Jump to content

Hentetur Bergen - Bærum - Enes35 - Påske 2019

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei!

Da er det min tur til å lage min første hentetråd...

Båten ligger i Bergen og skal hjem til Bærum i løpet av påsken.

Litt skeptisk til å ta med hele familien forbi Costa del Jæren, så derfor har vi bestemt at kone og tre barn tar toget til Kristiansand, og blir med derfra. 

Jeg kjører ikke ny båt helt alene, så strekningen Bergen-Kristiansand blir derfor guttetur, som jeg håper vi får til ca en uke før palmehelgen.

Jeg følger tett med på windy.com, og har et håp om et værvindu mellom torsdag morgen 4.april og kvelden dagen etter. Torsdagen ser enn så lenge fin ut, men det er jammen tett mellom stormene som blåser inn fra havet, så hvert værvindu er smalt...

Båten er en Enes 35fot fly med singel 400hk på fast aksling, og går i maks 25knop. Det er en plog på 8tonn, så den skjærer seg godt gjennom sjøen. Det er to dieseltanker på 400liter, men jeg aner ikke hvor langt jeg kommer før jeg bør bunkre. Tankmåler viser visstnok «tomt», lenge før det faktisk er tomt. Hva tenker dere om å bruke opp en dieseltank av gangen, så jeg vet hvor langt jeg kommer på en tank? Er det dumt å kjøre helt til det begynner å fuske litt, og så slå over til tank nummer 2?

Har dere noen tips til hyggelige «nødhavner» jeg kan sette igjen båten, dersom jeg må kaste inn håndkle et sted mellom Egersund og Kristiansand.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Gratulere med båt!

Neppe lurt å kjøre tank tom for da drar du opp all dritt som måtte ligge i tanken, det kan stoppe motoren.

Men om det ikke stopper motoren så vil du dra inn luft og da stopper det definitivt. Kan være vrient å få igang igjen.  Du kan banne på dette skjer på en utsatt plass, jfr tingenes iboende faenskap.

Vil på det sterkeste anbefale å toppe tankene før du går ut rundt Jæren nettopp for å unngå skvalping i tankene.

Redigert av Lanber (see edit history)

Ja diesel motorer som stopper pga tomt for drivstoff kan være skikkelig vanskelig å få startet igjen. Ikke sats på det. Forrige eier vet vel hvor mye maks forbruk er i dårlige forhold. Bruk dette og loggen for å estimere når du må bunkre. Ikke kjør den for lavt om du kan unngå det. Jeg hadde satset på minst 200/300l som minste volum før bunkers. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Støtter opp i rådene du får fyll topp før Jæren og er det greit med en pitstopp så tar du innom Egersund og topper tankene der og
da trenger du nok ikke fylle tankene stort mere før Kr.sand
Plasser du kan legge igjen båten vil jeg tro går greit  Karmøy -Stavanger-Tananger -Sirevåg-Egersund-Fl.fjord-Farsund-Båly-Mandal -Søgne

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

@Lanber; @Sjøbliss; @chrisrik; @Jakob T; @LALUNA II;

Takker for tips og råd; da blir det IKKE kjør en tank tom -strategien. Jeg får finne en annen metode for måling av tanknivå. 

Flott med gode tips til hvor jeg bør bunkre. 

Det er nå meldt fralandsvind på store deler av strekket. Jeg tenker at det generelt er gunstig.

Men hva tenker dere om å velge mellom store bølger eller sterk vind for en motorbåt? Trumfer alltid store bølger, eller sterk vind?

Hvor ville dere satt «grensen» for hhv. bølgehøyde og vindstyrke; for meg med ukjent båt, ukjent område og som er «ny» med kjøring utaskjærs?

Tung sjø går som regel veldig greit så sant ikke vinden kommer på toppen av den for da kan det begynne å bryte å bli en utfordring
Fralandsvind er gunstig nedover jæren og som det ser ut nå så henger nok litt norvest tungsjø igjen så en må se selv hva en er komfortabel med når en kommer dertil ..
Min erfaring er at Jæren rev kan være det verste stykket og bedre nedover ;-)

Familiesnekke skrev for 3 timer siden:

Jeg får finne en annen metode for måling av tanknivå

Fyll opp før du drar, fyll opp igjen fire timer senere. Ta fyllte liter og dividér på 4, så vet du forbruk pr. time... hvor store tanker du har vet han som selger deg båten. Fyll opp igjen før du har kjørt halv- tom...

