Jump to content

Hentetur Bergen - Bærum - Enes35 - Påske 2019

Familiesnekke

Recommended Posts

Jeg har akkurat samme reservoar tank som Bjørn Løvjomås..

Når jeg monterte på autopilot, måtte jeg etterfylle, og lufte..

Men dette systemet er selvluftende, låste bare autopiloten på en posisjon, og rattet i mot begge veier...

Etterpå trykksetter en systemet med en vanlig sykkelpumpe...manometer viser når riktig trykk...

Dette eliminerer luftbobler i systemet...komprimerer dem...

Familiesnekke skrev 7 minutter siden:

Takk for gode lufteråd! Fra forrige båteier fikk jeg forklart at jeg skal bruke «Castrol Transmax» (gearolje?) til både Styrehydraulikk og trimflaps. Noen flere som bruker dette?

Hvis du har samme styresystem som meg, så er det viktig å bruke den oljen som produsenten av styring foreskriver. Hvis ikke blir styring veldig tung. Baystar  styring har en egen olje. Den går også på styringen på min båt.  Maritim selger den olja. Ganske dyr faktisk

Endelig ble det Bobåt

Dette ligner på et tradisjonelt oppsett som er brukt i mange båter. Er samme prinsippet som her ombord hvor det er styrepumper fra Seastar, styresylinder fra Bosvik og autopilotpumpe fra Raymarine. 

Det er utligning mellom styrepumpene gjennom egen slange, dette er øverste slange på styrepumpene. De to som er koblet i nedre kant går til styresylinderen. 

Sjekk først for lekkasje. Her er styresylinderen en typisk synder. 

Kontroll av nivå og etterfylling skjer på øvre pumpe, gjennom pluggen rett forran rattet. På øvre pumpe skal pluggen ha en ventilasjonsåpning slik at man unngår over/undertrykk i systemet ved endring i omgivelsestemperatur. På nedre pumpe skal pluggen være tett. 

Åpne pluggen på øvre pumpe og se evnt peil oljenivået. En plaststrips kan tjene som peilepinne. Nivået skal være opp mot toppen av pumpa. Når oljenivået på øvre pumpe er korrekt kan du åpne pluggen på nedre pumpe forsiktig for å sjekke at denne pumpa står full av olje. Er det luft her vil det sige olje ned fra øvre pumpe slik at nedre pumpe fylles opp. Steng pluggen når pumpa er full. Etterfyll olje på øvre pumpe ved behov. Tørn så rattet gjentatte ganger til fullt utslag til begge sider på først nedre så øvre styreposisjon for å lufte systemet mot styresylinderen. Følg med oljenivå og etterfyll om nødvendig. Om nivået står høyt i øverste pumpe nå når det er kaldt i været kan det komme olje ut i ventilasjonsåpningen når været blir varmere. 

Når det gjelder oljetype så synes jeg du skal følge tidligere eiers råd. Men ATF-olje kan medføre tyngre styring i og ned at denne er tykkere enn hydraulikkoljene som f.eks Seastar anbefaler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det er mulig at noen styringer skal ha atf olje, men jeg mener å ha hørt at man kan ødelegge tetninger om man fyller dette, helt uverifisert. Greit å holde seg til fabrikantens anbefalinger. Ville gjort som forrige eier sier, men forsøk å finne ut fabrikat og sjekk. 

Har har/hatt bosvik, Sleipner, Tennfjord med hydraulikkolje hvertfall. 

@LALUNA II; takk for besøket; det var veldig hyggelig at du stakk innom for en båtprat, slik at jeg fikk hilset på den hjelpsomme mannen:)

@Morten_L; veldig generøst at du låner bort plassen din til meg; jeg ligger veldig trygt og fint her! Og takk for hjelp og gode råd; nå skal det bli orden på styrehydraulikken!

Takk til alle der andre som har kommet med gode råd ang styringen; jeg ser nå at denne delen av tråden burde vært en egen tråd; 

«Hvordan lufte styrehydraulikken og valg av hydraulikkolje?»

Går det an å flytte denne delen ut til en ny tråd; og ev hvordan gjør jeg det?

