Jump to content

Twin Disc 506 gir, metallstøv i olje


Fiskebåtrederi

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring eller kjenner til hvem vi kan kontakte for å få info. om hva vi bør gjøre for å rengjøre giret.

Ser at det er kommet metallstøv i oljen, uvist hvor lenge den har hvert der.

trolig kommet ved at vi ikke har koblet ordentlig til før full fart å da slurer lamellene.

Vi tenker først å rengjøre girboksen helt for gammel olje.

trenger en skikkelig gjennom skylling . 

Er da usikker på hvilke stoff en bør bruke for gjennomskylling.

Og hva som er den beste måte å få ut all gammel oljen på.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mine gir hos Progess Ingeniørfirma. Fått gode råd. I et tilfelle sa de at det var reparerbart, men unødvendig dyrt. Jeg hadde da hatt problemer på forhånd, og noe var opplagt galt. De anbefalte meg å finne et brukt gir og benketeste det før montering i stedet for å reparere det gamle. Jeg hadde da metallspon i oljen, men det var såpass store skader og slark at det hadde begynt å gnage på huset.

Link to post
Share on other sites

Brukermanual her:

https://progressing.no/wp-content/uploads/2017/05/Twin-Disc-Owners-manual-REV-J-bm.pdf

 

Jeg ville ha foretatt olje- og filterskift ihht manualen + evnt andre aksjoner som skal foretas samtidig med oljeskift. Så sett hvordan ting utvikler seg. Om det ikke er spesielle lyder eller at oljen blir forurenset på nytt etter ett eller kanskje to oljeskift ville jeg ikke vært bekymret. 

 

Jeg antar at det fremgår av manualen hvordan oljen skal suges opp. 

 

Min erfaring er at cluchstøv legger seg som et belegg innvendig i kassa, og dette sitter ganske godt. Om du ikke skyller kassa med noe middel tror jeg belegget blir liggende over tid. Om du skyller med noe kan det være en utfordring å få det ut igjen, og et oljeskift eller to vil være nødvendig for å være sikker på at kassa er ren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...