Jump to content

Forslag for optimalt festing av anker i baug?

Silkebrisen

Recommended Posts

Hei! Se bilde under, noen som kan gi meg gode forslag for å feste ankeret skikkelig i baugen?

Sånt som det er i dag så henger det kun etter vinsjen og det tror jeg ikke er noe god løsning....;)

PS: Bildet lyver litt, hyssingen som viser på bildet har jeg erstattet med ankerkjetting som går rett på vinsj;)

DSC_2353 (2).JPG2.JPG

Redigert av Silkebrisen (see edit history)

Sånn har jeg valgt å gjøre det. En taustump gjennom en D-ring fra Biltema (el.l.) og en liten plastvinkel fra en  kassert plastboks holder ankeret fint i de forholdene jeg har ferdes i. På styrbord side har jeg limt fast en plastbit (tror det var fra keelguard.com) for å skjerme gelcoat fra den temmelig skarpe kanten på Vulcan ankeret.

Drar ankeret temmelig godt opp med vinsjen. Knyter tauet. Slipper ut en centimeter på vinsjen.

71816BE8-543C-448C-897B-51489C0A2407.JPG

Redigert av tor_ef (see edit history)

Jeg gjør det enkelt når ankeret er oppe ved å trekke et tau gjennom et hull i ankeret og fortøye det i kryssholtet foran. Når ankeret er i bruk bruker jeg en kjettingkrok med tau fortøyd til kryssholtet, av en litt annen type enn den nevnt ovenfor. Jeg har også en slags lås til kjettingen i ankerrullen, men når jeg opplevde at ankeret hoppet så mye under kjøring at også låsen åpnet seg så startet jeg med tau i tillegg (særlig på lengre turer)

Kenneth82 skrev for 17 timer siden:

Du kan avlaste vinsjen med en tau som sikrer ankeret til en av kryssholtene. Ellers ser det ut som du har to sjakler du kan bruke til det samme. 

Da har du også sikring for at ankeret ikke raser ut om vinsjen gir seg. 

Tror jeg prøver å ta en lastestropp gjennom de fremste sjaklene og feste i øyet på ankeret, da blir det enkelt å løsne når jeg får bruk for ankeret. Vet ikke hvordan låsen til lastestroppen tåler saltspruten der fremme, men da får jeg heller følge med og se...;)

Eg bruker ein slik sikkerhet / eller lås wire, med kraftige karabinkroker i begge ender. Syrefast.

Så når ankeret er i rulla, så klipser eg berre karabinkroken til ankeret, men den andre enden er festet i skroget ein plass.

Når det er festet, så slakker eg pittelitt ut på kjetting slik at det ikkje er belastning på vinsjen.

1_19_galvanized_spring_carabiner_steel_wire_with_swivel_snap_hook.jpg.246dd1f8d0a6ab0ca1ebc776355756e9.jpg

Barbaria skrev for 8 timer siden:

Vil ikke et galvanisert anker begynne å ruste i det borrede hullet?

Hos meg ser det ut til at hullet i ankeret er gjort under produksjon av ankeret, før galvanisering, er i alle fall ikke noe rust. Men zinksprayen som Gunga Din viser til bør vel gjøre nytten i så fall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...