Er ikke slike utfordringer en del av henteturen? Jeg mener, en moderne fritidsbåt med alle sine tekniske innretninger vil fra tid til annen gi en eller annen utfordring. Som kan løses. Om dette ikke rapporteres som en del av en hentetråd kan andre bli forledet til å tro at alle henteturer utelukkende er en dans på røde roser. De fleste er ikke det, og det er vel egentlig ikke den gjengse båttur som ikke er hentetur heller. 

Jeg minnes @Bjørn Løvjomås sin hentetur som ble reddet av heroisk innsats fra @liberty etter trøbbel med en propellaksling. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Godt poeng @Brigg; denne henteturen har også preg av både dans på bølger og spennende overraskelser av teknisk karakter (i tillegg til dans på roser).

Da fortsetter jeg med styringen i denne tråden. Etter en prat med @Morten_L kom vi opp med følgende ide til lufting; basert på div jeg hadde drasset med meg hjemmefra (ikke lov å si skrotnisse), og erfaringen med at det ble utrolig mye oljesøl av å skulle helle fra flaske og rett inn i påfyllingshullet på «styresnekka». Slangestussen fungerer altså som et reservoar, og det er lett å følge med etter hvert som luft går ut og olje går inn; da er det bare å ratte i vei; oppe og nede.

4927F913-DD86-41BA-BFDD-C932355B8147.jpeg.0b040e41a138a70a4ce1d9e55d451465.jpeg325F5B5F-851B-4641-AB4F-909A50541605.jpeg.f3b7a37c7e2874e3c498ec816f03e6e3.jpeg

MajorAndy skrev for 8 timer siden:

Smart patent! Havde den så den ønskede effekt?

Det var ikke lett å se om jeg fikk inn så mye olje, og jeg har ikke prøvekjørt etter siste «lufting». Tiden vil vise...

@Sjøbliss;

gjengepartiet på slike standard messingdeler med BSP-gjenger er litt for lange, så jeg fikk det ikke helt tett, og jeg turde ikke bruke gjengetape mot rattpumpen, fordi det som regel blir igjen noe taperester på hunn-gjengene, og dette ville jeg ikke ha inn i styrepumpen. Det ble derfor litt søl nå også; men mengden søl ble noen dråper; istedenfor en halv desiliter jeg sølte ut ved første forsøk, uten «reservoaret».

Så; når jeg kommer hjem igjen skal jeg kappe gjengene ned til 7-8mm og file frem en fin entre-gjenge på tuppen. Viktig å ikke ødelegge gjengene på rattpumpen...

Pakningen til påfyllingen var ganske morken; så jeg får bytte den også; jeg forsøkte med en midlertidig løsning med en rund «Gardena» O-ring, men den «skvatt» unna når jeg skulle dra til, jeg trenger altså en ID 13mm flat pakning her. 

Hvor får jeg tak i det?

Takk for tips @Familiesnekke :) Jeg har et Volvo Penta system så det er sikkert andre utfordringer med det, men det skal sjekkes! Når går ferden videre? Vi kommer på sjøen om 3 dager ... det klør i fingrene etter båttur!! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

• 2 uker senere...

Nå har vi hatt to etapper; KrSand-Lillesand, og så til Lyngør i dag. Nydelig vær og nesten flatt vann. Første kveld i t-skjorta helt til solnedgang :) 

Så båtteknisk;

-ratt-ringen falt av (!)

-og jeg har kjørt med «reservoaret» på i to dager.

I dag gulpet det først ut mye olje, og så ble det helt tomt. Jeg forstår ikke dynamikken i styrehydraulikken her. Det virker som termisk ekspansjon, når det er kaldt(!), og så kontraksjon når det blir varmt... burde det ikke være motsatt?

Har jeg nå da fått masse luft inn i systemet igjen?

Jeg skal i hvert fall fylle på igjen før jeg drar i morgen, men da havner vel all overskuddsoljen ut på nedre styreposisjon?image.jpg.b40155ac08f728510c46ed214f392db5.jpg

Familiesnekke skrev for 17 timer siden:

I dag gulpet det først ut mye olje, og så ble det helt tomt.

Det var vel gjerne masse luft som fant veien ut. Hvordan er styringen nå, har den blitt bedre?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...