Jump to content

Vannkjølt turbo, hva er normal driftstemperatur?


Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp satt in en Yanmar 4JH4-TE, alt så ut til å være i orden helt til i dag. Tok en liten tur på fjorden i dag og kjørte max turtall (3200) i noen minutter og lukten av litt brent maling kunne kjennes.

Jeg tok av motorluka og det viser seg at lakken  på turbo (bilde) har blitt brun.

Den så nesten ny ut da jeg kjøpte motoren, forrige eier sa at han kun hadde kjørt på 2200 o/min.

 

Noen kloke hoder som har tips til hva dette skyldes?

 

 

 

20190322_120447.jpg

Link to post

Dette såg litt mystisk ut. Må ha vært godt over 100 grader for at malingen skal ha blitt så brun. Mulig det er tette kjølekanaler til turboen som er tett. Jeg ville først tatt av kjølevanslangen oppe på turboen og prøvd å blåst begge veier. Deretter eventuelt tatt av turboen og sjekket kjølevanskanalene mot manifolden.

Link to post

På generelt grunnlag bør vel en slik 'maskin' holde under 100 grader C. I motsatt fall vil kjølevannet gå over i dampfase. Man kan argumentere at temperaturen bør kunne gå opp i 120 grader, gitt trykk og væskeblanding. Malingen bør vel tåle 150- til 200 grader. Ut fra resonementet har motoren for lav kjølevannsflow gjennom turboen. Vil anta at instruksjonsboken på motoren har vettug informasjon.

Link to post
2 minutes ago, Hulda said:

På generelt grunnlag bør vel en slik 'maskin' holde under 100 grader C. I motsatt fall vil kjølevannet gå over i dampfase. Man kan argumentere at temperaturen bør kunne gå opp i 120 grader, gitt trykk og væskeblanding. Malingen bør vel tåle 150- til 200 grader. Ut fra resonementet har motoren for lav kjølevannsflow gjennom turboen. Vil anta at instruksjonsboken på motoren har vettug informasjon.

 

Jeg skal ta en sjekk når jeg kommer hjem fra blåmyra om 4 uker. Takk for tips.

Link to post

Synes det ser ut om det har vært dårlig kjøling!  Ikke så relevant for båt kansje men synes ingeniørene hos Honda har en smart løsning på min bensin turbo motor, med egen kjøleappe og elektronisk waistgate

s04_2.png

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg stusset litt på begrepet "driftstemperatur på turbo". Og jeg ser at det her blandes mellom kjølevanns- og eksostemperatur. Kjølevannet er der for å kjøle lageret og oljen der. Dette bør ikke komme særlig over 100°C, men dette har minimal innvirkning på eksosturbinen med omkringliggende komponenter. I ekstreme tilfeller kan slike bli rødglødende.

Min teori er at turboen er hjemmemalt, men aldri før har vært over denne malingens kritiske temperatur.

Desto høyere turtall, desto mer eksosvarme tilføres turboen, og siden varmeavledningsevnen er konstant, kan temperaturen dermed øke radikalt.

Link to post
ozo skrev 12 minutter siden:

Jeg stusset litt på begrepet "driftstemperatur på turbo". Og jeg ser at det her blandes mellom kjølevanns- og eksostemperatur. Kjølevannet er der for å kjøle lageret og oljen der. Dette bør ikke komme særlig over 100°C, men dette har minimal innvirkning på eksosturbinen med omkringliggende komponenter. I ekstreme tilfeller kan slike bli rødglødende.

Min teori er at turboen er hjemmemalt, men aldri før har vært over denne malingens kritiske temperatur.

Desto høyere turtall, desto mer eksosvarme tilføres turboen, og siden varmeavledningsevnen er konstant, kan temperaturen dermed øke radikalt.

Meg bekjent, så er det vel en kjølekappe rundt eksosturbinen på dei aller fleste marineturboer, og også på denne. Denne kappen bør vel ikke bli rødglødende? 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...