kirkes Startet 24.August.2005 Link til dette innlegget Startet 24.August.2005 Hei. Jeg har begynt prosessen mot ny båt. Har sett litt på Mater 820. De ble levert med blant annet med en BMW motor på 180 Hp og en Ford motor på 180 Hp. Dersom det er samme pris på disse, hvilken motor bør en velge? Eller er de like? Båtene er fra ca 1986. Hilsen Kirkes med 3 fot syken Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 ......... De ble levert med blant annet med en BMW motor på 180 Hp og en Ford motor på 180 Hp. Dersom det er samme pris på disse, hvilken motor bør en velge? Eller er de like? Båtene er fra ca 1986. ...... <{POST_SNAPBACK}> Hadde valgt Forden .... basert på en nær uslitelig Dover blokk, og er vidt brukt verden over..., noe som gjør deletilgang relativt enkel .... Du kan faktisk kjøpe nye maskiner i dag som bruker samme blokken.... BMW hadde en del problemer med kjølesystemet på disse, og deletilgangen er vel gjerne ikke den beste i dag... Tror at Mercruiser tok over disse maskinene... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Hulda Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Helt klart Ford, grunnet deletilgang og at motoren er kjent i "markedet". Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Ford. Deter mange som anbefaler og holde seg unna BMW. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Ford. Vanskligere å selge en båt med BMW. Mange potensielle kjøpere rygger både 3 og 4 skritt så fort de hører at det er BMW motor. forøvrig er Master en romslig båt, vurderte noen sånne selv nå i våres. Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frank v. Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Skjønner ikke helt hvorfor alle nevner deletilgang til bmw motoren,er ikke vanskelig å få tak i deler til bmw 180 hk. De som nevner det vet ikke hva de snakker om i det hele tatt..Grunnen til jeg sier dette er jo at jeg har bmw selv,er bare å finne en mercruiser forhandler det,og bestille deler til mercruiser d 219. Er helt prikk lik bmw 180 hk motoren. Har ikke erfaring med ford motorer,men de er sikkert like bra som andre motorer bare de får stellet sitt..Noe som forøvrig gjelder alle motorer..bmw inkludert.. Går du for bmw,sjekk om motoren er av den oppgraderte typen,går visst fremdeles noen som ikke er fanget opp av systemet. frank v. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 gå for ford. i båtmagasinet er det heller ikke så lenge siden det var brukt-test av scand-baltic-29, en av anbefalingene var å holde seg unna de som ble fremdeles hadde bmw-motorer. mulig det sto noe i artikkelen om hvilket problemer så var årsak til anbefalingen - husker ikke dette. Har selv en ford i dag, og har familie med forder som har vært problemfrie i 25 år. har ingen erfaringer med bmw. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Enig med Ford. Oppgraderte BMW er sikker helt ok som Frank V, skriver, men er nok vanskeligere å selge. Har selv hatt Ford i 2 båter og er kjempefornøyd... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Brumle Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 "Evig eies kun et dårlig rykte" Bmw, Mercruiser, og Cummins, tror jeg er Italienske VM motorer. samme motoren hele veien, men kun den som er stemplet Bmw har dårlig rykte. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.August.2005 Link til dette innlegget Svart 24.August.2005 Ville også godt for FORD! Godt rykte. Nærmest uslitelige. BMW har dårlig rykte og gjør det vanskeligere ved et salg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
rogeri Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 (redigert) "Evig eies kun et dårlig rykte" Bmw, Mercruiser, og Cummins, tror jeg er Italienske VM motorer. samme motoren hele veien, men kun den som er stemplet Bmw har dårlig rykte. <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke så rart Brumle, da det er kvalitet/kjølekapasiteten /mariniseringa som i stor grad skiller ,en god og mindre god marine-motor. F.ø mener jeg Cummins er "sjølberga" med sine motorer ? Apropos deler til Ford! Ser "alle" henviser til KD Trading ved behov for deler etc. til Forden. Hvis delelageret er begrenset til det som er lagt ut på hjemmesiden, så er det skuffende tynt! Går utfra at de skaffer det meste, eller lønner det seg å se over dammen. (England) Regner med at vekslerne mine trenger en kraftig oppgradering og muligens skifte av rørbuntene her. Eller kanskje noen som har??? (Ford-Sabb 2704 T 130 hk) Redigert 25.August.2005 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ford Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 Hadde uten tvil valgt Forden foran en Bmw, Har jobbet med dieselmotorer i 15 år deriblant disse to merkene. Bmw en er ingen dårlig motor, de er bare mere ømfintlige en f.eks Forden. Problemet med de fleste båtmotorer er at de blir kjørt/ står i stykker av godtroende båtfolk som bare gjør som alle andre. Slutter aldri og forundre meg over det dårlige kunnskapsnivået på båtfolk(gjelder mest for de med store millionbåter) Kjører motorene i stykker, derfor hadde jeg valgt forden. Den tåler rett og slett mest misshandling. Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 Apropos deler til Ford! .......... Går utfra at de skaffer det meste, eller lønner det seg å se over dammen. (England) Regner med at vekslerne mine trenger en kraftig oppgradering og muligens skifte av rørbuntene her. Eller kanskje noen som har??? <{POST_SNAPBACK}> Bowman .... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
