teetee Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Jeg har en Vindø 32 med mahogny overbygg. Vinduene er av glass og er limt på plass med silikon. Utenpå er det skrudd fast ramme i syrefast stål. Så lurer jeg på: Er det noe alternativ til silikon å bruke? Og som samtidig gjør at det er mulig å ta ut vinduene ut igjen på et tidspunkt? Grunnen til at jeg er skeptisk til silikon er jo at mahognyen skal vedlikeholdes og lakk+silikon er en skikkelig dårlig kombinasjon. Quote Link to post
Bjørkski Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Almendelig vindukit går helt fint. Bare se til at det er varmt når du legger det på, da er det mykere og lettere å få tett. Skulle det begynne å lekke er det enkelt og ta opp igjen. Quote Link to post
teetee Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 Bjørkski, mener du det? Vil det tåle vibrasjoner og støt i båten? En spesiell type vindukitt? Quote Link to post
Bjørkski Posted March 31, 2019 Share Posted March 31, 2019 Vinduskitt er brukt ved flere restaureringer og istandsettelse av båter ved fartøyvernsenteret i Norheimsund. Og ikke bare på verneverdige fartøy. Jeg kan ha husket feil. Du kan ta en telefon til dem. De svare gjerne på spørsmål, og de er blant landes beste trebåtbyggere. Quote Link to post
teetee Posted March 31, 2019 Author Share Posted March 31, 2019 (edited) Takk for tips, det skal jeg sjekke ut på mandag :-) Edited March 31, 2019 by teetee (see edit history) Quote Link to post
index Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Jeg ville ha brukt butyl. Enten som band eller I tube. Linoljekitt er mer aktuelt der glassene er satt direkte I treverket, uten rammer. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
teetee Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Takk for tips index. Det er frest inn et spor i mahognien som glasset ligger i, sånn at det ligger plant med overplaten på mahognyen, og så er den stålramma skrudd på utenpå. Er det forsatt butyl du anbefaler? Quote Link to post
Jannmar Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 index skrev 21 minutter siden: Jeg ville ha brukt butyl. Enten som band eller I tube. Enig. Linoljekitt mister ganske fort elastisiteten, og blir hardt og sprekker ved bevegelse. Quote Link to post
teetee Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 index skrev 1 time siden: Jeg ville ha brukt butyl. Enten som band eller I tube. Linoljekitt er mer aktuelt der glassene er satt direkte I treverket, uten rammer. Jannmar skrev 42 minutter siden: Enig. Linoljekitt mister ganske fort elastisiteten, og blir hardt og sprekker ved bevegelse. Takk begge to. Er det et spesielt merke jeg bør få tak i? Enklest med tape? Quote Link to post
index Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 (edited) teetee skrev 1 time siden: Takk for tips index. Det er frest inn et spor i mahognien som glasset ligger i, sånn at det ligger plant med overplaten på mahognyen, og så er den stålramma skrudd på utenpå. Er det forsatt butyl du anbefaler? Absolutt! Hvis flaten er helt slett er band det rensligste å bruke, om det e ujevnt kan butyl på tube fylle litt mer. Driver mye med gamle hus og vindusrestaurering på fritiden, og kan bekrefte at linoljekitt blir hardt med tiden. Veldig hardt... Edited April 1, 2019 by index (see edit history) Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
teetee Posted April 1, 2019 Author Share Posted April 1, 2019 Hvor er det enklest å få tak i sånn tape/snor? Quote Link to post
index Posted April 1, 2019 Share Posted April 1, 2019 Velassorterte båtutstyrsbutikker har dette. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts