Jump to content

Ønsker innspill på fortøyning fendring på ny steinbrygge

2JHead

Recommended Posts

Hei,

jeg har fått satt opp denne bryggen og håper på innspill ift. fortøyning og fendring. Har lite erfaring på området. Båten som primært skal ligge her er en Sting 535 (18' åpen fiske-/teinebåt) og tanken er at den skal kunne ligge året rundt. Det er relativt lite sjø her. Hadde i utgangspunktet tenkt å gjøre dette rimelig med noen bildekk og noen ringer. Har vel ca. følgende spørsmål:

- Er bildekk tingen eller bør jeg kikke inn på annen mykvare? Har du kanskje forslag til hva som kan fungere?

- Er det en god ide å feste fortøyningspunkter og fendring rett i steinen eller er det en bedre ide å slå opp noen bord først og feste det hele i de?

- Om treverk er en god ide, ville du festet dette på toppen av bryggen eller øverst på siden?

På forhånd takk for svar :)

brygge.jpg.8cfb0cf856c261b7ec8633da7ba2226c.jpg

Kanskje synd å skjula flotte steiner med heildekkande skjørt? 

Kanskje bolte loddrette 2x6 med halvmeters avstand og skru bryggefendere i dei.  Grei jobb. Bor hull oppe, og langt nede på fjære sjø, og gys fast galvanisert eller syrefast gjengestål.  Mutter og stor skive innafor bjelken så kan du justere den i lodd. Kanskje parvis 12mm gjengestenger. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

index skrev for 4 timer siden:

Jeg ville ha boltet et kraftig galvanisert rør på toppen, og festet bildekk ned fra denne. Gjerne lastebildekk. Ville ha prøvd å unngå treverk, 

Enig  i rør/stang og dekk, men med diameter  så store at kulefender  passer inni det blir en fin fendring og støpt toppdekke.

Euklid skrev 47 minutter siden:

Bildekk er vel ikke noe særlig om en vil unngå striper på skroget? Eller er det bare jeg som har vært uheldig med de mange bildekk jeg har fortøyd ved? Det lar seg jo vaske bort,

Det er bare å male dekkene hvite så smitter de ikke av.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Enig med Index og Sjeldenutpå :-) For pen kai til å gjemme bak treverk, som uansett er å invitere til vedlikehold en gang i fremtiden. Løsninga til Index er utbredt, sikkert med god grunn. Så kan en jo male hvitt som Roger Jo sier. 

Om fenderne hekter kan en alternativt lage en variant av en "planke" som en henger fra brygga og utpå dekkene der en pleier å ha båten. 

Møkk med bildekk.

Kle steinen inn med treverk. Mye greiere å fårtøye i.

Gjerne ha på noen horisontale fendere, slik at du har fast fendring.

Det er forholdsvis vedlikeholdsfritt, men du må påregne å skifte ut noe treverk en gang i fremtiden.

Jeg har tre, bikket 30 år, og det er modent for noe nye plank her og der.

Godt utsatt for vestlandsvær.

Vil ikke si det krever noe form for vedlikehold, annet enn en vask i ny og ne.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...