Jump to content

Lekkasjer i vinduer

Goddis77

Recommended Posts

Når du prøver Captain Tolley’s bør dette være etter en liten tørkeperiode, altså ikke dagen etter regnvær. En fordel å ha med deg ei fille når du holder på da tørket Captain Tolley’s kan være vanskelig å få av og kan misfarge gelcoaten noe. Etter å ha påført en runde nedi sprekker du mistenker det lekker kan du la dette tørke et døgn før du påfører igjen. Og igjen, hvis nødvendig. Stoffet fungerer slik at det trenger inn der vannet vanligvis trenger inn, så bygger det seg opp lag på lag etter hvor mange ganger du påfører. Ofte holder det ikke med kun en gang, så vær tålmodig og fortsett til du føler du har fått lagt godt med stoff i lekkasjeområdene. Gjerne greit å påføre langs hele vindusrekka da en lekkasje kan være et annet sted enn der det drypper på innsiden. Hos meg har jeg lagt flere lag, enkelte steder mange lag, men er nå helt tett og har holdt seg tett noen år.

Skulle Captain Tolley’s ikke virke tilfredsstillende spørs det om du ikke bør av med karmene for å få tettet skikkelig under. Potensielt en drittjobb da skruer ofte sitter godt og kan knekke i det du skrur dem ut (WD40 på skruene et døgn før hjelper på). Det finnes mange former for vindustettemasse, både herdende og ikkeherdende. På bil blir oftest herdende brukt da gjerne vinduene henger fast til bilen med limen, gjelder forsåvidt også limte vinduer i båt. Men ofte er det karmer/vinduslister som holder vinduene på plass, da kan ikkeherdende butylteip (eller butyl på tube) være en bedre løsning da denne holder seg fleksibel over tid. Letter også eventuelle vindusbytter i framtiden, hvis det skulle bli aktuelt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

For å unngå søl og for lettere å plassere Captain Tolley rett sted, har jeg brukt en slik engangssprøyte en kan kjøpe på apoteket.

sproyte.jpg.e0ee3fcd40801054f3d2e305899ecb66.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da har jeg gått over en runde med stoffet på vinduene.

Forsvant en del ned ved hjørnene og ved bunnen på vinduene, så det er godt mulig det er der det lekker inn.

Tok også en runde med støttene til rekkeverket for å se om det kanskje renner litt der og.

Får følge det opp med flere runder hvis det trengs  :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...