Jump to content

Installasjon av vannvarmer: Innspill til løsning og komponenter

tor_ef

Recommended Posts

Har lyst til å installere dieselbasert vannvarmer for å få bedre tilgang til varmt vann i uthavn. Etter en del fundering tror jeg at jeg ender opp med en løsning med varmeveksler og en vannvarmer a'la Eberpächer D3W. Har laget en skisse til installasjon. Har hentet inspirasjon her på båtplassen.no og på http://www.seilglede.com.

2141338910_VannvarmeriVelocit2_crop.jpg.1241983cce503023db62fd5347fef301.jpg

Ser dette ut som en god løsning? Noen ting å være spesielt oppmerksom på? Hvordan bør jeg koble opp styringen av sirkulasjonspumpa?

Jeg trenger dessuten råd i forhold til varmeveksler. Dette blir jo en sentral og kritisk komponent, men hvilen varmeveksler bør jeg velge? Ebay, for eksempel, flyter jo over av slike -- i veldig forskjellige prisklasser. Jeg aner ikke hva jeg skal velge.

Jeg har en Quick varmtvannbereder på 25 liter (denne typen.) Motoren er en VP MD2040D. 

Redigert av tor_ef
Oppdatert illustrasjon av varmeveksler (see edit history)

Forsåvidt en god ide. Selv valgte jeg å koble helt fra motor for å redusere mulige feilkilder til motor. Kall meg gjerne hysterisk.

Jeg må da kjøre dieselvarmeren (en D3 som kun varmer varmtvannet) eller bruke strøm via landstrøm (eller inverter - har 1-2-3 bryter på varmtvannstanken, så den må ikke trekke allverdens). Vannvarmeren hos meg må gå i ca 45 minutter før alt er varmt og den reduserer effekten. 

I din tegning kan du kanskje oppleve at varmeforskjellene via varmeveklseren medfører at det sirkulerer litt i motoren, og at du mister litt varme dit? Burde du hatt en stengekran på kretsen mot motor for å unngå det?

Jeg moterte ikke en defroster mulighet på vannsløyfen. Det det angrer jeg litt på - kanskje gjøre det først som sist? Blir det kaldt inne nå må jeg i tillegg starte luftvarmeren (D4), selv om vannvarmeren allerede er i gang. 

Det finnes jo også vanntanker med to varmesløyfer i, men det blir kanskje dyrere enn en varmeveksler.

Takker for innspill!

I dag har jeg varmtvannsberederen koblet inn på kjølekretsen på motoren. Båten var satt opp sånn når jeg kjøpte den.) I forhold til dagens oppsett vil forhåpentligvis varmeveksler være med å redusere risiko for driftsstans -- men det forutsetter en god varmeveksler selvsagt. :-)

Hvis jeg forstår deg rett så får du ikke nytte av motorvarme til å varme opp vann til forbruk -- eller har du varmtvannsbereder med to sløyfer selv?

Har oppdatert figuren litt som viser hvordan (jeg tror) varmeveksleren fungerer. Jeg tror ikke sirkulasjon til motor bør bli noe problem egentlig. Men hvis varmeveksleren ryker og skaper lekkasje burde jeg kanskje hatt en by-pass mulighet her.

Jeg så etter varmtvannsberedere med to sløyfer, og de finnes. De minste er 40 liter dessverre, og det får jeg ikke plass til. Denne på 25 liter fra Quick går akkurat inn. Veldig små skott ombord i båten min. En annen ting er at jeg anser doble sløyfer på varmtvannsberederen som en større risiko enn en varmeveksler.

Valgte å droppe varmeveksler og klarer meg dermed uten ekstra ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe. Har montert to kraner slik at jeg kan stenge mellom motor og varmekrets. De tjener to funksjoner, separere motor og varmekrets i fall lekkasje og å stenge kretsløp mot motor for å unngå å varme motor når man skal varme vann vha. vannvarmeren.

tor_ef skrev for 2 timer siden:

Hvis jeg forstår deg rett så får du ikke nytte av motorvarme til å varme opp vann til forbruk -- eller har du varmtvannsbereder med to sløyfer selv?

