Jump to content

Hentetur Bergen - Bærum - Enes35 - Påske 2019

Familiesnekke

Recommended Posts

@Sjøga, fyll opp tankene ved Askøybrua og gå deretter til Kopervik for fylling for å få omtrentlig forbruk nm.

NB! Fyllinga er på nordsiden av Kopervik på en Shellstasjon. Gå deretter rundt "hjørnet" og legg deg for kvelden i Kopervik. 

Da er det noen få nautiske før du er ute ved Kvitsøy - og når du går utover så har du rukket å få god arbeidstemperatur på alt. 

Jeg foretrekker å strekke denne turen litt og gå rett til Mandal om vær og føre er slik at det utholdelig. Men, skal sies at jeg bare har gått der 3 ganger de siste 10 årene og har bare vært uheldig med været en gang. Fra Kopervik er det fint å gå ut med lyset og så er det 110nm til Mandal. 

Da er du "home free" og det er veeeeeldig fint å gå nordfjorden fra Mandal og til du nærmer deg Søgne.

Mvh

Tor Arild

Som været er nå hadde jeg valgt å gå til Stavangerkanten- Kvitsøy og så vurdert vind og sjø derfra
Dra avsted grytidlig ved godt vær fordi de værvinduene som vises på windy nå de er ustabile og været skifter fort på strekningen jæren -lindesnes
Ser ut som brukanes til Egersund  fra Lista og videre vil nok sjø og vind ta seg opp noe

Forslag etter Lista
under 4.5 meter høyde så kan dere gå Spangreidkanalen ved drittvær ;-) babord(venstre )ved pkt.10

jpg-2019-apr-3-003.jpg.ba30f92d5829c6eafee5163d9d0597da.jpgjpg-2019-apr-3-002.jpg.ce5d0aca07307a77e0d97cbd9d2e52e0.jpgjpg-2019-apr-3-001.jpg.f460e181012d1b8a96c9be78fe1fa066.jpg
jpg-2019-apr-3-004.jpg.d70f518a6d66da3cee8e29fedfe4879f.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

@LALUNA II; igjen, tusen takk for alle råd og tips du deler; det setter jeg stor pris på! Min navigatør ankommer Flesland i morgen ca kl 08, og da drar vi rett i båten og kaster loss! Jeg håper vi kommer oss til Egersund i morgen, og så får vi se an været, om vi kommer oss videre på fredag. 

Og takk til alle for alle hyggelige gratulasjoner om ny båt :)

Ser jo brukanes ut for Fredagen frem til Lista før vinden friskner på
https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/jaren/7
1-2 meter sjø nedover fra sydvest 7.5 sek. friskner vinden fra Egersund kan det fort bli friskt men dere kan føle på det og eventuelt retunere ned mot land inn mot Flekkefjord Hitra  e.l eller kjempe og dukke innaskjærs innaskers etter Farsund

jpg-2019-apr-4-010.jpg

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Hei, vi kom oss ikke avsted før, kremt, litt utpå dagen. Det sto igjen litt for mange «skal bare oppgaver»... Jeg fylte blant annet opp begge dieseltankene på turens hittil billigste og hyggeligste bunkringsplass; 10:90,- innerst i Dolvika(/en).

Og jeg hadde en (svært optimistisk( plan om slepejolle; slik at vi etter en halvtimes kjøring lærte the hard way, at dette var en veldig dårlig ide, og snudde, og kjørte tilbake til start for å legge igjen jolla der...

Så nå har jeg fått meg et nytt problem; hvordan skal jeg få med meg jolla hjem igjen til Oslo/Bærum? Noen her som har plass på en lastebil, eller har en tom biltilhenger som skal fra Bergen til Oslo? 

Uansett; klokken ble da 13:30 før vi kom oss avsted, nå uten slepejolle, og kunne banke i over 20kn nesten hele veien.

Det var sol og silkeføre innaskjærs hele veien til Sletta, før Haugesund, og vi nøt den vakre naturen i skjærgården. Takk for tips om rutevalg! Det ble mange Snap’er og skrytebilder til de kjære der hjemme :)

Over Sletta ble det litt saltsprut på dekk, men fremdeles bare kos.

Vi ble så opptatt av alle de store båtene i oljebransjen, at vi glemte helt å følge med på hvor vi skulle bunkre «før broa i Haugesund», så vi endte med å ta Haugesund nordover igjen, for å ha fulle tanker igjen før Jæren... Hyggelig å se begge sider da, men tips til andre ferskinger; ta «by-siden», hvis dere skal bunkre i Haugesund; og det er visst 3knop på det smale helt der nord; det passet «lokalpolitiet» på å minne oss på fra en utestevering, da vi grisekjørte i 5kn, uten å vite bedre; «Idioter» var navnet vi fikk tildelt av den informative mannen...

Fra Haugesund «tog vi na» i ett strekke til Egersund, utaskjærs alt sammen; og sneiet vestmerket ved Jærens rev. Det slo, sprutet og ristet litt, men det gikk helt greit i over 20kn her også. Vi kjørte mye på 20-40meters dyp, og fant ut at det ikke hjalp så mye å dra ut mot 100m dyp, så da tok vi korteste kurven sydover langs land. 

Da vi kom til Egersund så bunkret vi på et sted med deilig varmt vann til å skylle av badeplattformen, før vi gikk til gjestehavnen i sentrum; et rent og pent anlegg. Det var perfekt med en gatekjøkkenrestaurant på bryggekanten.

I morgen er det meldt litt mer blæst, men vi prøver oss sydover til Kr.sand for det; vi har jo tross alt krysset Jærens rev i dag:)

Jaja da så. Jeg har en stor henger du kan låne, men det er med hjul og vegger, ikke beregnet for båt men kanskje den kan brukes? Eventuelt går det sikkert å leie en båthenger et sted for en tur over fjellet. 

Lykke til videre på reisen og takk for fine bilder! Keep them coming! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Familiesnekke skrev for 8 timer siden:

Hyggelig å se begge sider da, men tips til andre ferskinger; ta «by-siden», hvis dere skal bunkre i Haugesund; og det er visst 3knop på det smale helt der nord; det passet «lokalpolitiet» på å minne oss på fra en utestevering, da vi grisekjørte i 5kn, uten å vite bedre; «Idioter» var navnet vi fikk tildelt av den informative mannen...

Ikke lett å beregene farten med ny båt. Men det er en grunn til at det er 3 knop her, du går rett gjennom byens største småbåthavn med trange løp mellom flytebryggene og dessuten har kajakklubben sitt anlegg circa halvveis I sundet. Så du kan treffe på litt av hvert her. Når det går såpass at folk på land reagerer så går det nok litt fort...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...