R.O Startet 30.Mars.2019 Del på Facebook Startet 30.Mars.2019 Noen som har kommentar til dette bilde, D4 2009 modell. Kommer rett ut fra marina der den har ligget lagret inne og hatt konservering og service. Jeg er ingen mekaniker, men likte ikke dette. Dette blir nå skrudd opp og sjekket før ev salg - dette er vel kjøleren. Noen med kunnskap om dette som kan gi innspill... zl Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 (redigert) Dette er vel en av de klassiske D4-D6 vedlikeholdsområdene. Denne varmeveksleren skal, etter vedlikeholdsinstruksene, rengjøres hvert femte år. Noen gjør det oftere. Saltutslaget er tegn på avleiringer inne i kjøleren. Jeg ville bedt et VP verksted om å rense varmevekslerne. Motoren er en 2009 modell, da skulle dette vært gjort min. 2 ganger. Ser ikke ut som om det er gjort før (lakken på skruene ser ubrutt ut). Red: Ser at du allerede har bedt et verksted om å åpne, så da løser det seg helt sikkert Redigert 30.Mars.2019 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Bonus skrev for 7 timer siden: Red: Ser at du allerede har bedt et verksted om å åpne, så da løser det seg helt sikkert Verkstedet skal åpne ja. Så håper jeg dette ordner seg. Konservering og service gjennomført, så litt rart at jeg måtte påpeke dette...? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 R.O skrev 1 time siden: ... så litt rart at jeg måtte påpeke dette...? Tja, noen verksteder er proaktive og gode, andre gjør det du ber dem om ... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Er vel ikke noe punkt på lista for ordinær årlig service å utbedre dette... men heller ikke noe i veien for at den som har tatt service på høsten gjør deg oppmerksom på det, allerede på høsten, så man kan ta stilling til hva som bør gjøres. Da vi renset alle kjølere på D6, på verksted, oversteg det prisen på hva en vanlig service i seg selv ville kostet. Mangegangen... med mindre dette ikke har oppstått i løpet av vinteren, så er det igrunn noe man selv legger merke til om/ når man stikker huet ned i motorrommet for å peile olje, sjekke kjølevæske, gå over diverse utstyr, sjekke for lekkasjer mm de utallige gangene i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Er egentlig ganske normalt. Samme på min Yanmar. Heller vanlig Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Det var flere beroligende innspill. Nylig innkjøpt båt, sa da blir jeg litt skvetten. Men en liten rens er den nok moden for... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Hvert 5 år sier vp at systemet akal renses Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man skal åpne eller ikke Mener å huske at verkstedet skulle ha 18000kr for jobben med å, demontere, rense og montere. Så kom ny intercooler innsats i tillegg (det ble oppdaga gryende lekkasje mellom vann og luft på den da den ble åpna). Når du først renser så kan du jo bytte til den gule kjølevæsken til VP. Den holder 4 år mens den grønne holder 2 år Redigert 1.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2019 Bitteliten skrev for 1 time siden: Hvert 5 år sier vp at systemet akal renses Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om man skal åpne eller ikke Mener å huske at verkstedet skulle ha 18000kr for jobben med å, demontere, rense og montere. Så kom ny intercooler innsats i tillegg (det ble oppdaga gryende lekkasje mellom vann og luft på den da den ble åpna). Når du først renser så kan du jo bytte til den gule kjølevæsken til VP. Den holder 4 år mens den grønne holder 2 år Dette er vel min bekymring også, at lang intervall kan ha medført andre problemer. Var det det som var årsaken hos deg, at manglende rens/vedlikehold av kjølesystemet var direkte årsak til gryende lekkasje andre steder.. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Ser nokså normalt ut ja, men irriterende når et verksted har påtatt seg service og konservering uten å i hvert fall si ifra om dette. Sikkert fornuftig å få åpnet dette før evt ny eier overtar. Kan jo si litt om hva som ville kunnet skje for neste eier hvis du eventuelt ikke gjorde noe. Saltavleiringene fører til at sjøvannet ikke får god nok gjennomstrømning. Det har som følge at motoren ikke får tilstrekkelig kjøling og den vil typisk legge seg på litt for høy temperatur under marsjfart, noe som kan bli en alvorlig overoppheting. Så gjelder det også å følge med på om det oppstår skikkelig lekkasje. Det som skjer i praksis når avleiringene når et visst nivå, er at vannet presser seg forbi O-ringene i lokket på ladeluftkjøleren, og i verste fall fyller du motorrommet med vann. Dersom noen av gummislangene i sjøvannskretsen begynner å bli morkne, så kan de også ryke. Det er ikke morsomt kan jeg love deg og det går utrolig fort når det først setter igang. Ta derfor en kikk ned på ladeluftkjøleren når du kjører på maks gass for å sjekke at det ikke har oppstått lekkasje verken fra endelokkene eller i morkne gummislanger. Det kan oppstå lekkasje både på fremre og bakre lokk på ladeluftkjøleren. Så sitter det en liten slangestuss som går ut fra sjøvannsfilteret og bakover i kjølesystermet. Den utsettes for sterk varme fra motoren, og er derfor den første til å morkne, og derved forårsake mulig lekkasje. Generelt gjelder at systemrens litt hyppig er veldig mye billigere enn å måtte åpne opp og i verste fall måtte skifte innsatsen i en eller flere av kjølerene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) Jeg vet ikke årsaken til hvorfor intercoolerinnsatsen på motoren min begynte å vise tendenser til lekkasje. Vi kan si at både jeg og forsikringsselskapet var meget godt fornøyd med at vi unngikk motorhavari her (sjøvann i innsugslufta er ikke helt bra.. :wink:). Hadde det ikke vært for en sta verksmester som ikke ville kjøre systemrens så hadde vi ikke oppdaget dette Min motor var profesjonelt og godt holdt. Men i og med at jeg fikk et klart råd fra erfarent og bra verksted valgte jeg å åpne opp kjølerne for å vite tilstanden. Redigert 2.April.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 2.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Jeg vet ikke årsaken til hvorfor intercoolerinnsatsen på motoren min begynte å vise tendenser til lekkasje. Vi kan si at både jeg og forsikringsselskapet var meget godt fornøyd med at vi unngikk motorhavari her (sjøvann i innsugslufta er ikke helt bra.. :wink:). Hadde det ikke vært for en sta verksmester som ikke ville kjøre systemrens så hadde vi ikke oppdaget dette Min motor var profesjonelt og godt holdt. Men i og med at jeg fikk et klart råd fra erfarent og bra verksted valgte jeg å åpne opp kjølerne for å vite tilstanden. Her er det jeg som er litt sta, men nå har jeg og selger blitt enig om at det åpnes og renses, også deler vi regningen. Verkstedet som også bistår med salget gjør da dette for 15.000kr - det føles mye tryggere. Dette er en 2009 D4 300, eksosbend er byttet og sjøvannsfilter er byttet. Men løpehjul er ikke byttet til metall, dette vurdere jeg som mindre kritisk, men planlegger å få gjort det også i løp av året. Men det ryker fort 10.000kr det også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.