Jeg utnytter ikke motorvarme til noe som helst lengre. Har heller ikke varmtvannstank med to kretser. Så lenge jeg har Ebern på varmtvannet har jeg ikke opplevd noe negativt med det. Veldig glad i den Eber’n. 

Innenfor hysteriet: havarikommisjonen kom vel til at bortfall av kjøling/kjøleveske var sannsynlig årsak til brannen i den Princessen i Oslofjorden som endte med dødsfall (drukning) (varme smeltet da dieselfilter hvor diesel kom på avveie). Så jeg er egentlig ganske happy med å redusere feilkilder - i en så gammel båt som jeg har er det nok av dem.

Jeg har samme oppsett som du tenker @tor_ef, og det fungerer godt. Har et par varmeregister med vifte også i kretsen. Opplever at motoren blir varmet en del i praksis, noe som er helt supert på vinteren for mitt bruk. Lar da 220v varmeelementet være innkoblet sammen med sirkulasjonspumpen. Glimrende frostsikring. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg lagt mer rør som "gulvvarme", samt satt inn et par fler av disse varmeregistrene. Startes med fjernkontroll fra køya om morgenen, så får rederinnen varm dusj ;).

Har benyttet en slik ebay varmeveksler. Ser så langt ut til å fungere helt utmerket.

Lazyjack skrev On 30.3.2019 at 17.12:

Valgte å droppe varmeveksler og klarer meg dermed uten ekstra ekspansjonstank og sirkulasjonspumpe. Har montert to kraner slik at jeg kan stenge mellom motor og varmekrets. De tjener to funksjoner, separere motor og varmekrets i fall lekkasje og å stenge kretsløp mot motor for å unngå å varme motor når man skal varme vann vha. vannvarmeren.

Det hørtes ut som en solid og enkel løsning. Når du bruker vannvarmer og ikke har lyst til å varme opp motoren så stenger du bare kranene? Jeg har mest lyst på en løsning som ikke krever noen sånne rutiner, men jeg tror jeg kommer til å sette på to kraner selv også. Veldig kjekt den dagen varmeveksleren ryker. Jeg har en MD2040D og har hørt at både uttak og inntak til kjølevannet er plugget igjen når motoren brukes uten varmtvannsbereder tilkoblet. Håper at jeg ikke stenger gjennomstrømning av kjølevann ved å skru igjen to slike kraner. :worry:

nordan family 27 skrev On 30.3.2019 at 17.44:

Innenfor hysteriet: havarikommisjonen kom vel til at bortfall av kjøling/kjøleveske var sannsynlig årsak til brannen i den Princessen i Oslofjorden som endte med dødsfall (drukning) (varme smeltet da dieselfilter hvor diesel kom på avveie). Så jeg er egentlig ganske happy med å redusere feilkilder - i en så gammel båt som jeg har er det nok av dem.

Tror det er smart å tenke sånn uansett alder på båten. Opplevelsen av å være på sjøen og vite at man har gjort det man kan for sikkerheten er gull verdt. :smiley:

VirtualMe skrev for 11 timer siden:

Jeg har samme oppsett som du tenker @tor_ef, og det fungerer godt. Har et par varmeregister med vifte også i kretsen. Opplever at motoren blir varmet en del i praksis, noe som er helt supert på vinteren for mitt bruk. Lar da 220v varmeelementet være innkoblet sammen med sirkulasjonspumpen. Glimrende frostsikring. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg lagt mer rør som "gulvvarme", samt satt inn et par fler av disse varmeregistrene. Startes med fjernkontroll fra køya om morgenen, så får rederinnen varm dusj ;).

Har benyttet en slik ebay varmeveksler. Ser så langt ut til å fungere helt utmerket.

Godt å høre at du (og madammen) er fornøyd! Det er litt av bakgrunnen her også. Jeg klarer meg alltids med en kjapp og litt lunken dusj, men det gjelder ikke alle :giggle:

Tenker også at det blir aktuelt å koble på et par register/radiatorer på sikt, temmelig lei av bråket fra luftvarmeren (en Wallas.)

