Petterøe Posted March 26, 2019 Share Posted March 26, 2019 (edited) Har et vinterprosjekt gående med oppussing av Ibiza 20. Har revet ut all elektrisk kabling og montert alt nytt. Satset på en sikringsboks fra Biltema for flatsikringer, type med LEDdioder som markerer sprengte sikringer. Ved kveldens slutt-test av el.anlegget oppfører denne boksen seg merkelig. Ved måling mellom jord og + inntak på boksen måles 12,5V. Uten sikringer montert lyser IKKE LEDdiodene (innimellom kan ett av 6 lys plutselig komme på). Ved måling på utgang (koblingspunktene) på de 6 + kanalene (stadig uten sikringer), opp mot jord måler jeg 10,4 V på hver og en av disse. Det burde i min 'bok' da være 0 i verdi uten sikringer montert. Måler verdiene uten strømbrukere tilkoblet boksens + utganger. Hva kan dette skyldes? Antar at noe er feil her (måler jeg feil)? Dette gjelder denne sikringsboksen: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/sikringer/sikringsboks-2000036339 Edited March 26, 2019 by Petterøe (see edit history) Quote Link to post
ozo Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Dette høres helt riktig ut. Den enkleste måten å overvåke en sikring på er å "sense" spenningen over den. 0V over sikringen (ikke lys) betyr at det tilkoblede apparatet er avslått, og/eller at sikringen er OK. 12V over sikringen (lys) betyr at apparatet er påslått, og at sikringen er røket/fraværende. Når du måler 10,4V ut av boksen er dette de tilførte 12,5V minus spenningsfallet i lysdioden. Med en strømforbruker tilkoblet, vil denne utspenningen falle til nærmere 0V, som igjen medfører 12V over lysdioden, som dermed indikerer at det ikke er en OK sikring der. Denne løsningen gjør altså ikke kursen fullstendig strømløs om sikringen ryker/tas ut. Det vil fremdeles kunne gå anslagsvis rundt 20 mA, som er nok til å tømme et middels bilbatteri i løpet av tre-fire måneder, samt, ikke minst, forårsake elektrolytisk korrosjon. Dette er det greit å ha i bakhodet, slik at nødvendige foranstaltninger kan tas. Quote Link to post
Cerberus Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Det er fordi du bruker digitalt multimeter. Som er alt for følsomt, en uting heile greia. Bedre å bruke testskrutrekker eller tilsvarende søkepinner med lampe i. Man får ikkje testet noen verdens ting på et slikt anlegg ubelastet med et multimeter Quote Link to post
ozo Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Cerberus skrev Just now: Det er fordi du bruker digitalt multimeter. Som er alt for følsomt, en uting heile greia. Bedre å bruke testskrutrekker eller tilsvarende søkepinner med lampe i. Man får ikkje testet noen verdens ting på et slikt anlegg ubelastet med et multimeter Et digitalt multimeter sier alt om kretsen. En lampe derimot vil påvirke den, og dermed, i beste fall, gi et unøyaktig resultat. Men så spørs det hvordan man tolker måleresultatene da... Quote Link to post
Jens_P Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Skal lysdioden lyse når sikringen har gått så må det gå strøm i kretsen. Er kretsen ut av sikrinsboksen åpen og sikring gått vil du fortsatt måle spenning på utgangen. Strøm og spenning kommer nå gjennomlysdioden. Bruk av sikringer med led-indikering kan lage forvirring ved feilsøking siden det fortsatt går strøm, typisk 10 -20 mA, i kretsen selv om sikring har gått. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ozo Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Jens_P skrev 22 minutter siden: Bruk av sikringer med led-indikering kan lage forvirring ved feilsøking siden det fortsatt går strøm, typisk 10 -20 mA, i kretsen selv om sikring har gått. Det er en enkel sak å indikere en sikring uten at det går strøm i kretsen, men det krever noen ekstra komponenter; noe som er fordyrende og, i denne sammenhengen, unødvendig. Men jeg vil ikke utelukke at det finnes slike. Quote Link to post
Cerberus Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 ozo skrev for 3 timer siden: Et digitalt multimeter sier alt om kretsen. En lampe derimot vil påvirke den, og dermed, i beste fall, gi et unøyaktig resultat. Men så spørs det hvordan man tolker måleresultatene da... I de aller fleste tilfeller av hjemmesjekk av ymse elgreier så forvirrer bruken av et multimeter meir enn gir svar. Det ser man tydelig på alle spørsmål om spenning som det måles både her og der. Skal man bare sjekke om der er brukbar spenning så er testlampe et bedre alternativ vil eg sei da den ikkje skrøner slik som et multimeter og gir klart svar. Quote Link to post
Petterøe Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 (edited) Takk for alle gode svar, jeg forstår definitivt mer nå! Men fremdeles er jo spørsmålet hvorfor diodene ikke lyser med sikringenen ute, samtidig som 10,4 V måles på +utgangene. Er det slik at +utgangene må være tilkoblet utstyr for at diodene skal lyse? Edited March 27, 2019 by Petterøe (see edit history) Quote Link to post
JRK Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Tipper det er en slik kobling i biltema sikringsholderen: Quote Link to post
Mulligan Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 Det flyter ingen strøm i kretsen. Den er åpen. Det er strømmen som får dioden til å tenne. Quote Link to post
Comforthe Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 JRK's skisse og ozo's forklaring gir fasiten her. Kretsen er sluttet i det voltmeteret kobles til. En slik sikringsboks må ha last koblet til for at "sikringen har gått" varselet skal virke. Quote Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Jens_P Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 (edited) Dette er aller simpleste måte å lage gått-sikrings-led-varsler. Edit: Som Comforthe skriver så må det være en belastning i kretsen for at LED skal lyse opp. Edited March 27, 2019 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
hegra Posted March 27, 2019 Share Posted March 27, 2019 (edited) Petterøe skrev for 2 timer siden: Er det slik at +utgangene må være tilkoblet utstyr for at diodene skal lyse? Som flere sier, ja slik er det. Når strømmen passerer dioden kommer den ikke lenger, så lenge det ikke er koblet utstyr til. Så snart det kobles noe til kan man si at dioden prøver og drive.utstyret. Det klarer den selvfølgelig ikke, men den vil lyse så lenge bryter til utstyr står på. Når sikring står i ledes all strøm til utstyr via sikring. Dioden lyser ikke da fordi den utgjør en motstand mens sikringen klarer og lede all strøm ytstyret krever. Først når sikring ryker er strømens eneste vei til utstyr via dioden og først da lyser den. At det blinker litt i en diode når strømmen ble koblet til kan være fordi dioden tilførte strøm og spenning til den spenningsløse delen. Så snart den ble spenningssatt så stoppet strømmen og dioden slukker. Litt på tynn is om påstanden min holder vann, men det kan mulingens være forklaringen på blink i dioden. Edited March 27, 2019 by hegra (see edit history) Quote Link to post
Petterøe Posted March 27, 2019 Author Share Posted March 27, 2019 Igjen, takk for alle innleggene. Lærerikt! Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.