Jump to content

Noen som har gode råd ang. rep. av sprukket materiale rundt dekksgjennomføring?

Silkebrisen

Recommended Posts

Hei! Jeg har ett siste "vinterprosjekt" som jeg satser på å få gjennomført før sesongen er i gang. På babord side har det tydeligvis skjedd noe en gang ved dekksgjennomføringen for påfylling til vanntank.

Her er det totalt 4 sprekkdannelser på innsiden omtrent som ett kryss rundt gjennomføringen hvor den horisontale sprekken er totalt omtrent 30 cm lang. Siden det trakk inn vann rundt denne gjennomføringen har jeg skiftet til ny gjennomføring og sørget for at det det er 100% tett rundt selve hullet, men ser nå at det kommer fortsatt noen dråper inn så sannsynligvis går sprekkene helt opp gjennom gelcoaten på dekk og skjules av teaken.

Så jeg innser at det må mer arbeid til for å få dette tett og ikke minst skikkelig så jeg tenker dette kan gjøres på 2 måter:

1: Slipe vekk sprukket innerliner/laminat på innsiden for så å plastre på nytt. For å komme til for å gjøre dette må røstjern demonteres. Dette tror jeg skal gå greit siden bolter & mutrer er relativ enkle å komme til, men ser for meg at disse henger godt fast...;)

2: Fjerne teak rundt hullet oppå dekk for så å komme til sprukket materiale på oversiden. Dette alternativet frister minst siden jeg da må lappe i teakdekk etter at jobben er gjort, i tillegg så vet jeg jo ikke hvor langt sprekkene går i gelcoat før jeg fjerner teaken. 

Noen som kan komme med gode råd/innspill her? :)

Se bilder under

DSC_2437.JPG

DSC_0382.JPG

FB_IMG_1552475556469.jpg

På bilde ser det ut til at det er distansemateriale I dekket, balsa eller divinycell f.eks. Og at sprekken går gjennom alle disse lagene. Da har det lite for seg å kun plastre på undersiden, det bidrar kun til å stenge fuktigheten inne. Slik jeg oppfatter det må teakdekket vekk her for å oppnå en fullgod reparasjon. Desverre.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for innspill. da blir det nok å utsette jobben til neste vinter heller. Tror nok den jobben blir enklere å gjøre når mast & wirer er tatt av og dekket kan tildekkes bedre.

Jeg vurderer også seriøst å fjerne hele teakdekket så jeg tenker å kansje gjøre den jobben og i samme slengen, men vet også den jobben kan fort bli drøy selv om jeg heldigvis har teak kun på nedre del av dekk. I mine øyne gjør teaken bedre nytte som oppfyringsved i ovnen hjemme enn i båten...;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...