Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 @brs; jeg har veldig lyst til å ta Sprangereidkanalen i dag!!! Jeg målte egen båt til 485cm, og ca 440cm uten VHF antenne. Satser på at det i dag! Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 4nm igjen til Lista; det blir spennende å se om det drar seg til når vi skal runde der. Ligger i 20kn nå med bølgene mest fra siden. Går egentlig ganske greit; og mye mindre sprut over båten. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) OK bare husk å legge ned antennen da ;-) Se etter bøyen (GUL) Redigert 5.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Lindesnes nå Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Utenfor Farsund radio nå, og her er bølgene/dønningene vesentlig større, så vi roer ned til 13-15kn. Kjører ute ved de store bøyene. Vurderer innaskjærs... Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Det blir innaskjærs; runder sydmerket ved Færøyflua nå... Litt nervøs for den laveste broa i kanalen, men vi prøver. Litt mindre bølger nærmere land, og kan guffe på litt mot 20kn igjen; deilig å brenne litt diesel :) Redigert 5.April.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Snekkefart er historie, kjør på! Gleder meg til å se på båten en gang i sommer på en holme utenfor Tønsberg ? Du har ikke AIS? Bon voyage! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Ikke så gale rundt Lindesnes iflg camera https://lindesnesfyr.no/webkamera/ Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Ble stille ligger de i Båly eller sitter de fast i kanalen ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Morten_L Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Pratet akkurat med han, de er kommet til Kristiansand. Han låner båtplassen min til neste etappe av henteturen. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 (redigert) Godt å høre at de er kommet frem Så var det bare om den andre "Sjøga" kom seg av sted og status;-) Redigert 5.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Martine29 Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Bra jobba, artig å følge med på. Å så har jeg nettopp sett reportasje om de to norske gutta som rodde over atlanteren. Bra jobba det også. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Hei, Ja; vi klarte Egersund-Kristiansand på 6 timer i dag; hurra! Veldig fornøyd med det:) Tusen takk til alle som har bidratt med alle gode råd og tips underveis; og da spesielt @LALUNA II, som har fulgt oss tett på! Gikk under broene i Kanalen med 20-30 cm margin, med antenna nede; puh! Etter det ble det en humpete og våt tur på et par av de åpne strekkene. Jeg synes styringen ble vanskeligere og vanskeligere; båten ville liksom ikke «lystre», selv om jeg rattet og rattet; før noe (roret) «plutselig» tok tak, og så svingte jeg for mye... Lurer på hva det er; kan det hende jeg har fått luft i styrehydraulikken? Min navigatør måtte hjem i dag, så jeg slapp han av ved Gjestebrygga. Det blåste litt så jeg slet VELDIG med å legge til. Jeg avventer derfor her til i morgen med litt roligere vind og en hjelpende hånd fra @Morten_L, som er så generøs og lar meg ligge ved hans brygge frem til Påske:) Håper jeg finner ut av det med styringen; finmanøvrering er vanskelig nok som det er...! Jeg har brukt kvelden til å vaske av noen kilo med salt, og tørke opp rundt inne i båten; jeg finner hele tiden en ny liten vannpytt; i den ene lugaren tørket jeg opp et par liter! Og under motoren ligger det sikkert 10liter, som jeg ikke har begynt på ennå... Båten har ligget på vannet i Bergen i hele vinter, og det var svært lite vann jeg tørket opp i båten før henteturen. Sjøsprøyten fant jammen veien inn...! Men nå måtte jeg ha en ølpause, og da ble det oppdatering her også. Jeg gleder meg til fortsettelsen av henteturen i Påsken! Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Kan høreres ut som luft ja hvis rattet går og går og ikke lystrer på det viset ... Sjekk alle slangekoblinger og pakningene på styresylinder ...kan være en liten lekkasje en plass Lykke til videre med båten ... Godt kjørt i dag Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 index skrev for 12 timer siden: Men det er en grunn til at det er 3 knop her, du går rett gjennom byens største småbåthavn med trange løp mellom flytebryggene og dessuten har kajakklubben sitt anlegg circa halvveis I sundet. Så du kan treffe på litt av hvert her. Når det går såpass at folk på land reagerer så går det nok litt fort... Hei, jeg er ikke en erfaren båtmann, og da sikkert også derfor en idiot, men jeg kjører ikke over grensen på 3knop med vilje (helt sant), men fordi jeg ikke vet bedre. Jeg kan den generelle 5-knops-grensen, og jeg holdt 5kn; og det pleier å være tydelig skiltet før smale sund og områder kommunene vil at vi skal holde 5kn. Men jeg så ærlig talt ikke noe skilt med 3kn på vei inn i det smale i Haugesund (det et veldig mulig at jeg overså et slikt skilt). Der det er sær-regler med 3kn; hvorfor er det da ikke mer tydelig skiltet; på samme store tydelige skilt-mal som brukes for 5kn? Jeg vet også at det er 3kn i kanalen i Moss, men det er fordi jeg har «hørt det»; ikke fordi jeg har sett noe skilt... Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 Jeg tror du har lite olje på styringen din, da suger bare rattpumpen luft. Sjekk om nivået er riktig og fyll opp om nødvendig. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Familiesnekke Svart 5.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 @-Luna-; jeg har to styreposisjoner; en nede og en oppe på taket. På begge ratt-nav er det en propp til å fylle på, men jeg har ikke sett noen «tank» eller peilepinne, som jeg kan bruke til å sjekke styrehydraulikknivå. For å få ut luften; holder det å fylle på øverste punkt, eller må jeg pumpe inn nede, og slippe ut oppe. Andre triks for lufting? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Jeg fyller på ved rattet. Har bare en styreposisjon men prinsippet blir likt. Skru opp skruen og fyll opp. Slå på tenninga og ha på startbatteri. Vri så maks utslag styrbord, så babord, styrbord osv. Du fortsetter slik til det ikke bobler og nivået ikke synker. Vri sakte fra side til side. Skal gjentas mange ganger, kanskje 10-20 ganger. Gjenta samme prosedyre på øverste styreposisjon når du er ferdig nede. Vet at noen har et rør eller reservoar de skrur fast i påfyllingen. Da kan du fylle med olje helt opp i røret / reservoar mens du vrir. Når du ikke ser bobler komme ut er du ferdig. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Fyll på toppen der luften kommer først (høyeste punkt ) og dreie fullt begge veier for å evt.arbeide ut luften ....men igjen sjekk for lekkasjer Fyll helt fullt oppe uten at det går over når du dreier ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøbliss Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Ok, er det ikke riktig å ta posisjon for posisjon slik jeg har trodd @LALUNA II? Nå har jeg bare en... Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Lufting (ratting) kan en nok gå over alle posisjoner men mener en skal fylle oppe da det er den naturlige veien luften havner(øverst) uten å være helt bastant på det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sjøbliss Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Ok. Jeg har vært helt sikker på at man skulle gå løpet opp og alltid avslutte øverst. Takk ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
LALUNA II Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Avslutte øverst høres helt naturlig ut ja ..logikken sier det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Trophy Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Har alltid luftet bare øverst på min. Det funker. Tror det vil bli mye søl hvis man lufter nede... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.April.2019 Link til dette innlegget Svart 6.April.2019 Du må sjekke om du har trykksatt styring. På min er det en beholder med manometer bak ved styresylinder. Det er også påfylling der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.