Jump to content

Startmotor klarer ikke og dra motor rundt - Bukh DV20

KarmaZ

Recommended Posts

Heei.

Har en Bukh DV20 som har ligget stille og rolig i båthavna i nærmere 2 år nå. Tenkte forleden dag at jeg skulle starte den, men det var bare klikkelyd når jeg vridde om tenninga. Tannhjulet på startmotoren gikk ut, men klarte ikke dra svinghjul rundt. Batteriene er bra, har til og med prøvd med et nytt batteri, så problemet ligger en annen plass.

Jeg tok ut starter og prøvde den, da fungerte den som den skulle. Monterte igjen, og fikk samme problemet. Jeg prøvde så og svinge svinghjulet rundt. Det satt litt, men etter hvert så klarte jeg å rotere det. Men jeg roterte det motsatt vei av hva startmotoren gjør, så forsøkte jeg med startmotoren. Den dro svinghjulet rundt, men stoppet på samme plass som tidligere. Hva kan årsaken være? Det er olje på motoren, og når jeg brukte båten sist, var det ikke noe problem med motoren. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men antar det er noe som sitter innvendig? Har svært lite greie på diesel, men kan det å fylle olje på ventilfjærene hjelpe, eller hva???

Takk for svar :)

Høres ut som om du har dårlig kontakt et eller flere steder. Det gir deg et spenningsfall som gjør at starteren ikke yter den effekten den skal. Det første du kan gjøre er å måle spenningen på starteren mens du vrir på nøkkelen. Bruk gjerne to multimetere og mål på batteripolene samtidig. 

Hei.Om du roterte motsatt vei som starteren drar,fikk du det da rundt en hel omdreiningeller mer rundt?

Om et stempel stopper "kniper"når det nermer seg topp i sylinder "KAN DET VERE "att du harhatt frostsprengning i en eller flere kjølekanaer.Dette gjør sylinderen trang o stempel kniper.

Trenger ikke vere dette men det er ikke uvanlig om motoren har stått uten å ha blitt tappet ned? Sjøvannskjølt denne regner jeg med.

Båt med fjernkontroll

Litt olje I sylidrene hadde ikke vært feil etter å ha ligget stille I to år. Om du har glødeplugger som kan tas ut anbefales det å pumpe inn fire.fem pump med oljekanne I hver av sylindrene. Og puss av alle kabelsko både på pluss og minus, for å sikre god kontakt til starter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg men jeg fikk den omtrent halv omdreining, da den ble tung, og jeg klarte ikke rotere mer, kompresjon som stoppet dette tror jeg. Det er saltvannskjølt motor ja. 

Jeg er også redd for at jeg har fått frostskader, men jeg har ikke hatt tid og undersøkt det enda. 

På denne motoren er det ikke glødeplugger, men jeg skal forsøke å smøre det jeg kommer til?

KarmaZ skrev for 2 timer siden:

Jeg men jeg fikk den omtrent halv omdreining, da den ble tung, og jeg klarte ikke rotere mer, kompresjon som stoppet dette tror jeg.

I så tilfelle ville jeg skrudd ut dysene og forsøkt om den lar seg turne lett. Du kan ha mer enn en årsak til problemet du begynte tråden med...

Bare høyttenkning, kanskje de 2 årene har bidratt til å lage en rustkant inni sylinderen som sammen med kompresjonen gjør dette punktet vanskelig å komme forbi?

Du kan få en utfordring med dysene hvis de sitter godt fast.

Det er kanskje en ide å ta av luftfilteret og prøve å dusje med smøring eller rustløser inn i motoren den veien, før du begynenr å sloss med dysene.... Sprayboks.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Mener å huske at  den har ventilløfter, da stopper den ikke P,G.A kompresjonen.    TØRN FOR HÅND forsiktig.

Kan være alt fra fastrustet ventil eller rust inne i sylindere eller frostskade.

Jeg ville tatt av en og en topp og tatt det derfra. tørner du for mye  med bråstopp,  knekker stempelfjærene lett og da er det en mye større jobb.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 måneder senere...

Var i båten i dag og nå står svinghjulet bom stopp.. Klarer ikke rikke det hverken til venstre eller høyre. Da jeg var der sist klarte jeg tørne den litt tilbake, dvs. motsatt vei av hva starter gjør, men den stoppet da på samme plass igjen.

Jeg er temmelig redd for det at det er noe som skar seg i vinter.. Tok av toppen og så på ventilene, og de ser bra ut, samt kan ikke se noe skade nedunder eller rundt heller. Er eneste utvei her og demontere hele motoren?

Jeg er ikke så sikker på at alle disse har ventilløfter. Det er som regel hvis man bruker sveivstart manuelt, og på min DV 36 er dette en opsjon (så jeg har det ikke).

Hvis du er sikekr på at startmotoren får nok strøm, tror jeg du har rust inni en av de to sylinderne.

I stedet for å bytte startmotor med en som er giret (og gir mer kraft), er det vel like greitt å skru av topplokket og se på stempel/sylindere. Da kan du forsøke å legge et lag olje/rustløser oppå stempelet i hver sylinder. Men du må jo bytte toppakningen da.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Guest Sverrejo

Før du demonterer hele motoren, vær sikker på at du får nok spenning fram til startmotoren. Jeg hadde samme problem som deg. Tok av samtlige koblinger ved batteriene og pusset alle kontaktpunkter. Starter på første forsøk. Jeg var nær på å bytte startmotor, men en gammel ringrev ville begynne med det enkleste.   

• 8 måneder senere...

Etter lang tid fikk jeg omsider demontert toppen på motoren. Stemplene står fast i sylinderforingene. Har forsøkt med rustløser, diesel, samt gitt den noen klakk på stemplene ved hjelp av en trekubbe og hammer. Rikker seg ikke.

Lar det seg gjøre og få opp og på igjen sylinderforingene, eller må stemplene opp og ned i sylinderforingene? Har ikke mulighet for å få ut motor av båt nå. Så hvis det lar seg gjøre og presse sylinderforingene ned på stemplet igjen, mtp. stempelringer. Olja ser bra ut, så ville prøve og ordne dette og starte den opp, evt. før jeg tar en vurdering om overhaling.

Som vist på bildet under er sylinderforing hevet da stempelet har løftet det opp.

IMG_20200224_213627.jpg

Redigert av KarmaZ (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...