2JHead Startet 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2019 Hei, jeg har fått satt opp denne bryggen og håper på innspill ift. fortøyning og fendring. Har lite erfaring på området. Båten som primært skal ligge her er en Sting 535 (18' åpen fiske-/teinebåt) og tanken er at den skal kunne ligge året rundt. Det er relativt lite sjø her. Hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette rimelig med noen bildekk og noen ringer. Har vel ca. følgende spørsmål: - Er bildekk tingen eller bør jeg kikke inn på annen mykvare? Har du kanskje forslag til hva som kan fungere? - Er det en god ide å feste fortøyningspunkter og fendring rett i steinen eller er det en bedre ide å slå opp noen bord først og feste det hele i de? - Om treverk er en god ide, ville du festet dette på toppen av bryggen eller øverst på siden? På forhånd takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Sikkert godt å ha noe treverk mot steinen først. Forøvrig viktig å legge noe ‘stål’ eller annet edelt metall som grunnstein når du lager en så fin brygge. ;-) Velkommen til båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Mye is om vinteren? Vanskelig å se hvor i landet brygga ligger. Det er ikke Gamvik, for mange trær. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Er det stor forskjell på flo og fjære er bildekk dårlig alternativ, da hukker båten lett fast i disse på vei opp eller ned. Er tidevannet over halvmeteren så hadde jeg heller festet vertikale stokker med bryggefendere på slik at båten kan gli fritt opp og ned. Fortøningspungter kan fester rett i steinen Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 27.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Ikke is siste år. Brygga er ca. 1km fra Skudeneshavn :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) Bor fast horisontale regler. Skru fast vertikale planker. Impregnerte materialer. Redigert 27.Mars.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Jeg ville ha boltet et kraftig galvanisert rør på toppen, og festet bildekk ned fra denne. Gjerne lastebildekk. Ville ha prøvd å unngå treverk, værgudene er hardhendte med slike treskjørt her vestpå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Kanskje synd å skjula flotte steiner med heildekkande skjørt? Kanskje bolte loddrette 2x6 med halvmeters avstand og skru bryggefendere i dei. Grei jobb. Bor hull oppe, og langt nede på fjære sjø, og gys fast galvanisert eller syrefast gjengestål. Mutter og stor skive innafor bjelken så kan du justere den i lodd. Kanskje parvis 12mm gjengestenger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Euklid Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Bildekk er vel ikke noe særlig om en vil unngå striper på skroget? Eller er det bare jeg som har vært uheldig med de mange bildekk jeg har fortøyd ved? Det lar seg jo vaske bort, men det er omtrent like lystbetont som å klippe plenen med neglesaks. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 (redigert) index skrev for 4 timer siden: Jeg ville ha boltet et kraftig galvanisert rør på toppen, og festet bildekk ned fra denne. Gjerne lastebildekk. Ville ha prøvd å unngå treverk, Enig i rør/stang og dekk, men med diameter så store at kulefender passer inni det blir en fin fendring og støpt toppdekke. Euklid skrev 47 minutter siden: Bildekk er vel ikke noe særlig om en vil unngå striper på skroget? Eller er det bare jeg som har vært uheldig med de mange bildekk jeg har fortøyd ved? Det lar seg jo vaske bort, Det er bare å male dekkene hvite så smitter de ikke av. Redigert 27.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Wallas Service Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Ikke en rimelig løsning, men jeg ville gått for en slik løsning: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=52342806 Da slipper du også bunnstoffing, og det er lettere å komme inn/ut av båten med "pikk og pakk" Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Enig med Index og Sjeldenutpå :-) For pen kai til å gjemme bak treverk, som uansett er å invitere til vedlikehold en gang i fremtiden. Løsninga til Index er utbredt, sikkert med god grunn. Så kan en jo male hvitt som Roger Jo sier. Om fenderne hekter kan en alternativt lage en variant av en "planke" som en henger fra brygga og utpå dekkene der en pleier å ha båten. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Jeg ville kjøpt gravemaskinen på bilde så kan du løfte båten ut av sjøen når du ikke bruker den. I tilegg så hadde du fått ett evig mas om å grave svart på fritiden så løft av båt kommer til å skje svært skjelden da du ikke har tid til å bruke båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Møkk med bildekk. Kle steinen inn med treverk. Mye greiere å fårtøye i. Gjerne ha på noen horisontale fendere, slik at du har fast fendring. Det er forholdsvis vedlikeholdsfritt, men du må påregne å skifte ut noe treverk en gang i fremtiden. Jeg har tre, bikket 30 år, og det er modent for noe nye plank her og der. Godt utsatt for vestlandsvær. Vil ikke si det krever noe form for vedlikehold, annet enn en vask i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 27.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2019 Hvorfor ikke fortøye båten fritt i senter av båsen. Fendere/blåser på båt eller brygge for til/fra etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 28.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2019 Takk for mange gode innspill ! Virker som et hyggelig forum dette Sitér dette innlegget Link to post
2JHead Svart 1.September.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Endte slik, har funket meget bra: Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 1.September.2021 Link til dette innlegget Svart 1.September.2021 Du verden. Det var flott. Utrolig fint for en så liten båt. Hadde du montert en utrigger med flyteelement i enden på innsiden så hadde det blitt letter med akterfortøyningen som er strukket innover. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.