Gratulerer med ny båt!

Min far kjøpte en halvfabrikat og bygde den opp på slutten av 80-tallet.
Ble desverre solgt før den kom på sjøen, så har ingen erfaring med sjøegenskaper.

Før du legger ut på tur bør du sjekke dieseltankene for vann og grums.
Hvis det ikke er mannelokk, så prøv å få sugd opp litt fra bunnen av tanken.
Det siste du trenger er at dieselfiltrene går tett i dårlig vær.
Du bør uansett ha med minst ett sett med reservefilter.
Med så ny motor så er den vel selvluftende, hvis ikke trenger du verktøy for å lufte.
Ta med en dunk med motorolje også.

Lykke til

Gratulerer med ny båt.

Vedr tankmåler og forbruk.

Fyll opp tanken i Bergen, gå til Shell i Kopervik  mener det er ca 80 nm 

Fyll opp tankene igjen så har oversikt på forbruk pr time/nm.

Da har du også fulle tanker når dere begynner på Boknafjorden og Jæren.

Det er ca 80 nm fra Kopervik og til Egersund hvor det er en grei plass å fylle igjen.

Ha alltid mye diesel på tankene hvis det er rufsete vær.

Ha ekstra sett med filtrer med for er det dritt på tankene og været er rufsete, så er det en dårlig kombinasjon. 

Lykke til og god tur. ??

Jeg ville også byttet filter før jeg dro, både for å være sikker på at filtrene er rene og fin, tapp av vannutskilleren og se etter vann (løsne tappeskruen i bunn av grovfilterholderen). Er det vann / og eller grums i dieselen kan du vurdere ekstra tiltak. Er det ikke noe så blir du roligere samt vet du nå hvordan du bytter om du akutt må gjøre det utenfor Jæren. Er ikke gøy å måtte finne frem verktøy og manualen for første gang i 3-4 meter sjø. 

Ha med ekstra filter til alt, olje, diesel for og fin, ekstra reimer er også smart. Sjekk reimene at de er hele og uskadd. Ta med en dunk olje, lavt oljetrykk er ikke gøy har vi jo erfart ?

Ta med drivanker og VHF. Jeg foreslår også at du melder fra til kystradioen at du går over Jæren for første gang i ny båt og hør om de har oppdaterte forhold fra f.eks. RS eller andre de har kontakt med i området. Si at du gi beskjed ved ankomst så følger de med på deg. Finner du noen å gå sammen med så er det enda mer trygghet.

Legg gjerne ut kursen på plotteren før avreise. Legg opp kursene på et papirkart eller en kartskisse i tillegg så har du backup. Merk deg ut hvilke landemerker du skal se etter når du skifter kurser og skriv det ned. Går du feil på nav utstyr klarer du deg da uansett. Legg merke til alt av merker slik som ledens retning, lateralmerker osv. Papirkart ville jeg hatt med.

Alt over høres kanskje voldsomt ut men man kan ikke planlegge for mye. Alt man har planlagt for som man ikke får bruk for er bonus. Jo bedre forberedt du er jo roligere er du i en krise, for da har du en plan. 

Har du radar? Den er lite verdt om du ikke kan å bruke den. Ta en runde på hvordan den brukes så du kan om du må. 

Til sist vær, vær, vær og vær. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Takk for alle gode rådyr og tips! @LALUNA II, @Ttor, @Code0, @sjarlatan, @brs, @Sjøbliss. Jeg skal love å bunkre før jeg forlater Bergen, før Jæren og i Egersund. Har dere tips til en god båtutstyrsbutikk nær Søreidgrenda?

