KarmaZ Startet 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2019 Heei. Har en Bukh DV20 som har ligget stille og rolig i båthavna i nærmere 2 år nå. Tenkte forleden dag at jeg skulle starte den, men det var bare klikkelyd når jeg vridde om tenninga. Tannhjulet på startmotoren gikk ut, men klarte ikke dra svinghjul rundt. Batteriene er bra, har til og med prøvd med et nytt batteri, så problemet ligger en annen plass. Jeg tok ut starter og prøvde den, da fungerte den som den skulle. Monterte igjen, og fikk samme problemet. Jeg prøvde så og svinge svinghjulet rundt. Det satt litt, men etter hvert så klarte jeg å rotere det. Men jeg roterte det motsatt vei av hva startmotoren gjør, så forsøkte jeg med startmotoren. Den dro svinghjulet rundt, men stoppet på samme plass som tidligere. Hva kan årsaken være? Det er olje på motoren, og når jeg brukte båten sist, var det ikke noe problem med motoren. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte, men antar det er noe som sitter innvendig? Har svært lite greie på diesel, men kan det å fylle olje på ventilfjærene hjelpe, eller hva??? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2019 Høres ut som om du har dårlig kontakt et eller flere steder. Det gir deg et spenningsfall som gjør at starteren ikke yter den effekten den skal. Det første du kan gjøre er å måle spenningen på starteren mens du vrir på nøkkelen. Bruk gjerne to multimetere og mål på batteripolene samtidig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mons Olav Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Hei.Om du roterte motsatt vei som starteren drar,fikk du det da rundt en hel omdreiningeller mer rundt? Om et stempel stopper "kniper"når det nermer seg topp i sylinder "KAN DET VERE "att du harhatt frostsprengning i en eller flere kjølekanaer.Dette gjør sylinderen trang o stempel kniper. Trenger ikke vere dette men det er ikke uvanlig om motoren har stått uten å ha blitt tappet ned? Sjøvannskjølt denne regner jeg med. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
index Svart 26.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2019 Litt olje I sylidrene hadde ikke vært feil etter å ha ligget stille I to år. Om du har glødeplugger som kan tas ut anbefales det å pumpe inn fire.fem pump med oljekanne I hver av sylindrene. Og puss av alle kabelsko både på pluss og minus, for å sikre god kontakt til starter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KarmaZ Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Jeg men jeg fikk den omtrent halv omdreining, da den ble tung, og jeg klarte ikke rotere mer, kompresjon som stoppet dette tror jeg. Det er saltvannskjølt motor ja. Jeg er også redd for at jeg har fått frostskader, men jeg har ikke hatt tid og undersøkt det enda. På denne motoren er det ikke glødeplugger, men jeg skal forsøke å smøre det jeg kommer til? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 KarmaZ skrev for 2 timer siden: Jeg men jeg fikk den omtrent halv omdreining, da den ble tung, og jeg klarte ikke rotere mer, kompresjon som stoppet dette tror jeg. I så tilfelle ville jeg skrudd ut dysene og forsøkt om den lar seg turne lett. Du kan ha mer enn en årsak til problemet du begynte tråden med... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mizar Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Bare høyttenkning, kanskje de 2 årene har bidratt til å lage en rustkant inni sylinderen som sammen med kompresjonen gjør dette punktet vanskelig å komme forbi? Du kan få en utfordring med dysene hvis de sitter godt fast. Det er kanskje en ide å ta av luftfilteret og prøve å dusje med smøring eller rustløser inn i motoren den veien, før du begynenr å sloss med dysene.... Sprayboks. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Mener å huske at den har ventilløfter, da stopper den ikke P,G.A kompresjonen. TØRN FOR HÅND forsiktig. Kan være alt fra fastrustet ventil eller rust inne i sylindere eller frostskade. Jeg ville tatt av en og en topp og tatt det derfra. tørner du for mye med bråstopp, knekker stempelfjærene lett og da er det en mye større jobb. Redigert 27.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
KarmaZ Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Var i båten i dag og nå står svinghjulet bom stopp.. Klarer ikke rikke det hverken til venstre eller høyre. Da jeg var der sist klarte jeg tørne den litt tilbake, dvs. motsatt vei av hva starter gjør, men den stoppet da på samme plass igjen. Jeg er temmelig redd for det at det er noe som skar seg i vinter.. Tok av toppen og så på ventilene, og de ser bra ut, samt kan ikke se noe skade nedunder eller rundt heller. Er eneste utvei her og demontere hele motoren? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 kan du se noe rust i sylindere ? prøv å beskriv hva du ser ? om du ikke tar bilder må du være våre øyne i form av beskrivelse Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Det er ventilløfter på både 10 og 20 hk Bukh og da bør det gå bra å tørne den med håndmakt. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Jeg er ikke så sikker på at alle disse har ventilløfter. Det er som regel hvis man bruker sveivstart manuelt, og på min DV 36 er dette en opsjon (så jeg har det ikke). Hvis du er sikekr på at startmotoren får nok strøm, tror jeg du har rust inni en av de to sylinderne. I stedet for å bytte startmotor med en som er giret (og gir mer kraft), er det vel like greitt å skru av topplokket og se på stempel/sylindere. Da kan du forsøke å legge et lag olje/rustløser oppå stempelet i hver sylinder. Men du må jo bytte toppakningen da. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Guest Sverrejo Svart 29.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2019 Før du demonterer hele motoren, vær sikker på at du får nok spenning fram til startmotoren. Jeg hadde samme problem som deg. Tok av samtlige koblinger ved batteriene og pusset alle kontaktpunkter. Starter på første forsøk. Jeg var nær på å bytte startmotor, men en gammel ringrev ville begynne med det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Ett alternativ er og skru ut dysene og fylle med diesel også la det stå noen dager, før man tapper det ut igjen? Fikk et tips av en bekjent om det.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Det kan funke. Så får du i samme slengen skjekket om det er vann i sylindrene. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Jeg klarte ved hjelp av litt makt og få løsnet, så nå går motoren rundt. Men jeg får ikke start eller tenning ved hjelp av startgass. Antar kanskje stempelringene er defekte. For motoren satt ganske godt fast, før den løsnet. Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 25.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2020 (redigert) Etter lang tid fikk jeg omsider demontert toppen på motoren. Stemplene står fast i sylinderforingene. Har forsøkt med rustløser, diesel, samt gitt den noen klakk på stemplene ved hjelp av en trekubbe og hammer. Rikker seg ikke. Lar det seg gjøre og få opp og på igjen sylinderforingene, eller må stemplene opp og ned i sylinderforingene? Har ikke mulighet for å få ut motor av båt nå. Så hvis det lar seg gjøre og presse sylinderforingene ned på stemplet igjen, mtp. stempelringer. Olja ser bra ut, så ville prøve og ordne dette og starte den opp, evt. før jeg tar en vurdering om overhaling. Som vist på bildet under er sylinderforing hevet da stempelet har løftet det opp. Redigert 25.Februar.2020 av KarmaZ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.