Jump to content

Ekkoloddsvinger til Seilbåt

Barbaria

Recommended Posts

Det kunne vært kjekt å ha en god ekkoloddsvinger i seilbåten for å se bunnforhold, fisk og dybde, spørsmålet er hvilken? Vi har i de «vanlige» ST60 dybde/fart montert gjennomgående i skroget. Jeg mener å ha lest at de har en diameter på ca. 50mm. Vi kunne jo tenke oss noe med Chirp /Down/side vision hvis vi først setter i gang noe, hvis det er mulig i de hull vi har. Alternativet er kanskje å forsøke med hekkmonterte givere montert på noe juster/flyttbart, billigere, gror ikke og kan stues bort. Tanken er jo ikke å bruke dette når man seiler. Vi driver ikke med nye dypvannsfiske så over 100m trengs det ikke noe for vår del. Finnes det noe som kan passe i de hull vi har i dag?

Vi har en Raymarine a68 som støtter ekkolodd i dag, den er hurtigmontert på brakett så det er ikke utenkelig at den i tillegg kan brukes som et portabel lodd til jolla når vi ligger for anker. Det veier kanskje også får en hekksvinger?

Forslag mottas med takk.

Noe sånt?

Bilderesultat for side vision chirp

Jeg skal være varsom med å gi råd om dette, men i min gamle båt, en Comfort 30, installerte jeg en Garmin echoMAP Chirp 52DV kombinert kartplotter/ekkolodd med giver under køya i forpiggen (ikke skroggjennomføring). Denne løsningen hadde vi mye glede av, og strengt tatt savner jeg muligheten for dette skjermbildet i dag.

Garmin echoMAP Chirp 52DV.jpg

Jeg har en Raymarine eS78 med sånn omtrentlig samme skjermbilde som i første post. Svinger er montert med hull i skroget, vinklet litt fremover. Fungerer i og for seg ganske bra – har vært nyttig ved en del anledninger å få et inntrykk av vinkelen på bunn, vi ser stein, koraller og annen elendighet, og har etter litt trening også fått en ganske bra magefølelse for hvor hard bunnen er basert på hvordan skjermbildet ser ut. Men en ankerplass med løs mudderbunn eller overflod av koraller blir dessverre ikke noe bedre selv med siste skrik på utstyrsfronten.

Euklid skrev 56 minutter siden:

Svinger er montert med hull i skroget, vinklet litt fremover.

Vet du hvilken gjennomgående svinger du har? Det er vel ikke mange gjennomgående svingere som har sidevision? Brukte du gamle hull eller boret du nytt?

Mare Nostrum skrev 19 minutter siden:

Gjennomgående bronsesvinger.

Det så ut som et grom svinger, monterte du denne selv? Jeg er litt redd for at en såpass stor klump kan bli skadet ved opptak på lugubre steder. 

Holder på med det samme på min båt. For vår del blir det raymarine dragonfly 7 pro, med ein cpt 80 gjennomgående bronse giver. (https://seatronic.no/catalog/product/view/id/13145/s/raymarine-cpt-80-gjennomgaende-bronsegiver/category/1513/)

Har ikkje fått montert det enno, men håper å få den på plass relativt raskt.

Steini skrev for 2 timer siden:

Holder på med det samme på min båt. For vår del blir det raymarine dragonfly 7 pro, med ein cpt 80 gjennomgående bronse giver. (https://seatronic.no/catalog/product/view/id/13145/s/raymarine-cpt-80-gjennomgaende-bronsegiver/category/1513/)

Har ikkje fått montert det enno, men håper å få den på plass relativt raskt.

Spennende, det er omtent den samme som vi har kikket på. Har du et flatt skrog eller må du skjære til en blokk i rett vinkel?

Er det ikke slik at blokken som følger med ikke trengs å benyttes når skroget er tilnærmet flatt?

Eg forstod det slik at blokken som følger med var meint for båter som gjekk med høy fart. 

Men den kan nok  sikkert skjæres til vinklet skrog.  Det var jallfall det eg håpte på.

Men ja, det må nok ver nermast mulig rett vinkel. Eg trur nauticaten min er ganske flat under der eg tenkte å montera den.

Men eg må først få den på land, å sjå da litt an. orginalt står den på bb side, bak kjølen. Er det grei plass der, blir den montert der. Men om ikkje, så kan det ver eg monterer den litt foran kjølen.

21 hours ago, Barbaria said:

Vet du hvilken gjennomgående svinger du har? Det er vel ikke mange gjennomgående svingere som har sidevision? Brukte du gamle hull eller boret du nytt?

Vi har ikke SideVision, ved nærmere ettertanke. Tror vi har CPT70-giver. Montert i nytt hull, har beholdt den gamle tridata-giveren i tillegg så vi har dobbelt opp. Så langt fremme som jeg har montert disse giverne ville ting være ganske ille ute om båten ble løftet der den er montert, tror kranføreren må ha røyka mer enn bare sokkene før det er en reell risiko.

(Om noe er erfaringen med mer lugubre steder at stroppene blir festet med mer omhu enn her hjemme – ofte har de en egen mann som kun har som oppgave å dykke ned med snorkel og maske for å få plassert stroppene rett.)

Om jeg går for gjennomgående så blir det nok denne: 

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/givere-kombiplottere/raymarine-cpt-120-giver-bronse-gjennomgaende-downvision

Utfordringen er å finne noen som kan montere denne fagmessig slik som Mare Nostrum har fått sin montert. Tips til montører mottas.

Denne svingeren fulgte med a68: 

https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/givere-kombiplottere/raymarine-giver-for-hekkmontering-til-a68-a78-og-cp-100

men jeg vet ikke om den er noe tess. Jeg må finne en lur måte å monteren denne på stang festet til pulpit. Jeg har forsøkt å montere den innvendig, men det ble ikke bra. Fordelen med en stangløsing er at den kan tas bort og det er enkelt å bytte svingere etter behov.

Redigert av Barbaria (see edit history)
  • 3 uker senere...

Guttungen kom med noe lekeslim som virket kompakt og fast. Jeg tenkte at dette vil være noe bra å feste hekksvingeren innvendig i skroget med. Som tenkt gjort (med litt barnegråt) ble CPT-100 montert med slim mot skroget. Jaggu virket det ganske bra og jeg må si at jeg ble imponert over prestasjonen på den pinglesvingeren.  

Slim.

677D7A7B-59CE-45BB-8DB7-657AB4289449.jpeg.bf2236e46f7ed7b2af8cdd60f90f5fe9.jpeg

Montasje type kjapp under fart.

1E8C0809-4E9E-42F6-B739-C093D7637A44.jpeg.74c1aecf16ff363c565faa19f97f2b1b.jpeg

Skjermbilder fra Raymarine a68 

435E8298-2CB0-4194-B50F-4F5988C74159.jpeg.04966311aaeab7a4a6e5dfca3ee15872.jpeg442464D7-BE64-4194-980A-084F6CACDDC3.jpeg.73f15415a415c41223d0046083f94409.jpeg1F58C7DB-6BC7-4D0C-A8BD-EA103EDBD7B5.jpeg.1897719a5b0f3016bc1dc0138b021c7d.jpeg31089929-75A1-43F1-B8C5-9E18D3A1555F.jpeg.3ffbcbf252f7a753e8f3b994f143364d.jpeg

Konklusjon, det blir lekeslim inntil videre :cheers:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...