Jump to content

Propellskader, er det farlig?


REM

Recommended Posts

De fleste som anvender drev har vel snappet opp at er du “nedi no” dvs. får du kjenning med moder jord så må propellene inn til avballansering.  Unlatelse av å gjøre dette vil medføre store kostneder ifa. slitte lagere og alskens elende. Dette er greit, men hvor går grensa?

Hva med det dunket du hørte på veien hjem en kveld og den colaflaska du så fløt opp etterpå?  Hva ned den plankebiten du slo borti. Bulken i Alupropellen retta du ut greit med en skiftenøkkel, og da du fortsatt henter ut dine 3850 RPM på full gass er det vel ingen fare? Eller er det?

Kanskje Bør propellene avballanseres etter enhver kontakt med et fremmedlegeme?

Noen som har peil?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

regner med at du berget bra, spesiellt hvis du ikke merker noe ekstra vibrasjoner i båten under fart..Husker en gang søstra mi kjørte på et skjær med propellen og ikke sa noe...  neste gang vi kjørte var det som å kjøre i en masasjeseng :smiley:

 

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde det vært min båt og hverken turtall eller toppfart hadde endret seg, og jeg ikke kunne merke den minste vibrasjon, hadde jeg tatt det helt med ro. Alt OK.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...