Jump to content

BMW eller Ford


kirkes

Recommended Posts

:flag: Hei.

Jeg har begynt prosessen mot ny båt. Har sett litt på Mater 820. De ble levert med blant annet med en BMW motor på 180 Hp og en Ford motor på 180 Hp. Dersom det er samme pris på disse, hvilken motor bør en velge? Eller er de like? Båtene er fra ca 1986.

 

Hilsen

Kirkes med 3 fot syken

Link to post
Share on other sites

......... De ble levert med blant annet med en BMW motor på 180 Hp og en Ford motor på 180 Hp. Dersom det er samme pris på disse, hvilken motor bør en velge? Eller er de like? Båtene er fra ca 1986. ......

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde valgt Forden .... basert på en nær uslitelig Dover blokk, og er vidt brukt verden over..., noe som gjør deletilgang relativt enkel .... Du kan faktisk kjøpe nye maskiner i dag som bruker samme blokken....

 

BMW hadde en del problemer med kjølesystemet på disse, og deletilgangen er vel gjerne ikke den beste i dag... Tror at Mercruiser tok over disse maskinene...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Ford. Vanskligere å selge en båt med BMW. Mange potensielle kjøpere rygger både 3 og 4 skritt så fort de hører at det er BMW motor.

 

forøvrig er Master en romslig båt, vurderte noen sånne selv nå i våres.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor alle nevner deletilgang til bmw motoren,er ikke vanskelig å få tak i deler til bmw 180 hk.

De som nevner det vet ikke hva de snakker om i det hele tatt..Grunnen til jeg sier dette er jo at jeg har bmw selv,er bare å finne en mercruiser forhandler det,og bestille deler til mercruiser d 219.

 

Er helt prikk lik bmw 180 hk motoren.

 

Har ikke erfaring med ford motorer,men de er sikkert like bra som andre motorer bare de får stellet sitt..Noe som forøvrig gjelder alle motorer..bmw inkludert..

 

Går du for bmw,sjekk om motoren er av den oppgraderte typen,går visst fremdeles noen som ikke er fanget opp av systemet.

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

gå for ford. i båtmagasinet er det heller ikke så lenge siden det var brukt-test av scand-baltic-29, en av anbefalingene var å holde seg unna de som ble fremdeles hadde bmw-motorer. mulig det sto noe i artikkelen om hvilket problemer så var årsak til anbefalingen - husker ikke dette.

 

Har selv en ford i dag, og har familie med forder som har vært problemfrie i 25 år. har ingen erfaringer med bmw.

Link to post
Share on other sites

"Evig eies kun et dårlig rykte" Bmw, Mercruiser, og Cummins, tror jeg er Italienske VM motorer. samme motoren hele veien, men kun den som er stemplet Bmw har dårlig rykte. :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke så rart Brumle, da det er kvalitet/kjølekapasiteten /mariniseringa som i stor grad skiller ,en god og mindre god marine-motor. F.ø mener jeg Cummins er "sjølberga" med sine motorer ?

 

Apropos deler til Ford!

Ser "alle" henviser til KD Trading ved behov for deler etc. til Forden.

Hvis delelageret er begrenset til det som er lagt ut på hjemmesiden, så er det skuffende tynt!

Går utfra at de skaffer det meste, eller lønner det seg å se over dammen. (England)

 

Regner med at vekslerne mine trenger en kraftig oppgradering og muligens skifte av rørbuntene her.

 

Eller kanskje noen som har???

 

(Ford-Sabb 2704 T 130 hk)

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde uten tvil valgt Forden foran en Bmw, Har jobbet med dieselmotorer i 15 år deriblant disse to merkene.

Bmw en er ingen dårlig motor, de er bare mere ømfintlige en f.eks Forden.

Problemet med de fleste båtmotorer er at de blir kjørt/ står i stykker av godtroende båtfolk som bare gjør som alle andre.

Slutter aldri og forundre meg over det dårlige kunnskapsnivået på båtfolk(gjelder mest for de med store millionbåter) Kjører motorene i stykker, derfor hadde jeg valgt forden. Den tåler rett og slett mest misshandling.