Nå sitter jeg i båten i Bergen, med et «hybel size» flyttelass hjemmefra; pappesker, bager og plastposer overalt! Jeg har nå to kvelder på meg til å få alt trygt plassert, montere ny kartplotter, kjøpe inn «resten» (hva nå det er; bortsett fra papirkart sørover og ny landstrømskabel?), og gjøre båten sjøklar til avreise torsdag morgen. Veldig spent på værmeldingen fremover; jeg går ikke ut for enhver pris... Jeg ligger ved siden av Redningsskøyta; kanskje jeg bare skal spørre pent om en redning først som sist...?! 

Slik det ser ut på Windy.com nå, så er det kanskje realistisk med Egersund på torsdag, og Kristiansand på fredag; eller er jeg dumdristig da?

Ikke godt å bli i klok på dette været enda det veksler endel
Friskt i sør
Været på Lindesnes nå på morgenen

Delvis skyet med litt sol, men en sur østavind.

2. april 2019 kl. 7:11 av Fyrvokter Kjell
Lavtrykket er på plass i Skagerrak og i mange dagen framover vil vi ha lavtrykk sør for oss og høytrykk nord for oss, det medfører østlig vind. Dette ser ut til å kunne vare en stund. Lavtrykket kommer på plass med en nedbørfront som bruker morgendagen på å passere. Resten av uka ser riktig bra ut. Kjølig luft også i dag og noen gløtt av sol, men østlig liten til stiv kuling 11-14 m/sek, gjør det litt surt. Trykket faller i dag fra 1013 til 1005 hPa i kveld og det kan komme noen dråper allerede i dag. Noe sjø, 1 til 2 meter fra sørøstlig retning og noe strøm fra samme retning. Temperaturen i sjøen holder seg rundt 6 grader. Fyrvokter Kjell.
  • Sjøtemperatur:6.5 °C
  • Lufttemperatur:4.6 °C
  • Bølgehøyde:1-1,5 meter, svak/noe sjø.
  • Barometertrykk:1014 hPa, fallende.
  • Sjøtemperatur:Øst/Sørøst.
  • Sol opp/sol ned:06:58 – 20:14
  • Vindstyrke:9,1 m/sek, frisk bris.
  • Sikt:Moderat, 20-30 km.

Heisan og gratulerer med ny båt ! 

Det er ikke lenger noen båtutstyrs butikker på Søreide, desverre. Ligger selv der med min båt og bor i nærheten. Du må til Maritim  skal du finne en butikk, ligger en god en på Damsgård men du må nok ta en taxi.

Vi kjører hvert år rundt Jæren og til Sørlandet, og følger følgende varsel før vi sette kursen rundt. 

Max bølgehøyde 1 - 1,3 meter, det er alltid større bølger innimellom

Vind, max 8-9 m/sek

Bølgeretning fra nord og nordvest.

Sjekk yr.no sine farleder, der får du ok varsler.  Beste er når vind/bølger endrer retning, da legger det seg ofte flatt, men du er muligens litt tidlig ute på årstiden til å få en rolig overfart.  Om det er store dønninger fra nord / nord vest, kjør ut fra Kvitsøy, da får du litt sjø i mot i 30-40 min, før du kan dreie sør. Da slipper du å snike deg langs Tananger for å stampe deg ut mot bøyen. 

Avstanden til land regulerer vi ved å holde oss på ca 100 + dybde. Blåser det fralandsvind med sjø fra sør, kan du faktisk få det roligere ved å gå tett opp mot land.

Ellers støtter jeg alle forslag om bunkring samt sjekke tanker/filtre før du drar.

Lykke til :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)

Jeg er her med bil, så jeg kommer meg rundt:) Prøver en tur på Biltema først, siden det er nærmest, og så tar jeg Maritim etterpå.

Er det noen som kan låne meg papirkart ned mot Kristiansand, og kartbrikke (Garmin)  til Haugesund?

Jeg skal på jobbreise til Bergen rett etter påske, og kan levere tilbake da:)

Jeg kan godt betale full innkjøpspris som depositum :)

Jeg regner med at det blir mange år til neste gang jeg skal sjøveien dette strekket, og det er litt surt å kjøpe kart for noen båtplapper bare for denne ene turen...

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...