Jump to content

Montere vinduer i mahogny

teetee

Recommended Posts

Jeg har en Vindø 32 med mahogny overbygg. Vinduene er av glass og er limt på plass med silikon. Utenpå er det skrudd fast ramme i syrefast stål. Så lurer jeg på: Er det noe alternativ til silikon å bruke? Og som samtidig gjør at det er mulig å ta ut vinduene ut igjen på et tidspunkt?

Grunnen til at jeg er skeptisk til silikon er jo at mahognyen skal vedlikeholdes og lakk+silikon er en skikkelig dårlig kombinasjon. 

0C5A129F-303C-4903-84D9-416B411E12C9.jpeg

Vinduskitt er brukt ved flere restaureringer og istandsettelse av båter ved fartøyvernsenteret i Norheimsund. Og ikke bare på verneverdige fartøy. Jeg kan ha husket feil. Du kan ta en telefon til dem. De svare gjerne på spørsmål, og de er blant landes beste trebåtbyggere.

Jeg ville ha brukt butyl. Enten som band eller I tube. Linoljekitt er mer aktuelt der glassene er satt direkte I treverket, uten rammer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for tips index. Det er frest inn et spor i mahognien som glasset ligger i, sånn at det ligger plant med overplaten på mahognyen, og så er den stålramma skrudd på utenpå. Er det forsatt butyl du anbefaler? 

index skrev 1 time siden:

Jeg ville ha brukt butyl. Enten som band eller I tube. Linoljekitt er mer aktuelt der glassene er satt direkte I treverket, uten rammer.

Jannmar skrev 42 minutter siden:

Enig. Linoljekitt mister ganske fort elastisiteten, og blir hardt og sprekker ved bevegelse.

Takk begge to. Er det et spesielt merke jeg bør få tak i? Enklest med tape?

teetee skrev 1 time siden:

Takk for tips index. Det er frest inn et spor i mahognien som glasset ligger i, sånn at det ligger plant med overplaten på mahognyen, og så er den stålramma skrudd på utenpå. Er det forsatt butyl du anbefaler? 

Absolutt! Hvis flaten er helt slett er band det rensligste å bruke, om det e ujevnt kan butyl på tube fylle litt mer.

Driver mye med gamle hus og vindusrestaurering på fritiden, og kan bekrefte at linoljekitt blir hardt med tiden. Veldig hardt...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi