LALUNA II Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Postet svaret her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøga Svart 2.April.2019 Link til dette innlegget Svart 2.April.2019 Ser jeg har blandet litt mellom trådene her :) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 @Sjøga, fyll opp tankene ved Askøybrua og gå deretter til Kopervik for fylling for å få omtrentlig forbruk nm. NB! Fyllinga er på nordsiden av Kopervik på en Shellstasjon. Gå deretter rundt "hjørnet" og legg deg for kvelden i Kopervik. Da er det noen få nautiske før du er ute ved Kvitsøy - og når du går utover så har du rukket å få god arbeidstemperatur på alt. Jeg foretrekker å strekke denne turen litt og gå rett til Mandal om vær og føre er slik at det utholdelig. Men, skal sies at jeg bare har gått der 3 ganger de siste 10 årene og har bare vært uheldig med været en gang. Fra Kopervik er det fint å gå ut med lyset og så er det 110nm til Mandal. Da er du "home free" og det er veeeeeldig fint å gå nordfjorden fra Mandal og til du nærmer deg Søgne. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 (redigert) Som været er nå hadde jeg valgt å gå til Stavangerkanten- Kvitsøy og så vurdert vind og sjø derfra Dra avsted grytidlig ved godt vær fordi de værvinduene som vises på windy nå de er ustabile og været skifter fort på strekningen jæren -lindesnes Ser ut som brukanes til Egersund fra Lista og videre vil nok sjø og vind ta seg opp noe Forslag etter Lista under 4.5 meter høyde så kan dere gå Spangreidkanalen ved drittvær ;-) babord(venstre )ved pkt.10 Redigert 3.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Akvaviten Svart 3.April.2019 Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 Hei Gratulere med ny båt - Er der selv - skal hente båt i Bergen 12. april. Nyttige kommentarer når jeg nå planlegger ferden til Drøbak. Planlegger å reise ut 12 ettermiddagen og dra oss så lang ned mot Stavangerer lys og værforhold tillater Følger med på oppdateringer Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 3.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2019 @LALUNA II; igjen, tusen takk for alle råd og tips du deler; det setter jeg stor pris på! Min navigatør ankommer Flesland i morgen ca kl 08, og da drar vi rett i båten og kaster loss! Jeg håper vi kommer oss til Egersund i morgen, og så får vi se an været, om vi kommer oss videre på fredag. Og takk til alle for alle hyggelige gratulasjoner om ny båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 4.April.2019 Link til dette innlegget Svart 4.April.2019 Hvor langt er dere kommet? hiver meg på fly til stavanger i morgen tidlig og regner med avgang mot mandal i 13 tiden. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.April.2019 Link til dette innlegget Svart 4.April.2019 Ser jo brukanes ut for Fredagen frem til Lista før vinden friskner på https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7 1-2 meter sjø nedover fra sydvest 7.5 sek. friskner vinden fra Egersund kan det fort bli friskt men dere kan føle på det og eventuelt retunere ned mot land inn mot Flekkefjord Hitra e.l eller kjempe og dukke innaskjærs innaskers etter Farsund Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 4.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2019 Hei, vi kom oss ikke avsted før, kremt, litt utpå dagen. Det sto igjen litt for mange «skal bare oppgaver»... Jeg fylte blant annet opp begge dieseltankene på turens hittil billigste og hyggeligste bunkringsplass; 10:90,- innerst i Dolvika(/en). Og jeg hadde en (svært optimistisk( plan om slepejolle; slik at vi etter en halvtimes kjøring lærte the hard way, at dette var en veldig dårlig ide, og snudde, og kjørte tilbake til start for å legge igjen jolla der... Så nå har jeg fått meg et nytt problem; hvordan skal jeg få med meg jolla hjem igjen til Oslo/Bærum? Noen her som har plass på en lastebil, eller har en tom biltilhenger som skal fra Bergen til Oslo? Uansett; klokken ble da 13:30 før vi kom oss avsted, nå uten slepejolle, og kunne banke i over 20kn nesten hele veien. Det var sol og silkeføre innaskjærs hele veien til Sletta, før Haugesund, og vi nøt den vakre naturen i skjærgården. Takk for tips om rutevalg! Det ble mange Snap’er og skrytebilder til de kjære der hjemme :) Over Sletta ble det litt saltsprut på dekk, men fremdeles bare kos. Vi ble så opptatt av alle de store båtene i oljebransjen, at vi glemte helt å følge med på hvor vi skulle bunkre «før broa i Haugesund», så vi endte med å ta Haugesund nordover igjen, for å ha fulle tanker igjen før Jæren... Hyggelig å se begge sider da, men tips til andre ferskinger; ta «by-siden», hvis dere skal bunkre i