konvertere ene klesskapet om til tørkeskap. 

 

Planen er å føre ett rør fra webastoen inn i bunn av skapet og sette inn noen ekstra luftegitter høyt oppe på skapet. Jeg kan evt montere aktiv ventilasjon ut av skapet i tillegg, men er det nødvendig tro? 

 

Noen som har tørkeskap i båten og vet hva som fungerer? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dr.blind skrev Just now:

Jeg har tenkt å montere en "kles henger stang" på det ene badet, bare åpne fult for webastoen inn på badet å ha luken litt på gløtt, blir god temp på det lille badet raskt. 

 

 

 

Har for trangt bad, men absolutt en god løsning. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Roger jo skrev 1 minutt siden:

Har et tørkeskap varmluft inn i bunn ut over dekk i toppen.

 

Har dessverre ikke mulighet til å få luftet over dekk fra skapet, lurer derfor på å montere vifte for å suge lufta ut i toppen. Så får vi heller kose oss med fuktig og varm luft i salongen ;-)

Link to post
Share on other sites

Utluftvifte unødvendig. Varmluften min går ut av svanehalsen ved masten. Det er mange som ikke skjønner at det må like mye luft ut av båten som det pumpes inn. Der går også den oppvarmede fuktige luften ut. Hos meg tørker søkkvått tøy og støvler på en times tid. Uten at fuktigheten i båten øker. Det er enkelt og uproblematisk.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Har dessverre ikke mulighet til å få luftet over dekk fra skapet, lurer derfor på å montere vifte for å suge lufta ut i toppen. Så får vi heller kose oss med fuktig og varm luft i salongen ;-)

Dette kan bli mye fukt. Hva med å kondensere mest mulig ved å lede lufta gjennom et kaldt rør, gjerne under dørken...?

Får du avkjølt lufta til salongtemperaturen før du slipper den inn, unngår du all dugg. (Det er dette som skjer i en tørketrommel). Dette er mer effektivt desto varmere og fuktigere lufta er. Ved f.eks. 35 grader og 70% fuktighet, ligger duggpunktet på rundt 29 grader. D.v.s. at alt under denne temperaturen hjelper. Ved 25 grader vil utlufta tilsvare en opprinnelig fuktighet på 55%.

Forresten så kan det kanskje være godt med badstu etter en lang økt ved roret ;-)

 

Link to post
Share on other sites

Dr.blind skrev for 12 timer siden:

Jeg har tenkt å montere en "kles henger stang" på det ene badet, bare åpne fult for webastoen inn på badet å ha luken litt på gløtt, blir god temp på det lille badet raskt. 

 

 

Har viksund 340. Her er dusjen avskilt med egen dør ftil badet. Dette fungerer perfekt som tørkerom med eberen på

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...