Jump to content

Vannsystem - bytte av bereder

terjegj

Recommended Posts

Har byttet varmvannsbereder fra 20 til 50 liter. Etter det har jeg fått meget høyt trykk i anlegget og det er vann lenge i anlegget før pumpe setter i gang. Når først pumpa setter i gang så jobber den lenge med å bygge opp trykk. Det var ikke slik før jeg byttet varmtvannsbereder. 

Båten er 2013.

Noen som har noen tips på hva som kan gjøres for minske trykk, samt at pumpa ikke skal jobbe med så lenge for å få opp trykk ?

Kan det være et poeng å sjekke om pumpa du har er iorden mht trykkregulering? Evnt om den nye tanken har høyere innstilt overtrykksventil enn den gamle tanken din slik at pumpa nå pumper med høyere trykk enn på den gamle? Lakk den gamle tanken ofte fta overtrykksventilen? 

Har du en annen trykkregulering på vannettet din ala trykktank etc?

Sjekket om overtrykksventilen faktisk virker?

Redigert av Gabi
Lagt til (see edit history)

Hvis en bereder er montert riktig vil vannet alltid fortrenge luften.Kaldtvannet inn i bunnen og varmtvannet ut på toppen.

Er trykket konstant høyere, eller er det bare med en gang du åpner krana?

Når du har montert over dobbelt så stor bereder, vil du også få over dobbelt så mye ekspansjon når vannet varmes opp.

Det øker trykket radikalt på anlegget. 

• 1 måned senere...

Løfter denne tråden da det  ikke ser ut til at problemet med det konstant høyere trykket i berederen er blitt skikkelig forklart og/eller løst:

1)

Jeg har også - nå på vårparten, byttet ut til Bereder. "ISOTERM Basic" 
Trykket, som bygger seg opp i berederen - etter at pumpa nå jobber "leeengre" før den stanser,  fortoner seg å være høyere enn tidligere.
For meg fortoner berederen seg som en trykkbeholder. (Er dette normalt?)

-Dersom jeg slår av bryteren for vannpumpa -  for å deretter åpne vannkranen for vann fra bereder, vedvarer likevel det høye trykket la oss si bortimot ett minutt. Problemet blir kanskje enda værre når vannet fra berederen er blitt oppvarmet og trykket dermed blir enda større?
Dette er jeg ikke vant med, og lurer på om det skal være slik? 
Eller er det uproblematisk at trykket i berederen er høyt?

2)
En annen  utfordring  - trolig som følge av det "høye" trykket i berederen, er følgende:
Jeg har f.eks. problem med å tette en lekkasje fra koblingspunktet der varmt/kaldt-blandeventil påkobles kaldtvannet.

3)
Eller kan det være feil med pumpa,  at den ikke kobler inn/ut når den skal?
Hvis pumpa gjør jobben sin skal den koble inn og/eller koble ut ved følgende trykk:
Shut IN:    170 kPa
Shut OFF: 350 kPa
PS!
Dette kan vel ikke reguleres på pumpa?
Altså er det å kjøpe ny pumpe hvis det er slik at ny bereder har nye/andre trykkspesifikasjoner? Dette kan jeg ikke tro skulle være nødvendig

Det første som slår meg her er at det er luft i berederen. Ville startet med å dobbeltsjekke at montering er iht. monteringsanvisning.

Luft fanget i berederen vil oppføre seg akkurat slik @jma001 her beskriver. Før pumpen starter er det luft i berederen. Når pumpen starter presses denne luften sammen og trykket økes. Når vannet og luften så varmes opp økes trykket ytterligere, ofte langt forbi trykket pumpen kobler ut på. Når kranen da åpnes slippes vannet ut og luften får utvide seg og trykket synker. Pumpen slår inn og presser luften sammen igjen. Berederen vil dermed fungere som en akkumulator. Det er jo i utgangspunktet flott, problemet er bare at temperaturen svinger i berederen og man vil få høyere trykk enn det man ønsker i systemet. 

En annen mulighet er også at berederen har innebygd akkumulatortank, men ikke vært borti det på slike små for båt. 

Andre teorier er vel også mulige, men om problemet oppstod etter skifte av bereder er det naturlig at problemet ligger nettopp i berederen.

Kan det være at pumpa ikke stopper når eksakt riktig trykk er oppnådd?

Dette kan vel ikke reguleres på pumpa, eller?

Er det mulig å korrigere, rense, kakke, justere ... noe på pumpa? 

I så tilfelle kan jeg demontere pumpa  og se nærmere på hva som evt. kan gjøres med den:

Noen her med «pumpekunnskap»?

jma001 skrev 25 minutter siden:

Kan det være at pumpa ikke stopper når eksakt riktig trykk er oppnådd?

Dette kan vel ikke reguleres på pumpa, eller?

Den jeg har er en engelsk Flo-king10 på 30psi (2Bar) Trykket på denne FloKing-pumpen er i hvert fall justerbart.

image.png.a431d0605a67d683eaee9c9f46acb530.png

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

On 4/30/2019 at 11:53 AM, "LISE" said:

Det første som slår meg her er at det er luft i berederen. Ville startet med å dobbeltsjekke at montering er iht. monteringsanvisning.

Luft fanget i berederen vil oppføre seg akkurat slik @jma001 her beskriver. Før pumpen starter er det luft i berederen. Når pumpen starter presses denne luften sammen og trykket økes. Når vannet og luften så varmes opp økes trykket ytterligere, ofte langt forbi trykket pumpen kobler ut på. Når kranen da åpnes slippes vannet ut og luften får utvide seg og trykket synker. Pumpen slår inn og presser luften sammen igjen. Berederen vil dermed fungere som en akkumulator. Det er jo i utgangspunktet flott, problemet er bare at temperaturen svinger i berederen og man vil få høyere trykk enn det man ønsker i systemet. 

En annen mulighet er også at berederen har innebygd akkumulatortank, men ikke vært borti det på slike små for båt. 

Andre teorier er vel også mulige, men om problemet oppstod etter skifte av bereder er det naturlig at problemet ligger nettopp i berederen.

On 5/1/2019 at 1:45 PM, Lars H. said:

Trykket på denne FloKing-pumpen er i hvert fall justerbart.

image.png.a431d0605a67d683eaee9c9f46acb530.png

Hvordan foretas trykkjusteringen på pumpa?

@jma001

Skjedde problemene med trykket like etter du byttet berederen? Det er vel lite sannsynlig at pumpen skal feile akkurat samtidig som du bytter tank. Kan selvsagt hende, men jeg tror feilen ligger en annen plass. 

Du skriver at trykket varer lenge etter du åpner kranen. En generell trykkøkning i systemet vil ikke gi et slikt symptom. Det tyder på at luft i systemet utvider seg. Har du akkumulatortank/trykktank i systemet? 

Dobbeltsjekket montering og monteringsanvisning?

Link gjerne til produkt og legg ut bilde av montasjen. 

Slet selv med luft i tanken når jeg kjøpte båten, da stod tanken montert helt flatt noe som var ok iht. Anvisning. Men når jeg fikk litt noen grader slagside grunnet sjevlast av vann, diesel og septik, ble det problem med luft. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...