Lazyjack skrev On 30.3.2019 at 17.12:

Sånn har jeg også gjort det. Med kraner mot motorkretsen kan jeg lett stenge av hvis lekkasje eller andre problemer. Slipper varmeveksler, ekstra sirkulasjonspumpe og ekspansjonstank. Vannvarmeren har egen sirkulasjonspumpe. Jeg har også to luftvarmere i kretsen. Luftvarmere, varmtvannsbereder og vannvarmer er koblet i paralell med kraner. Det gir mindre strømningstap og jeg kan jeg sjalte ut og inn etter behov.

Det enkleste er ofte det beste . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

SamH skrev for 14 timer siden:

Min midtimellomløsning er kraner mot motor, og en ekspansjonstank på hver side. Dermed kan de operere sammen, eller uavhengig.

Så lenge du har kranen på returen mot motorsystemet åpen trenger du ingen ekstra ekspansjonstank. Du kan stenge avløpet fra motorsystemet og la kretsene operere uavhengig av hverandre ellers. Det fungere veldig bra hos meg.

Hos meg står den høyre ventilen mot Engine alltid åpen.

333991884_Hotwaterheatingsystem.jpg.03489a8ff5246a059507a9fc15c3bef8.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Klart det går det og.

Jeg har holdt på å pusle bla med motoren i vinter, og det har vært kjekt å kunne kjøre eber og vvtank på komfortkretsen selv om kjøling og kjølerør på motoren har vært i atomer.
Komptanken på komfortsiden har sirkulasjon(innløp/utløp), og er glimrende  på lufting  av hele systemet, faktisk mer eller mindre automatisk når anlegget er igang. Den står noe lavere enn motortanken så jeg åpner bare lokket og lar væskenivået stige når det er  akkumulert luft i den.  Systemet er ellers ikke trykksatt, og går hele vinteren igjennom. 
Så tank nr 2 går ikke ut av båten den. 

• 3 måneder senere...

Da er systemet operativt og testet. Veldig fornøyd med resultatet. Får kokende varmt vann i krana i løpet av 15-20 minutter. Varmeren drar ikke voldsomt med strøm heller så med mindre det er grått og vindstille i flere døgn er båten nå uavhengig av landstrøm og bruk av motor mens man er i ro.

Sirkulasjonspumpa er koblet med styring fra to reléer. Den går hvis motor går eller hvis varmeren er på.

Neste prosjekt blir å koble på et par varmeregister - et i forpiggen og et i salongen.

• 2 uker senere...
On 7/19/2019 at 7:32 PM, Arne Henriksen said:

Jeg planlegger en lignende sak hos meg - men jeg blir å splitte kretsene, har kjøpt en varmeveksler og har endel småtteri på vei fra eBay.
Hva tenker du bruke i salong/forpigg - radiatorer eller noe med vifter? 

Hei, i forpiggen har jeg en radiator med vifte fra seatronic, men jeg syns den bråker for mye. Skulle gjerne hatt tips om mindre radiatorer. Ingen av båtbutikkene fører slikt så vidt jeg kan se.

On 8/1/2019 at 10:03 AM, tedd said:

Her  finner du noen https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/konvektor-aluminium-6.html   Du trenger mye mere radiatorer enn det det står oppgitt. Har 5 kw varmer sjøl. sliter med å få utnytta den.

De oppgir 400w/meter (men ikke hvilken vanntemperatur dette kommer ved).
Uansett, for å utnytte 5kW blir det over 12 meter radiatorer, har du så mange?

Jeg har liggende endel 16mm PEX som ble til overs etter husbyggingen for noen år siden, frister å dra dette rundt omkring også.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Nei.  Jeg har  5 meter ca med  400 w  10 meter med 200 watt  i tilleg avgir ekp. tanken varme. i tillegg har eg en konvektor med vifte,

denne er ikkje kopplet strøm på enda.  i tillegg så er det ganke mange meter med slange som avgir varme. så teoretisk skulle eg vore ca. i mål.

Men når varmtvannstanken er varm så går det ikkje lenge før varmeren justerer seg ned pga. Vanntempraturen. Kan da starte defrosteren Men den trekker mye ampere. Så derfor den lille konvektoren med vifte.

Mitt system er  helt skilt fra motor med en sånn platevarmeveksler fra ebay. 

Å legge pex rør er en mulighet. men det blir da mye vannvolum som igjen  vil bety at det er best å splitte motor og varmeanlegg.

Redigert av tedd (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...