Haugesund; og det er visst 3knop på det smale helt der nord; det passet «lokalpolitiet» på å minne oss på fra en utestevering, da vi grisekjørte i 5kn, uten å vite bedre; «Idioter» var navnet vi fikk tildelt av den informative mannen... Fra Haugesund «tog vi na» i ett strekke til Egersund, utaskjærs alt sammen; og sneiet vestmerket ved Jærens rev. Det slo, sprutet og ristet litt, men det gikk helt greit i over 20kn her også. Vi kjørte mye på 20-40meters dyp, og fant ut at det ikke hjalp så mye å dra ut mot 100m dyp, så da tok vi korteste kurven sydover langs land. Da vi kom til Egersund så bunkret vi på et sted med deilig varmt vann til å skylle av badeplattformen, før vi gikk til gjestehavnen i sentrum; et rent og pent anlegg. Det var perfekt med en gatekjøkkenrestaurant på bryggekanten. I morgen er det meldt litt mer blæst, men vi prøver oss sydover til Kr.sand for det; vi har jo tross alt krysset Jærens rev i dag:) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.April.2019 Link til dette innlegget Svart 4.April.2019 Bra kjørt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøbliss Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Flott! God tur videre! Jolla kan du vel ta opp-ned på taket på en vanlig bil og surre fast. Det er sånn jeg frakter jolla vår i alle fall. Blir det noen snaps for oss å se på underveis? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Småfriskt nå på morgenen 10ms på Lindesenes https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/marinogram/57.99737033883815_6.736386868217637 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Vinden nå Redigert 5.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Skrytebilder skal bli:) Først skjærgården rett syd for Bergen: Jærens rev: Det ble ikke noen bra bølgesprutbilder; men som dere ser, så var vi veldig heldige med vær og bølger! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 @Sjøbliss; jolla er en Steady 320 med styrekonsoll og påhengsmotor. Til sammen ca 150kg. En gummijolle hadde jo fint gått på biltaket, med ikke denne :( Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Jaja da så. Jeg har en stor henger du kan låne, men det er med hjul og vegger, ikke beregnet for båt men kanskje den kan brukes? Eventuelt går det sikkert å leie en båthenger et sted for en tur over fjellet. Lykke til videre på reisen og takk for fine bilder! Keep them coming! Redigert 5.April.2019 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
index Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Familiesnekke skrev for 8 timer siden: Hyggelig å se begge sider da, men tips til andre ferskinger; ta «by-siden», hvis dere skal bunkre i Haugesund; og det er visst 3knop på det smale helt der nord; det passet «lokalpolitiet» på å minne oss på fra en utestevering, da vi grisekjørte i 5kn, uten å vite bedre; «Idioter» var navnet vi fikk tildelt av den informative mannen... Ikke lett å beregene farten med ny båt. Men det er en grunn til at det er 3 knop her, du går rett gjennom byens største småbåthavn med trange løp mellom flytebryggene og dessuten har kajakklubben sitt anlegg circa halvveis I sundet. Så du kan treffe på litt av hvert her. Når det går såpass at folk på land reagerer så går det nok litt fort... Redigert 5.April.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Marimari Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Goood tur Knut! Vi kommer etter om en uke ⛵️ Fint at du kjører opp løypen før oss ? Redigert 5.April.2019 av Marimari (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
guddal Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 God tur, og hils Helge navigatør! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Observasjoner fra de nærmeste målestasjonene Lindesnes fyr målestasjon, 16 moh.0,0 km fra Lindesnes fyr målestasjon Vær Temp. Vind Temperatur siste 30 døgn Klarvær. 9,7° Frisk bris, 10,4 m/s fra øst-nordøst Kl 11.00 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Spruter godt på vinduene nå ja; utenfor Farsund:) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Kommer du deg forbi Lista så har du kanskje mulighet til å gå Sprangereidkanalen, mener det er 4,5 frihøyde, kontrollmålte en gang og da kom jeg til 4,8 m. Da sparer du deg for mye motsjø, ser det melder 9-11 m/s på Lindesnes fra øst. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 @guddal; Navigatøren hilser tilbake:) Veldig trygt og godt for meg å ha med han! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Stikker dere inn via Korshavn før dere runder ? http://www.korshamn.no/jomno/nb/web-kamera-korshamn-korshavn/live-kamera Redigert 5.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.