Jump to content

Simrad NSS evo3 alternativt Raymarine Axiom Pro


Gunnis

Recommended Posts

Hva mener folket om valg av kartplotter som Simrad NSS evo3 alternativt Raymarine Axiom Pro ?

Er det noe kvalitetsforskjell evt. forskjell på opplevd service fra de to fabrikantene ?

 

Har fra før Simrad CE/CX44 og slave DS44 på flybridge samt Raytheon ST serie autopilot, echo, speed, og tridata enheter med Seatalk og en Simrad Anritsu radar.

Beholder Raytheon komponenter, så ønsker foreløpig å modernisere kartplotter og radar men usikker på valget.

Har også vurdert PC/RPi med touch-skjerm og OpenCPN, men det blir litt i overkant mye styr synes jeg.

 

Produktene virker relativt like for min del, men Raymarine vinner på integrasjon mot IP -og FLIR kameraer. Raymarine med Navionics kart har litt større likhet mot nettbrett-versjonen av Navionics og er et lite hestehode foran Simrad mhp brukergrensesnitt. 

Men Simrad har litt bedre skjerm, raskere funksjoner og jeg føler den har hakket bedre kvalitet på både hardware og software.

 

Noen som har vurdert disse opp mot hverandre og valgt en foran den andre?

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Det ender med smag og behag. Jeg har det fint med Simrad og har valgt at fortsætte med det brand, men Ray er helt sikkert et fint valg.

 

Du kan læse en (lang) tråd om mine overvejelser om bytte og processen her: 

 

Dette var i en tidligere båd, der havde Simrad fra før. Da jeg skulle bytte i min nuværende, valgte jeg Simrad igen til erstatning for en ældre Garmin plotter.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å bytte ut mitt Raymarine 10 år gammelt og gå over til Simrad. Hvor stor forskjell det er vet jeg ikke, men det skader ikke å prøve noe nytt. Mest for moro - ingen gode argumenter for valget. Dessuten sikler jeg litt på Halo24 radaren til Simrad. 

Link to post
Share on other sites

interresant spørsmål, men kanskje like viktig og spørre om hva man vil oppnå med en oppgradering

Selv har jeg 12 år gammelt raymarine (2x C120, en C80 som brukes til radar og AIS, samt SPX autopilot. Og alt bare virker som det skal !

Har oppgradert med en ny RS130 GPS antenne, noe som gjorde plotterne kjappere.

 

Så hva kan man forvente om man bytter ut dette:

- Litt lyssterkere skjermer. Jatakk hadde nok vært en fordel på fly

- Touch skjerm. Neitakk liker ikke fingerflekker på skjermen

- Større integrasjon. Neitakk. Vil gjerne ha flere skjermer. Greit om et system (Radar, AIS, Kart), så har jeg det andre tilgjengelig.

- Felles kartbrikke Jatakk

 

Men en oppgradering med tilsvarende skjermer vil koste 100-150.000. Neitakk, som Bitteliten skriver, det finnes mye fint utstyr både på ebay og finn om noe ryker. Men en dag... må man vel bite i det sure eplet. 

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd Raymarine Axiom Pro, men jeg prøvde NSS12 EVO3 ute i direkte skarpt sollys i dag og disse skjermene er virkelig helt fantastiske. Gammelt nytt for de fleste kanskje, men jeg ble mektig imponert. 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Trulte37 skrev 28 minutter siden:

... NSS12 EVO3 ute i direkte skarpt sollys i dag og disse skjermene er virkelig helt fantastiske...

 

I tillegg har NSS evo3 skjermene veldig høy innsynsvinkel. Mye høyere enn forgjengeren evo2.

Dette gjør dem velegnet for flushmontasje i dashboard der plotteren ligger mere flatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg setter inn NSS12 EVO3 i Sofia nå. Lurte litt på Opencpn men det blir et sideprosjekt. Denne skjermen har jo HDMI inngang så det er duket for en Ole Brumm løsning! Viktig å ha gode kart, AIS og ekkolodd for dybdeanvisning. Jeg har ingen umiddelbare god løsning på ekkolodd og sommeren kommer veldig fort så derfor pakkeløsning med messepris. 

 

Så på både Raymarine og Simrad men selv mannen hos Ray ba meg gå for Simrad da alle andre komponenter i løsningene mine er Simrad fra før (minus AIS transponderen).  Personlig likte jeg Raymarine sitt Interface og "smoothness", men Simrad har en overlegen skjerm. Tror ikke noen løsning blir dårlig uansett. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 21 minutter siden:

Jeg setter inn NSS12 EVO3 i Sofia nå. Lurte litt på Opencpn men det blir et sideprosjekt. Denne skjermen har jo HDMI inngang så det er duket for en Ole Brumm løsning! 

 

Har Simrad HDMI inngang ?

 

jeg har B&G Zeus2......som jeg tror er lik Simraden.....men min har bare HDMI utgang !

Den har video-inngang PAL/NTSC.......jeg har brukt PC, med videoutgang.....å kjørt opp

OpenCPN på plottern.......men bilden blir ikke tilstrekklig bra...tykker jeg!

har kjøpt en riktig PC touchscreen, skall testes til sommeren

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Kan godt være det er HDMI utgang, jeg har faktisk ikke sjekket det. Så på demonstrasjonen at man kunne velge HDMI videokilde så jeg antok bare det var HDMI inngang. Har uansett ingen konkrete planer, men en Raspberry kunne jeg funnet på å koble til ??

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...