giver Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 (redigert) Hei Jeg har 2 Ford 2715 E (-80 mod), og er kjempefonøyd så langt. Får de nok luft, olje og "mat", har du en trofast venn eller to. Mine Forder ryker bare en brøkdel av Penta v/oppstart. Ventilene ble justert i vår, og det merkes på gange og oppstart. Jeg bruker Haalaas & Moen til support av deler både til motor og gearkasse og er fornøyd med pris og service. Det er ikke ofte leverandør blir brukt. BiB (Bank i Bordet) mvh giver Redigert 25.August.2005 av giver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 25.August.2005 Link til dette innlegget Svart 25.August.2005 Jeg har lagt merke til at båter med BMW motorer står lenger til salgs enn like båter med andre motorer.... Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Jorg-1 Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Hei. Har lyst å dra denne litt lenger ved å løfte tråden opp igjen. Evig eies kun et dårlig rykte....sies det. ....men er det noen som har....fysisk...erfaring med BMW motoren? Alle motorer trenger stell og VP har vel sin greie og Ford det samme.... Noen ryker ved oppstart...og andre lekker all slags vesker i kjølsvinet. Jeg spør fordi jeg var ute å prøvekjørte en 33 foter med 2x180 TD BMW (1987), av den før i tråden omtalte motor,sist lørdag. Selvfølgelig er jo det med dårlig rykte....gjenstand for prutningsmonn. Hadde en varmgang på den ene motoren når passering av 3500 rpm. (Denne har fått oppgradering samt 6 nye topper og ny turbo pluss oljekjøler. Spørsmålet mitt blir: Hva bestod oppgraderingen i ...og hvorfor? Har noen BMW eiere hatt "tilbakefall" med problemet? Av 15 innlegg så er det bare Frank v som er positiv. Med hilsen muligens snart BMW eier....Jørgen Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Krapyl Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 og Cummins, tror jeg er Italienske VM motorer. samme motoren hele veien, men kun den som er stemplet Bmw har dårlig rykte. <{POST_SNAPBACK}> Nix. B og C motorene som er de som er aktuelle for mindre båter er reinhekla Cumminsmotorer. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Hardball Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Hei. Har lyst å dra denne litt lenger ved å løfte tråden opp igjen. Evig eies kun et dårlig rykte....sies det. ....men er det noen som har....fysisk...erfaring med BMW motoren? Alle motorer trenger stell og VP har vel sin greie og Ford det samme.... Noen ryker ved oppstart...og andre lekker all slags vesker i kjølsvinet. Jeg spør fordi jeg var ute å prøvekjørte en 33 foter med 2x180 TD BMW (1987), av den før i tråden omtalte motor,sist lørdag. Selvfølgelig er jo det med dårlig rykte....gjenstand for prutningsmonn. Hadde en varmgang på den ene motoren når passering av 3500 rpm. (Denne har fått oppgradering samt 6 nye topper og ny turbo pluss oljekjøler. Spørsmålet mitt blir: Hva bestod oppgraderingen i ...og hvorfor? Har noen BMW eiere hatt "tilbakefall" med problemet? Av 15 innlegg så er det bare Frank v som er positiv. Med hilsen muligens snart BMW eier....Jørgen <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke om jeg er rette personen til å "rose" BMW opp i skyene, men er blitt lært i ettertid att deler er ikke noe problem. Har selv en D-190 Det er dessverre mange BMW`er som er blitt skrudd i stykker av hobby mekanikere. Motorene er litt ømfintlig for Varme/kulde. Dvs. att disse ikke bør belastes før de har oppnådd litt temperatur samt. att de bør få bakke seg litt kald før stopp. Oppgraderingen som ble gjort, er att Varmeveksleren ble forbedret, slik att vannet fikk bedre effekt. (Tror att vinklene på platene inni ble justert noe.) Grunnet til oppgraderingen (særlig på 6 serien) var att disse gikk varm ved belastning. Redigert 29.August.2005 av Hardball (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) (Nix. B og C motorene som er de som er aktuelle for mindre båter er reinhekla Cumminsmotorer. ) Riktig, det var Detroit som brukte denne motoren http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10551&hl= Redigert 29.August.2005 av Brumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Riktig, det var Detroit som brukte denne motoren <{POST_SNAPBACK}> ...og som etter kort tid overlot til Cummins..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Gudrun Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Til Jorg-1. Hvis du klikker på denne lenken vil du få opp et av mange svar på nevnte sak fra Båtplassen: http://www.batmagasinet.no/baatweb/webdisk...39?OpenDocument Tror det er over 250 innlegg der på akkurat BMW. Vet ikke om du ble så mye klokere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.