Timmeeh Startet 29.Mars.2019 Del på Facebook Startet 29.Mars.2019 Har montert ny dieseltank i båten. Der er lagt påfylling under rekka. For å få lufting over påfyllingen, men samtidig beskytte mot sjø og regn tenkte jeg meg en svanehals hvor jeg la slangen inni. Hvor får jeg tak i en slik? Noe ala bilde. Rekker i alu så kan sveise rør på men redd det blir for mye kanter inni til å tre en slange 180gr? Denne i rustfri var ganske dyr. Trenger ikke være flotte greier Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Lufting må helst utformes som ein oppned U. Dette gjer ein oftast med slangen innomhus. Då unngår du at vatn kan renna inn, og du unngår vannlås på slangen. Sjø kjem nedifrå, eg ser ikkje for meg at den stussen du har avbilda vil væra god nok. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Ok, tar imot tips her ja. Fant et bilde av hvordan båten er, det er ikke her tank fyllingen er lagt men det ser likt ut. Dekksforskruvning under rekkene der. Trangt som F under så helst vil jeg slippe å krongle alt for mye under der. Så hvordan lage lufting mest hensiktsmessig? Vurderte å strekke slangen helt bak, og opp i mesanhuset. Det er bare et tomrom. Men det er jævla trangt og så blir det en del bøyer så frykter det skal bli bukter hvor diesel samler seg i. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Tror jeg ville satset på en slange med armering som går opp i en U og ned igjen til gjennomføring på utsiden. Da unngår du muligheten for litt søl på dekk siden det er vel fisk som skal ombord? Kjøper du en slange armert med streng inni og ikke disse med noe tynt fiberstoff (eller hva det nå er) vil ikke luftingen kunne bli flat midt i "U"en" når det blir varmt under dekk. Husk klammer.. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Brukte en slik armert slange til påfylling. De er kurante ja, og rimelige. Lett håndterbar. Mener du å legge en oppned U helt opp i det flate partiet, hvor Påfyllinga er, for så å ha en gjennomføring rett ut på skutesiden ca 10cm nedfor? Det hadde jo funka det men det er helt sykt trangt oppi der, var såvidt jeg fikk tredd på 38mm påfyllingsslangen. Håper da det skal flyte over med fisk etterhvert ja, hehe. Så det er jo greit at hvis det skulle skvalpe over at det rant over bord og ikke på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Du kan forlenge lufte slangen litt nedover (etter "Uen" nesten fra nesten topp av rekken så du kommer ned på en plass du har mulighet for å kunne komme til og jobbe. Men nå er dette tatt helt ut ifra bildet du har lagt ut her og det kan selvfølgelig være andre løsninger som er enklere når man vet litt mer.... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Så essensen her er at U en er så langt opp som mulig og utløpet er på utsiden? Kommer sikkert til på et vis. Monterte utløp til lensepumpe oppi der, men da ble det noen sår på armen og etterhvert som den hovna opp ble det bare trangere å trangere å holde på så derfor jeg kunne tenkt meg å ha noe over der, hehe. Har alu sveis så kan lage det meste... Bare kreativiteten det står på idag.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Fant denne bare sånn i farten for å illustrere eksempel på hva du kan bruke som gjennomføring: https://www.maritim.no/skroggjennomforing-90-gr- Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Men. Hvis svanehalsen over dekk er like stor som avstanden fra gjennomføring til toppen av U på løsning 2, så vil de jo ha samme effekt? Svanehalsen kommer jo noe høyere og vil trolig være enda mer beskyttet, eller tenker jeg feil? Jeg står jo fritt til å bøye et alurør feks, og sveise det i dekk. Da bestemmer jeg lengden selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Tror jeg misforstått totalt her. Ble lurt av bildet ditt. Hvis det er kun en form for dekksgjennomføring for ikke å få vann inn i båten du er på jakt etter kan du sveise en slik med rør på og lede slangen godt opp og bøye slange til en svanehals. Utløpet på slangen ender da via den plastgjennomføringen jeg nevnte tidligere. Eller muligens jeg har rotet det ennå mer til her... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Haha. Ja jeg skal ha lufting til tanken, og den bør vel gå over påfyllingen. Så jeg tenkte egentlig bare å bore hull og montere en slik svanehals jeg la bilde av, og legge slangen inni den. Grønn er påfylling. Rød er svanehals Blå er lufteslange til tank som ligger under dekk Gul til gul er avstand fra bunn til topp av U. Her kan jeg jo bestemme selv avstand, og lage den så høy som nødvendig. Dette for at jeg skal slippe å krype under der og plages, og fordi jeg har alurør liggende. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Luftingen bør stå lavere enn påfylling, ikke høyere! Ellers vil overflødig diesel ved fylling komme opp gjennom påfyllingen og renne utover. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 index skrev 9 minutter siden: Luftingen bør stå lavere enn påfylling, ikke høyere! Ellers vil overflødig diesel ved fylling komme opp gjennom påfyllingen og renne utover. Vil det ikke være bedre slik, enn at man fyller full påfyllingen, for så at det renner ut luftingen? Jeg vil jo tro det vil stoppe på likt nivå i lufteslange og påfylling når ting får jevnet seg ut? Og hvis luftingen er lavere vil det jo renne ut der da? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Du skriv du har kontroll på sveis. Håper denne skissa er forståelig. Snitt av løsningen som er i vår Osvik. Eg har ikkje mål på noko, eg anntar ca 10cm brei og ca 20cm høg og kanskje 5cm djup "kasse" som er sveist på innsida. Denne kan du prefabrikere og sveise i tilpassa hull frå utsida. Eg trur eg har 1" lufting. Hullet på vs av skissa er einaste synlige. Tippar under 20mm hull. Får ikkje tommel inni. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Det hadde jo vært en grei løsning. Men under dekk er det så trangt at jeg kommer ikke til for å helsveise.. Overbygd dekk og fenderlist er også skjøtet i overgang til glassfiberskrog, så her er det en del trangere. Såvidt jeg får handa imellom. Men 1000 kroners spørsmålet : den vinkelgjennomføringen, er den over påfyllingshullet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Men 1000 kroners spørsmålet : den vinkelgjennomføringen, er den over påfyllingshullet? Min ? Ja ca 30-40cm Forrige båt hadde lufting lavere. Alltid sprut av diesel ut rett før pistolen slo ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Timmeeh Svart 29.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: Min ? Ja ca 30-40cm Forrige båt hadde lufting lavere. Alltid sprut av diesel ut rett før pistolen slo ut. Høres fornuftig ut. Da skal jeg krype under ved neste anledning og se hva jeg får til! Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) upload failed. Ja ja jeg sveisa et rør med noen 30gr Kapp sånn at det ble en bøy. Ble ca 20cm høyt fra åpning til topp av svanehals og la en 1/2" slange inni. Så hvis det kommer vann inn nå ligger båten trolig opp ned! Upload failed 200 hva betyr det? Redigert 2.April.2019 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 Litt her. https://www.google.com/search?q=Upload+failed+200&rlz=1C1GGGE___NO816NO818&oq=Upload+failed+200&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Timmeeh Svart 5.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2019 Med nyoppdatert forum gikk det. Lima med tec7 og plateskruer foreløpig, så får jeg sveise rundt flensen neste gang jeg rigger alusveisen i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.