Link to post
Share on other sites

Apropos deler til Ford!

.......... Går utfra at de skaffer det meste, eller lønner det seg å se over dammen. (England)

 

Regner med at vekslerne mine trenger en kraftig oppgradering og muligens skifte av rørbuntene her.

 

Eller kanskje noen som har???

<{POST_SNAPBACK}>

Bowman ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har 2 Ford 2715 E (-80 mod), og er kjempefonøyd så langt.

Får de nok luft, olje og "mat", har du en trofast venn eller to. :wink:

Mine Forder ryker bare en brøkdel av Penta v/oppstart.

Ventilene ble justert i vår, og det merkes på gange og oppstart. :smiley:

Jeg bruker Haalaas & Moen til support av deler både til motor og gearkasse

og er fornøyd med pris og service.

Det er ikke ofte leverandør blir brukt. BiB (Bank i Bordet)

 

mvh

giver

Redigert av giver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har lyst å dra denne litt lenger ved å løfte tråden opp igjen.

 

Evig eies kun et dårlig rykte....sies det.

....men er det noen som har....fysisk...erfaring med BMW motoren? Alle motorer trenger stell og VP har vel sin greie og Ford det samme.... Noen ryker ved oppstart...og andre lekker all slags vesker i kjølsvinet.

 

Jeg spør fordi jeg var ute å prøvekjørte en 33 foter med 2x180 TD BMW (1987), av den før i tråden omtalte motor,sist lørdag. Selvfølgelig er jo det med dårlig rykte....gjenstand for prutningsmonn.

Hadde en varmgang på den ene motoren når passering av 3500 rpm. (Denne har fått oppgradering samt 6 nye topper og ny turbo pluss oljekjøler.

 

Spørsmålet mitt blir: Hva bestod oppgraderingen i ...og hvorfor? Har noen BMW eiere hatt "tilbakefall" med problemet?

 

Av 15 innlegg så er det bare Frank v som er positiv.

 

:confused:

 

Med hilsen muligens snart BMW eier....Jørgen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har lyst å dra denne litt lenger ved å løfte tråden opp igjen.

 

Evig eies kun et dårlig rykte....sies det.

....men er det noen som har....fysisk...erfaring med BMW motoren? Alle motorer trenger stell og VP har vel sin greie og Ford det samme.... Noen ryker ved oppstart...og andre lekker all slags vesker i kjølsvinet.

 

Jeg spør fordi jeg var ute å prøvekjørte en 33 foter med 2x180 TD BMW (1987), av den før i tråden omtalte motor,sist lørdag. Selvfølgelig er jo det med dårlig rykte....gjenstand for prutningsmonn.

Hadde en varmgang på den ene motoren når passering av 3500 rpm. (Denne har fått oppgradering samt 6 nye topper og ny turbo pluss oljekjøler.

 

Spørsmålet mitt blir: Hva bestod oppgraderingen i ...og hvorfor? Har noen BMW eiere hatt "tilbakefall" med problemet?

 

Av 15 innlegg så er det bare Frank v som er positiv.

 

:confused:

 

Med hilsen muligens snart BMW eier....Jørgen

<{POST_SNAPBACK}>

Vet ikke om jeg er rette personen til å "rose" BMW opp i skyene, men er blitt lært i ettertid att deler er ikke noe problem. Har selv en D-190

Det er dessverre mange BMW`er som er blitt skrudd i stykker av hobby mekanikere.

Motorene er litt ømfintlig for Varme/kulde. Dvs. att disse ikke bør belastes før de har oppnådd litt temperatur samt. att de bør få bakke seg litt kald før stopp.

 

Oppgraderingen som ble gjort, er att Varmeveksleren ble forbedret, slik att vannet fikk bedre effekt. (Tror att vinklene på platene inni ble justert noe.)

Grunnet til oppgraderingen (særlig på 6 serien) var att disse gikk varm ved belastning.

Redigert av Hardball (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig, det var Detroit som brukte denne motoren 

<{POST_SNAPBACK}>

...og som etter kort tid overlot til Cummins.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...