Kweelhouse Startet 26.Mars.2019 Del på Facebook Startet 26.Mars.2019 Hei! Jeg har nettopp satt in en Yanmar 4JH4-TE, alt så ut til å være i orden helt til i dag. Tok en liten tur på fjorden i dag og kjørte max turtall (3200) i noen minutter og lukten av litt brent maling kunne kjennes. Jeg tok av motorluka og det viser seg at lakken på turbo (bilde) har blitt brun. Den så nesten ny ut da jeg kjøpte motoren, forrige eier sa at han kun hadde kjørt på 2200 o/min. Noen kloke hoder som har tips til hva dette skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Mars.2019 Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 Dette såg litt mystisk ut. Må ha vært godt over 100 grader for at malingen skal ha blitt så brun. Mulig det er tette kjølekanaler til turboen som er tett. Jeg ville først tatt av kjølevanslangen oppe på turboen og prøvd å blåst begge veier. Deretter eventuelt tatt av turboen og sjekket kjølevanskanalene mot manifolden. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2019 Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 På generelt grunnlag bør vel en slik 'maskin' holde under 100 grader C. I motsatt fall vil kjølevannet gå over i dampfase. Man kan argumentere at temperaturen bør kunne gå opp i 120 grader, gitt trykk og væskeblanding. Malingen bør vel tåle 150- til 200 grader. Ut fra resonementet har motoren for lav kjølevannsflow gjennom turboen. Vil anta at instruksjonsboken på motoren har vettug informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 26.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2019 2 minutes ago, Hulda said: På generelt grunnlag bør vel en slik 'maskin' holde under 100 grader C. I motsatt fall vil kjølevannet gå over i dampfase. Man kan argumentere at temperaturen bør kunne gå opp i 120 grader, gitt trykk og væskeblanding. Malingen bør vel tåle 150- til 200 grader. Ut fra resonementet har motoren for lav kjølevannsflow gjennom turboen. Vil anta at instruksjonsboken på motoren har vettug informasjon. Jeg skal ta en sjekk når jeg kommer hjem fra blåmyra om 4 uker. Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.Mars.2019 Del på Facebook Svart 27.Mars.2019 Synes det ser ut om det har vært dårlig kjøling! Ikke så relevant for båt kansje men synes ingeniørene hos Honda har en smart løsning på min bensin turbo motor, med egen kjøleappe og elektronisk waistgate Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nordan family 27 Svart 28.Mars.2019 Del på Facebook Svart 28.Mars.2019 På mine turboer må jeg lufte systemet på toppen av turboen for å få ut evt luft i ferskvannskretsen. Gjør jeg ikke det, går det nok ikke så mye vann rundt der. Er det byttet kjølevæske eller annet som tilsier noen form fornlufting hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Jeg stusset litt på begrepet "driftstemperatur på turbo". Og jeg ser at det her blandes mellom kjølevanns- og eksostemperatur. Kjølevannet er der for å kjøle lageret og oljen der. Dette bør ikke komme særlig over 100°C, men dette har minimal innvirkning på eksosturbinen med omkringliggende komponenter. I ekstreme tilfeller kan slike bli rødglødende. Min teori er at turboen er hjemmemalt, men aldri før har vært over denne malingens kritiske temperatur. Desto høyere turtall, desto mer eksosvarme tilføres turboen, og siden varmeavledningsevnen er konstant, kan temperaturen dermed øke radikalt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 ozo skrev 12 minutter siden: Jeg stusset litt på begrepet "driftstemperatur på turbo". Og jeg ser at det her blandes mellom kjølevanns- og eksostemperatur. Kjølevannet er der for å kjøle lageret og oljen der. Dette bør ikke komme særlig over 100°C, men dette har minimal innvirkning på eksosturbinen med omkringliggende komponenter. I ekstreme tilfeller kan slike bli rødglødende. Min teori er at turboen er hjemmemalt, men aldri før har vært over denne malingens kritiske temperatur. Desto høyere turtall, desto mer eksosvarme tilføres turboen, og siden varmeavledningsevnen er konstant, kan temperaturen dermed øke radikalt. Meg bekjent, så er det vel en kjølekappe rundt eksosturbinen på dei aller fleste marineturboer, og også på denne. Denne kappen bør vel ikke bli rødglødende? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 (redigert) Den bør ikke gløde nei. Jeg har stadig noe å lære om båt; men det går framover :-) Redigert 29.Mars.2019 av ozo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Men heller ikke være spesielt mye over kjølevannets temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Da er jeg enig. Det må mangle kjølevannssirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2019 (redigert) Kjørte på radiatorrens og det viste seg å være dritt i kjølerørene på turboen, nå fungerer alt som normalt, takk for innspill Redigert 30.Mai.2019 av Kweelhouse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.